Wednesday, October 10, 2018

MENYIMPAN NOTA DI BUKU 555





piccredit: worldofbuzz

MENYIMPAN NOTA
DI BUKU
555

SEMALAM, beberapa buah akhbar perdana memetik laporan Bernama mengenai tabiat Tun Mahathir yang menyimpan sebuah buku nota kecil di poketnya.  Tun Dr Mahathir Mohamad akan sentiasa membawa buku catatan ini ke mana-mana jua dan mencatat nota dengan segera tentang tindakan yang perlu dilakukan. Kata Tun, "Saya catat masa itu juga. Jangan tunggu lama-lama, nanti lupa."

Saya juga sentiasa menyimpan buku kecil seperti itu sejak mula bekerja 38 tahun yang lalu. Dahulu, saya gunakan buku yang tertulis angka 555 yang lebih dikenali sebagai buku hutang. Kini buku bersaiz kecil yang sebegitu sudah lebih cantik dan lebih tebal.

Sudah berpuluh buku nota telah saya gunakan. Saya akan catat apa sahaja yang saya anggap penting. Dahulu, bukannya ada telefon bimbit yang boleh kita gunakan untuk terus menyimpan nombor telefon seseorang. Buku notalah yang saya gunakan untuk menyimpan nombor.

Buku nota kecil ini juga berguna apabila saya ingin mencatat sesuatu yang disampaikan oleh seseorang samada melalui telefon ataupun tatkala berbual. Bila ada buku itu, saya tidak akan menggagau mencari kertas bila memerlukan secara semerta.  Seluk sahaja poket dan saya terus dapat mencatat. Selain daripada nombor telefon, pelan, alamat dan yang lebih mustahak, ilham yang mendatang semuanya akan terakam di buku nota kecil itu.

Di zaman telefon pintar pada hari ini, banyak aplikasi yang disediakan untuk membantu seseorang. Ada aplikasi Notes misalnya untuk menyimpan nota. Malah terdapat aplikasi untuk menyukat pergerakan seperti Pacer, mengetahui cuaca Dark Sky atau Dr. Smartphone untuk mendapat maklumat mengenai kesihatan diri. Itu belum termasuk lagi pelbagai aplikasi daripada Google.

Saya ada beberapa orang kenalan yang terdiri daripada anak muda yang menggunakan telefon pintar mereka untuk menyimpan nota. Mereka menganggap cara saya yang masih menggunakan buku nota sebagai old school. Tidak mengapalah kerana bagi saya, menyimpan segala-galanya di dalam telefon pintar itu ada masalahnya kerana saya pernah cuba untuk menjadi insan pintar seperti juga telefon saya.

Masalah yang saya hadapi ialah, setiap kali saya tergesa-gesa hendak membuka aplikasi nota di dalam telefon, ada sahaja notifikasi lain yang muncul di telefon hingga mengalih perhatian saya untuk melayaninya. Akibatnya, ilham yang tiba di fikiran akan melayang begitu sahaja kerana saya terlupa apa yang saya ingin catatkan kerana asyik melayani video dan mesej tular yang saya terima!

Anak-anak dahulu diperkenalkan dengan pensil, pensil warna dan kertas sejak kecil lagi. Mereka lebih dahulu belajar melukis dan menulis dengan pensil dan kertas. Mereka  tidak kenal dengan papan kekunci. Kerana itu, menulis dan melukis adalah suatu aktiviti yang membina manusia yang amat berhati-hati.

Bayangkan, apabila tersilap tulis, orang dahulu terpaksa mengambil pemadam. Ataupun menggunakan blanco untuk menghilangkan apa yang salah. Kemudian ditulis kembali apa yang betul. Jika terlalu banyak tulisan yang salah, seluruh kertas terpaksa dikeronyok dan dibuang.

Agaknya oleh kerana generasi kini hanya perlu menekan delete dan apa yang salah boleh hilang dengan mudah, sikap tidak berhati-hati dan konsentrasi menulis generasi terdahulu tidak ada pada generasi pada hari ini.

Mereka yang sezaman dengan saya masing-masing mempunyai buku diari yang mencatat aktiviti, pemikiran dan perasaan. Ia ditulis pada malam hari sebelum esok menjelang. Tentulah menulis kisah hidup dalam sehari itu berupakan muhasabah diri atau terapi diri yang mujarab buat seseorang.

Sebaliknya mereka pada hari ini hanya mencatat fragmen-fragmen perasaan. Sekejap menceritakan fasal kesesakan lalu lintas, sekejap lagi mengenai apa yang mereka makan, kemudian mengenai ahli politik yang dibencinya. Semuanya rencam dan tidak tersusun sepertimana mencatat di diari.

Suatu ketika dahulu tatkala muncul internet dan terdapat aplikasi untuk blogging, ia merupakan suatu bentuk e-diari yang amat baik. Malangnya ia sudah tidak popular lagi. Kini, apa sahaja hanya dilutis sekadar dua tiga baris. Ia tidak mendalam untuk menyeluk ke dasar bawah sedar.

Berbalik kepada buku nota kecil yang saya gunakan, banyak juga isinya mengenai apa yang saya hendak buat. Ia bukannya seperti medan catatan pada hari ini di media sosial yang kebanyakkannya mengenai apa yang telah dibuat. 
Maknanya, buku nota kecil itu adalah mengenai esok, sedangkan apa yang banyak tercatat di media sosial ialah mengenai semalam yang tak boleh diubah melainkan hanya rakaman kisah lalu yang akan tenggelam.




No comments:

Post a Comment