Tuesday, October 30, 2018

PADAH TERLALU BANYAK MENONTON




piccredit: hiconsumption


PADAH TERLALU BANYAK MENONTON


SAYA tak terkata apa, bila perihal kasut hitam dan setokin menjadi fokus utama sidang akhbar Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik baru-baru ini. Dalam hati saya, cerita kasut dan setokin ini pasti akan menjadi isu dan menular di laman-laman  sosial seperti mana sebelum ini. Jangkaan saya benar. Hal setokin jadi riuh hingga Menteri Pendidikan itu dikatakan naik berang.

Sebelum itu, pada bulan Julai lalu, tatkala menyampaikan gagasan beliau di program Bicara Minda, akhbar Sinar Harian, Dr. Maszlee menggariskan begitu banyak perkara yang di antaranya mengenai Falsafah Pendidikan Kebangsaan, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia, pentingnya penggunaan bahasa Inggeris di kalangan anak muda, penangguhan pembayaran PTPTN, guru duka lara dan mengulas mengenai Unified Examination Certificate.
Beliau hanya menyentuh seketika sahaja mengenai pemakaian kasut hitam bagi para pelajar sekolah di penghujung program. Namun, apa yang menjadi perhatian media adalah mengenai penggunaan kasut. Pandangan-pandangan Dr. Maszlee mengenai aspirasi, falsafah dan rancangan kementeriannya tenggelam dek cerita kasut.

Dan begitu jugalah apabila baru-baru ini, dalam sebuah sidang akhbar mengenai Hospital Pengajar Universiti setelah melawat Pusat Perubatan Universiti Malaya, beliau ditanya wartawan mengenai warna setokin murid-murid sekolah pula. Sidangnya mengenai memperkasakan program Hospital Pengajar Universiti telah tenggelam.

Bila hal kasut dan setokin menjadi fokus penyampaian berita, tidak boleh tidak masyarakat akan memperkatakannya kerana ia melibatkan kesemua pembaca. Mereka semua punyai anak-anak di sekolah atau pernah bersekolah sebelum ini. Apabila cerita kasut dan setokin ini diadun untuk memberi gambaran yang menyusahkan ibu bapa, maka teruklah pak menteri melayani soalan-soalan mengenai perkara yang remeh itu.

Bagaimana pula jika dilihat dari sudut persuratkhabaran? Lazimnya para wartawan merakam semua ucapan mahupun sidang akhbar seseorang menteri. Tetapi apabila berita, audio dan visual tiba ke meja editorial, para pengaranglah yang akan menentukan apa yang patut dibesarkan dan apa pula yang harus dikecilkan. Faktor berita yang menarik hati pembaca itulah yang lebih utama.

Dalam dunia digital dan era kemerosotan akhbar, berita-berita yang menguja sebilangan besar daripada pembaca itulah yang akan dibelek oleh para editor, digembur atau dikembangkan hingga menjadikan ia sebuah hidangan yang menarik. Meskipun ia adalah junk food of the mind, dan oleh kerana para pembaca sukakan junk food itu, maka itulah yang mereka peroleh!

Jangan salahkan para wartawan, editor malah akhbar itu sendiri. Mereka memaparkan apa yang pembaca sukakan. Jangan pula kata, mereka tak siarkan bahan-bahan yang penuh erti, falsafah, misi, visi sesebuah kementerian. Mereka siarkan juga walaupun di sisi. Andainya kita rajin menyemak berita di akhbar, kita akan temui juga berita-berita serius yang berkaitan di kolum-kolum berhampiran.

Maaf cakaplah… barangkali para pembaca sendiri yang sukakan bahan-bahan yang remeh. Sebab itulah akhbar memperbesarkan berita-berita sebegitu. Jika mereka tak suka, bagaimanakah berita kasut dan setokin itu menjadi tular dan bahan lawak. Hendak salahkan siapa? Pak menteri yang menjawab soalan wartawan? Editor yang memilih sudut itu sebagai santapan pembeli? Atau para pembaca yang sukakan berita yang dikelakarkan itu?

Mahu tidak mahu, kita kenalah akui bahawa kita belajar melalui pemerhatian. Cara senyum, ketawa, berjalan, berlari dan bercakap ibu dan bapa diperhatikan oleh si anak. Visual perlakuan kedua ibubapa itu dirakam minda si anak dan dia meniru gaya mereka. Di peringkat pra-sekolah kita lebih mudah mengenal dan mengingat melalui pembelajaran secara flash card.
Pembelajaran yang menggunakan gambar dan video diketahui lebih berkesan daripada menyampaikan sesuatu melalui tulisan mahupun percakapan. Dunia digital kini membolehkan kita mendapat maklumat yang lebih cepat melalui audio visual seperti video dan filem. Kini, skrin telefonlah yang menjadi tumpuan kita. Dan kita semua tatap lebih banyak imej daripada tulisan di skrin telefon.

Oleh sebab terlalu banyak menonton, maka apa jua dalam bentuk huruf dan angka menjadi kurang menarik. Sebaliknya, kita lebih tertarik kepada imej.  Kerana itu, agenda dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan itu kurang menarik berbanding dengan cerita setokin dan kasut hitam kerana setokin dan kasut itu boleh dilihat! Sehinggakan minda terlebih imaginasi kita terbayangkan pak menteri pula yang memakainya!

No comments:

Post a Comment