Tuesday, May 10, 2016

PUBLIC OPINION SELALUNYA TAK BETUL




Piccredit: billydavisrips.blogspot

PANDANGAN DARI LUAR
DAN DARI DALAM

SEBAHAGIAN besar daripada kita yang mempunyai telefon pintar menyertai sekurang-kurangnya sebuah laman sosial. Tidak kiralah samada Facebook, Twitter, Instagram mahupun WhatsApp. Ia sudah menjadi tren dan keperluan.

Namun, ramai di antara kita mengakui, meskipun sudah cuba untuk mengurangkan penggunaannya, masing-masing tidak boleh menghadkan aktiviti membaca, menyalin, menghantar mahupun memberi komen  terhadap apa yang sampai dan terpapar di telefon masing-masing.

Tidak sedar bahawa laman-laman sosial ini telah mengakibatkan kita menjadi ketagih untuk menatapnya. Akhirnya, ia memakan masa kerja, masa bersosial seperti bersilaturrahim ataupun masa peribadi kita. Ertinya, kita kerap tergelincir dalam  mengawal waktu untuk diri sendiri.

Bayangkan, kita bangun tidur di pagi hari bukan sahaja untuk melihat waktu supaya dapat bertahajjud. Sebaliknya, kita menatap mesej-mesej yang sampai hingga tidak cukup masa untuk bersolat. Panggilan telefon pun kita tidak layan tatkala kita menatap laman-laman sosial ini. Ketika memandu, sebilangan di antara kita tidak menyempat lagi untuk melayani mesej yang diperoleh. Kian ramai yang kelihatan bermesej tatkala memandu.

Samada kita perasan atau tidak, memandu di kotaraya kini sudah tidak terganggu dengan bunyi hon kenderaan yang bersahut-sahutan seandainya jalan sesak, kerana masing-masing asyik memegang telefon. Agaknya, lagi jem jalanraya, lagilah bagus kerana kita semakin banyak kesempatan yang ada untuk bersembang dengan teman-teman sosial masing-masing.

Laman-laman sosial di telefon pintar kita ini telah mengubah sama sekali perangai kita. Berita, foto mahupun video pelik dan yang dirasakan sensasi akan kita kongsikan kepada teman-teman kita yang lain. Akhirnya ia menjadi viral internet. Namun, sedarkah kita, viral internet ini sebenarnya telah membentuk public opinion ataupun pendapat umum?

Jika dahulu, public opinion ini berkait rapat dengan pembentukan pandangan masyarakat yang terbina melalui media radio, televisyen, majalah dan akhbar, kini peranan itu sudah diambil alih oleh internet. Dan, ia jauh berkesan kerana jika dahulu media cetak dan elektronik hanya membentuk public opinion secara pasif. Kini viral internet membentuk public opinion secara interaktif kerana setelah membaca sesebuah maklumat, kita sendiri akan memberi komen mahupun menghantar maklumat itu kepada kenalan kita.

Tidak hairanlah, apabila sesuatu itu membentuk menjadi public opinion, ia juga menjadi pandangan bersosial kita. Walaupun kita mempunyai pandangan-pandangan peribadi yang bersandarkan pengetahuan dan pengalaman, public opinion yang terbentuk melalui media sosial ini mengatasi kepercayaan kita terhadap sesuatu perkara. Malah, ia menjejas malah mengubah sama sekali pendirian kita sendiri terhadap sesebuah isu atau perkara.

Jika kita ambil contoh yang mudah; sebuah berita viral mengenai kekasaran seorang anggota polis terhadap seorang pemandu tiba-tiba mengubah sama sekali pandangan kita terhadap pasukan polis, semata-mata kerana berpuluh-puluh komen netizen telah mengkritik polis itu. Apatah lagi apabila terdapat komen-komen jahat yang meleret hingga menuduh polis makan rasuah, kuku besi dan seumpamanya.

Kita yang membaca reaksi ini akan termakan dengan pandangan yang serupa. Tiba-tiba kita turut menyampaikan komen negatif, seolah-olah seluruh PDRM itu tidak berguna.  Padahal, secara peribadi, kita terlupa bahawa kita ada sepupu, bapa saudara atau kawan sekolah yang menjadi anggota polis. Tergamakkah kita memberi komen itu kepada mereka?

Gambar seorang artis yang tidak bertudung kita cemuh dan hina hingga ada yang berani menghukum mereka sebagai ahli neraka. Walhal, ada di antara saudara mara kita sendiri yang masih tidak bertudung. Begitu juga perkara-perkara rasis yang kita tatap. Video seorang Melayu dan India bertumbuk melahirkan komen-komen pedas dan pedih yang begitu perkauman.

Seolah-olah kaum India tiada yang baik. Padahal, kita punyai jiran India, kawan sekolah India, tukang gunting rambut India dan guru tuisyen India yang mendidik anak kita. Mereka semua baik-baik belaka dan tidak ada kena mengena dengan individu India yang kita tonton di dalam video yang viral itu.


Berhati-hatilah dalam mengeluarkan pendapat mengikut kacamata public opinion. Apabila kita asyik punyai pandangan dari luar, pandangan yang diperoleh itu banyak yang tidak tepat. Seelok-eloknya kita perlu punyai pandangan yang introspectif iaitu memandang ke dalam diri sebelum meluahkan apa-apa pendapat. Jika kita tidak mampu memberi pandangan yang adil terhadap orang lain, sekurang-kurangnya, adillah kepada diri sendiri.

In sya ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 11.5.16.

No comments:

Post a Comment