Tuesday, September 19, 2017

MENYATU UMMAH




Islam hashtag

HASRAT BESAR

SINAR4ROHINGYA


RABU dua minggu lalu, saya menerima mesej daripada Puan Suhaida, Setiausaha kepada bos saya, Datuk Dr. Hussamuddin Yaacub. Mesejnya ringkas, ‘Haji nak jumpa!’ ‘Haji’ adalah gantinama yang orang lama Karangkraf biasa gunakan untuk bos saya.
Hati saya lantas berkata, ‘Aduh, kenapa Tuan Haji nak jumpa aku petang-petang, ni.’ Lazimnya, mesej yang sebegini menandakan yang bos saya hendak berbincang sesuatu yang penting. Dan, saya mesti laksanakannya kerana lazimnya  deadline akan diberi sebelum keluar dari bilik pejabatnya.
Sebaik sahaja saya menguak daun pintu ofisnya, beberapa pasang mata menoleh memandang saya. Ada Lan, Laila, Naqui, Mey, Yatt, Marhaini dan bos Jalil. Semuanya mereka jenis ‘gurka gempur batu’ istilah yang bos saya umpamakan kepada mereka yang boleh buat apa jua kerja sehingga ‘mission accomplished!’
Saya pun duduk diam-diam dan pasang telinga. Datuk menyampaikan hasratnya untuk membantu masyarakat etnik Rohingya yang kini teraniaya, malah terseksa di negara mereka sendiri. Ramai yang didera, dibunuh, dibakar, dan diperkosa. Beratus ribu daripada mereka lari meninggalkan Myanmar memasuki sempadan Bangladesh. Ramai juga yang lari ikut jalan darat atau mengharung samudera hinga sampai ke negara kita.
Sebetulnya, saya mengikuti perkembangan yang berlaku di negara itu. Memang hati saya tersayat melihat video yang tular mahupun melalui laman-laman sosial dan juga televisyen mengenai bangsa ini. Sedihnya melebihi sayu hati melihat rakyat Palestin. Bangsa Palestin adalah  bangsa berani yang melawan musuh Yahudi meskipun dengan membaling batu.
Tetapi bangsa Rohingya ini hanya mampu bercempera lari apabila askar-askar Myanmar memasuki kampung mereka sebelum membakarnya. Mereka tidak pandai melawan. Mungkin kerana mereka tiada pemimpin yang berani membakar semangat. Itulah sebabnya mereka hanya tahu lari, lari dan lari. Hati saya lebih pilu apabila memikirkan apa yang akan terjadi pada bangsa saya andainya mereka tidak lagi punyai pemimpin yang berani!
Taklimat dan arahan yang diberi boleh bos saya hanya sekitar 30 minit. Namun, hasratnya amat besar dan murni. Bersandarkan semangat QuranHour iaitu mendalami al-Quran dengan semangat ‘Bangsa Berbudi & Penyayang,’ kami yang mendengar taklimat itu dipinta untuk mentafsirnya kepada suatu gerakan untuk membantu bangsa Rohingya dengan menghimpun dana.
Kemudian, kutipan itu akan diserahkan kepada mereka yang boleh menyampaikannya kepada bangsa itu. Mudahnya jika tugasan yang diberi itu hanya mengumpul wang dan kemudian mengamanahkan kepada mana-mana pihak yang boleh menyalurkannya.  Jika ia seperti lain-lain bentuk kutipan yang biasa dilakukan, ia amat senang. Buat iklan di akhbar Sinar Harian, Sinar Online dan Sinar.TV serta berikan nombor akaun; dalam masa seminggu sahaja dana akan terkumpul. Kemudian buatlah majlis penyerahan cek. Ambil foto lip-lap-lip-lap… dan selesailah tugas berat tetapi penuh glamor itu.
Tetapi tidak. Bos saya punyai idea yang lebih unik daripada itu. Dia mahu Sinar Harian main peranan sebagai pemudahcara kepada NGO-NGO yang aktif dalam kerja-kerja kebajikan untuk bangsa Rohingya di lapangan. Dia mahu kesemua NGO-NGO itu bersatu hati dan bersatu tenaga serta bergerak seiring bahu dalam melakukan kerja-kerja itu.
Maka, kami dipinta untuk membuat iklan bagi mengumpul dana. Kemudiannya, menghubungi sebanyak mungkin NGO untuk mempelawa mereka bersama-sama membela nasib bangsa Rohingya. Alhamdulilah. Pada hari Rabu, 6 September taklimat diberi, pada hari Jumaat, 8 September berikutnya iaitu dalam masa 48 jam, 104 NGO tampil di Dewan Karangkraf untuk sama-sama menunjukkan sokongan.
Pada petang pertemuan itu sendiri pun, lebih RM30,000 telah terkumpul. Pada hari Selasa berikutnya, mesyuarat pertama untuk memilih Jawatankuasa Penyelaras telah diadakan. Dan pada hari Selasa minggu berikutnya, iaitu 12 hari setelah penubuhannya, Jawatankuasa Penyelaras sudah merangka program di mana RM200,000 mesti dikeluarkan untuk kegunaan membeli makanan, peralatan asas diri, khemah dan juga tandas untuk lebih 1,000 keluarga! Dengan penggunaan RM200,000, hanya tinggal RM100,000 sahaja wang yang tinggal. Namun, kami percaya, wang kutipan akan datang lagi dan lagi dan lagi seperti mata air yang memenuhi telaga. Pada saat ini pun, beberapa anggota NGO sudahpun berada di lapangan untuk menjalankan tanggungjawab membantu bangsa yang malang ini.
Dalam pada itu, ada banyak NGO-NGO lain, yang tidak menjalankan aktiviti kemanusiaan telah sanggup menjalankan kerja-kerja untuk mengumpul dana. Sesungguhnya ini adalah suatu gerakan yang besar untuk kemanusiaan. Mudah-mudahan kita sama-sama dapat bantu sebuah bangsa yang hendak rebah ini untuk berdiri dengan gagah kembali seperti nenek moyang bangsa Rohingya dahulu.
Terima kasih kepada anda semua!

Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 20.9.17.

No comments:

Post a Comment