PICCREDIT: electedstories.com
MENGAPA KITA BERALIH SELERA
BARU-BARU ini saya di sebuah restoran berhampiran
dengan pejabat saya untuk bersarapan. Sekali-sekala, saya akan ke sana. Tidak
ramai pengunjung di restoran pada waktu itu. Sebahagian besar daripada para
pelanggan sedang menikmati hidangan. Ia menandakan saya akan dapat layanan
segera. Jika saya lihat ramai pelanggan duduk melahu menanti pesanan, itu
tandanya ramai pelanggan masih belum mendapat pesanan. Maknanya, saya juga akan
lambat mendapat layanan.
Saya melambai seorang pelayan yang sedang bersembang
dengan rakannya berhampiran dengan kaunter.
Dua tiga kali saya menggamit. Namun kedua-duanya asyik bersembang dan
tidak menoleh pun ke arah saya. Seorang pelayan lain melewati meja saya. Saya
memanggilnya. Seruan saya itu dijawab dengan isyarat supaya saya menunggu. Hmm…
Bila saya melontar pandangan ke arah kaunter di mana
dua orang pelayan tadi berada, mereka sudah tiada di situ! Saya menyorot
pandangan ke kawasan sekitar. Rupa-rupanya mereka berdua sedang mengelap meja
di hujung restoran sambil bersembang dengan galaknya. Hmm…
Dengan keluhan itu, saya angkat punggung untuk pergi
ke restoran lain! Biarlah. Biarlah saya terlewat sedikit untuk ke pejabat
kerana masa saya terbuang di restoran itu. Namun, ‘the customer is always right,’ atau ‘the customer has his right!’ Kerana geram tidak mendapat layanan,
saya sanggup berdepan dengan rutin ulangan ~ cari tempat duduk, panggil
pelayan, tunggu pesanan, makan, bayar dan angkat punggung.
Soalnya di sini, mengapa saya boleh bangun dan tinggal
restoran itu untuk ke restoran yang lain? Jawapannya mudah. Saya punyai pilihan
samada ke restoran mamak, restoran Melayu atau makanan segera. Tidak kurang
tujuh buah restoran yang berada di kawasan sekitar. Saya hanya perlu menapak
beberapa langkah untuk masuk ke restoran yang lain.
Daripada satu segi, saya juga adalah seorang
pelanggan yang merajuk. Bukannya merajuk sambil hentak-hentak kaki tetapi masih
menagih layanan dari restoran itu. Tetapi merajuk lalu meninggalkan. Mungkin
setelah sebulan dua kelak, jika teringin saya akan kunjungi restoran itu lagi.
Namun, silap haribulan saya mungkin buka cerita mengenai layanan buruk restoran
itu. Jika saya seperti sesetengah orang lain, saya mungkin meletak status di
laman sosial atau ambil foto untuk ditularkan. Senang sahaja jika saya hendak
melepas perasaan rajuk lalu merosakkan imej restoran itu.
Kita semua adalah pelanggan. Mungkin kita punyai
pengalaman mendapat layanan yang tidak memuaskan hati kita. Mungkin juga kita
ada memboikot restoran, klinik, stesen minyak, butik, kedai runcit, kedai dobi
dan apa jua perkhidmatan lain.
Perkara seperti layanan, harga barangan, kebersihan,
citarasa dan keselesaan adalah di antara sebab mengapa kita berhenti mendapat
perkhidmatan daripada sesebuah premis perniagaan. Dengan tinggi standard
perkhidmatan, canggihnya rekabentuk dalaman dan kepelbagaian tawaran, memang
sukar sesebuah entiti perniagaan itu dapat mengekalkan pelanggan.
Dengan rancaknya kemunculan pelbagai jenis
perniagaan, para pelanggan pun punyai banyak pilihan. Malah pada hari ini, para
pelanggan boleh dikatakan lemas dengan pelbagai produk dan tawaran baharu apa
jua jenis perniagaan. Sehinggakan para pelanggan pada hari ini akan berpindah
citarasa dari bulan ke bulan, dari satu produk ke satu produk dan dari satu
perkhidmatan ke satu perkhidmatan.
Saya kata, customer
loyalty is dead! Brand loyalty is also dead! Oleh kerana kesetiaan
pelanggan dan kesetiaan pada jenama sudah mati, tiada sesiapa pun yang boleh
mendabik dada mengatakan akulah juara dalam sektor industri, sektor produk
mahupun sektor perkhidmatan.
Mereka yang berasa dirinya sudah di puncak kejayaan,
sudah memperoleh telaga emas, sudah punyai produk yang laku keras itulah yang
akan turun setapak demi setapak dari puncak jaya. Ataupun perniagaannya runtuh
menyembah bumi apabila pesaing sudah menggali dan merobek segala jaringan
pelanggan yang dia ada.
Jika kita rajin memerhati ke sekeliling, kita akan
sedar banyak produk dan perkhidmatan yang dikatakan hebat-hebat itu sudahpun
hilang dari deria pandangan dan ingatan. Ataupun, cuba perhati di sekeliling
kita. Berapa banyakkah produk dan perkhidmatan yang sedang kita guna sekarang
adalah produk dan perkhidmatan yang sudah kita gunakan lebih daripada sepuluh
tahun?
Lihat syampu, ubat gigi, ubat gatal, ubat batuk,
makanan tambahan, minuman, telefon, pen, beg tangan, jenama pakaian dan jenama
tudung, kebanyakannya adalah jenama yang kita gunakan tidak sampai sepuluh
tahun. Kita ada pilihan. Pilihan untuk beralih selera.
Insya-ALLAH artikel ini akan tersiar di akhbar Sinar Harian pada 26.4.17.
No comments:
Post a Comment