Piccredit: mcdonald's.com.my
APA DI SEBALIK FENOMENA
AYAM GORENG MCD
SEKARANG ini, promosi ayam goreng McDonald’s masih
hangat sepanas ayamnya. Sebuah video iklan promosi ayam goreng syarikat itu di
mana pelakon-pelakonnya meratah ayam goreng telah mempengaruhi khalayak ramai.
Visual dan momen watak-watak itu menggigit ayam, siap dengan efek bunyi
‘krap-krup’ begitu mengecur air liur.
Ramai di kalangan mereka termasuk kita terus teruja,
langsung mengunjungi premis makanan segera itu untuk mendapatkannya. Yang belum
pernah merasa, mereka ingin tahu bagaimanakah sedapnya resipi itu seperti yang
ditularkan di laman-laman sosial. Yang pernah merasa ayam goreng itu pula ingin
mengalami kembali keenakannya. Kesannya, stok ayam gorengnya habis! Dan para
pelanggan resah ternanti-nanti ketibaan stok yang baharu.
Ini adalah sebuah kempen yang berjaya. Tatkala para
pelanggan menanti stok yang baharu, mereka akan teringat-ingatkan produk itu.
Maknanya, jenama itu berjaya melekat di minda mereka. Dahsyat kesannya. Tahniah
buat agensi iklan syarikat itu!
McDonald’s juga tidak mencipta pelbagai produk
baharu untuk memikat pelanggan seperti pesaing-pesaingnya yang lain. Sebaliknya
ia mengatur strategi untuk membina sebuah tabiat bagi para pelanggannya.
Strategi memikat pelanggan sedia ada sudah terbukti berjaya bagi syarikat ini.
Pada musim perayaan tahun baru Cina, ia mempromosikan prosperity burger, yang hanya terjual di musim perayaan itu. Hingga
kini, di antara makanan yang terbayang di minda para pelanggan McD pastinya prosperity burgernya!
Di zaman di mana segala-galanya berubah dalam
sekelip mata, membina pengaruh produk adalah sesuatu yang sukar. Perhatian,
minat dan kehendak pelanggan akan berubah-ubah. Dengan begitu banyaknya
pilihan, kita pada hari ini tiada masa untuk berfikir. Kerana itu, siapa yang
rajin menjerit, cekap mempromosi dan yang kerap muncul di depan mata akan
menjadi pilihan kita.
Namun, akhir-akhir ini, oleh kerana begitu banyaknya
yang menjerit, yang mempromosi dan yang begitu kerap muncul di depan mata, terutamanya
di laman-laman sosial, kita sebagai pelanggan akhirnya menutup telinga kerana
bingit dengan segala kebisingan jajaan produk itu.
Jika kita rajin meneliti ke laman-laman sosial, kita
boleh nampak begitu banyaknya promosi tudung, krim muka, perfum, ubat-ubatan,
perkhidmatan dan skim hingga kita tidak tahu mana satu yang terbaik. Kita mula nampak jumlah ‘like’ dan ‘share’
sebilangan daripada jajaan produk-produk ini mula berkurangan.
Ini petanda pelanggan sudah letih melihat pelbagai
produk bersimpang-siur di depan matanya. Sebaik sahaja membuka laman sosial,
pelbagai produk menyerbu berderet-deret di laman sosialnya. Akhirnya, pelanggan
tak nampak perbezaan di antara satu produk dengan satu produk yang lain. Seolah-olah
sindrom biskut raya iaitu, ‘semua biskut raya rasanya sama je,’ sudah menyelinap
dan menjelma sebagai suatu persepsi yang akan merugikan para penjualnya.
Dalam ketepuan produk inilah, cara yang paling
berkesan bagi para pengeluar produk ialah mengekalkan pelanggan yang ada. Tak
perlu lagi membesarkan pengaruh dengan memperluas khalayak pelanggan. Jika
produk kita muncul di mata pelanggan buat pertama kali, mereka akan menganggap
produk kita itu sama dengan produk-produk yang lain. Tiada guna jika kita
menerangkan product knowledge kepada
minda yang sudah penat dihujani pelbagai produk.
Dapatkan sahaja mereka yang pernah menggunakan
sesebuah produk itu. Mereka lebih kenal dan percaya kepada produk yang
ditawarkan. Malah akan berasa selesa untuk meneliti jika terdapat formula
baharu atau paten baharu sesebuah produk itu. Inilah yang pendekatan relationship marketing. Mempamer kepada
mereka yang sudah tahu atau preaching to
the converted.
McDonald’s tidak sibuk-sibuk mencari produk baharu
untuk menarik pelanggan baharu. Ia meriuhkan kembali produknya yang sedia ada
dengan pakej yang baharu. Yang penting, para pelanggan lamalah yang menggila
mendapatkan ayam gorengnya.
Tempoh masa adalah faktor yang paling sukar buat
mana-mana produk yang dikatakan laku keras. Sebab, rata-rata produk yang laris
itu kebanyakkannya tidak sampai sedekad usianya di pasaran, berbanding dengan
produk tersohor yang sudah hadir berpuluh tahun.
Jika dibandingkan misalnya di antara serbuk coklat
yang nampak hebat promosinya dengan
minuman Milo, banyak lagi yang perlu dilakukan oleh pengeluarnya untuk kekal
sebagai sebuah jenama yang kukuh dan lestari.
Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 12.4.17.
No comments:
Post a Comment