Tuesday, September 22, 2009

PERSAUDARAAN MALAYSIA-INDONESIA

KITA MANGSA
PECAH DAN PERINTAH




Foto: flixter.com

APAKAH yang tertayang di layar minda kita bila disebut perkataan atlas? Tentu sekali rajah negara-negara yang disempadani dengan garisan-garisan. Garisan-garisan itu pula adalah sempadan yang memisahkan wilayah-wilayah pemerintahan.

Misalnya, untuk peta Asia Tenggara, Malaysia disempadani dengan Singapura di selatan, Thailand di utara dan Indonesia di seberang Selat Melaka. Di timur Thailand pula, terdapat negara Kemboja dan Laos, diikuti dengan Vietnam. Thailand juga bersempadan dengan Burma di sebelah barat, dan begitulah seterusnya.

Sempadan yang terlakar dalam bentuk berkeluk mengikut bukit, sungai, gunung, pulau, atau lurus mengikut laut dan padang pasir, pada peringkat pembentukannya mesti dipersetujui oleh negara-negara yang bersempadan. Wilayah yang terbentuk melalui pemetaan itu pula akan diiktiraf oleh negara-negara lain. Akhirnya, bila ia diterima oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dan menjadi negara ahli, maka jadilah ia sebuah negara yang berdaulat.

Bagaimana pun, pemetaan itu terlakar bagi menunjukkan sesebuah kawasan pemerintahan itu dikuasai oleh sekumpulan manusia yang dipilih untuk menguasai kawasan itu. Ia bukannya sempadan mengikut himpunan bangsa, budaya, ekonomi, pendapatan, industri, pertanian, malah agama mereka yang tinggal di sesebuah kawasan itu. Justeru itu, atlas dunia yang kita tatap kini sebenarnya adalah atlas politik.

Oleh kerana atlas politik adalah atlas yang sering kita tatap dan rujuk, maka secara bawah sedar, minda kita sudah dipisah-pisahkan di antara sebuah negara ke sebuah negara yang lain mengikut pemerintahan politik. Akhirnya, politiklah yang menguasai world view kita.

Tidak hairanlah, oleh kerana atlas politik menjadi rujukan utama, fikiran kita terkurung dalam kempompong-kepompong politik yang dinamakan negara. Akhirnya, kita hanya prihatin terhadap apa yang terjadi di negara sendiri sahaja dan tidak terasa apa yang berlaku di negara lain.

Kita tidak berasa, mereka yang tinggal berhampiran dengan sempadan negara kita adalah juga saudara-saudara kita yang sama dari segi agama, budaya dan juga bangsa. Oleh kerana atlas politik jugalah, kita boleh mempersenda atau memperlekeh mereka yang sebenarnya sama budaya, sama warna kulit, malah seagama, semata-mata kerana mereka berada di luar sempadan politik. Wajarkah?

Kerana sebab itulah munculnya segelintir anak-anak muda di Indonesia yang beria-ia belajar silat, kononnya untuk mempertahankan budaya yang dicuri oleh Malaysia. Tarian pendet dan lagu Terang Bulan mahu dirampas kembali kerana kita dikatakan mencurinya.

Walhal, andainya tarian dan lagu itu dilihat dari kacamata budaya dan bangsa, tidak timbul soal merampok budaya kerana dari segi peta budaya, petanya meluas dari Sumatera, melangkaui Semenanjung Tanah Melayu, hingga ke Pattani, Pulau Mindanao, Pulau Papua, Sulawesi dan seluruh Pulau Jawa. Ia dikenali sebagai Kepulauan Melayu yang pada hakikatnya serumpun dari segi bangsa, budaya dan bahasa. Ertinya lagu dan tarian itu tidak ke mana-mana pun kerana ia tidak digunakan oleh mereka di luar nusantara.

Kita di Malaysia juga terbiasa melihat dunia daripada kaca mata atlas politik. Kerana itu jugalah, ada di kalangan kita yang senantiasa memandang serong terhadap orang dari seberang. Seolah-olah mereka adalah orang asing atau orang luar. Walhal selama ini, terdapat rakan sekerja kita yang berketurunan Kerinchi, Lampung, Padang, Banjar atau Minang di sekeliling kita.

Mungkin rakan sekerja kita sekarang seperti Daniel, Suhairi, Haslia mahupun Dilla adalah generasi kelima atau ketujuh penduduk Indonesia yang berhijrah ke Malaysia. Barangkali, kita sendiri berasal daripada keturunan Jawa Totok. Bezanya, moyang kita yang sampai terlebih dahulu ke mari berbanding dengan pekerja-pekerja kontrak dari Ambon di bangunan seberang jalan pejabat kita. Justeru itu, mengapa membeza-bezakan?

Ya. Tanpa berasa canggung, kita mestilah akui bahawa orang Melayu Malaysia dan orang Indonesia adalah satu bangsa dan bersaudara. Ia adalah hakikat yang mesti diterima tanpa rasa siapa yang lebih senior, atau lebih pandai, atau lebih berani mahupun siapa yang lebih beretika.
Dan, kita mestilah sedar bahawa pemikiran kita yang jumud ini sebenarnya adalah hasil pelan jangka panjang penjajah untuk memecah dan memerintah kita, umat Islam sejak beratus-ratus tahun yang lalu.

Sejak Rasulullah s.a.w wafat, umat Islam tetap bersatu di bawah sistem khalifah. Tidak ada sempadan politik yang menggaris dan memisahkan umat. Empayar Islam sejak zaman pemerintahan Umayyah, Abbasiyyah dan diikuti dengan empayar Uthmaniyyah tegak berdiri sebagai satu identiti. Pihak British, Belanda, Portugis dan Sepanyol dengan slogan gold, glory dan gospel, yang menjajah dan menakluk telah memisah-misahkan entiti empayar Islam dengan cara pecah dan perintah.

Hasilnya, negara-negara Arab yang pada asalnya bersatu di bawah panji-panji Islam mula diasing-asingkan mengikut sempadan negeri dan diberi pelbagai nama. Maka muncullah orang Mesir, orang Yaman, orang Syria, orang Libya, orang Tunisia dan orang Arab Saudi. Mereka tidak lagi dikenali dengan satu identiti iaitu sebagai orang-orang Arab.

Di nusantara, strategi pecah dan perintah ini turut berlaku. Maka kita lihat pada hari ini, satu rumpun bangsa Melayu telah dipisah-pisahkan. Mereka di Pattani, Yala, Narathiwat, Satun dan Songkla adalah bangsa Melayu yang terkeluar dari sempadan Tanah Melayu. Begitu juga mereka di Pulau Mindanao yang terpisah dari rumpun Melayu Borneo dan di Papua pula terbelah dua di mana separuh daripadanya adalah wilayah Indonesia yang dikenali sebagai Irian Jaya dan sebelah baratnya dikenali sebagai Papua New Guinea.

Perjanjian Inggeris Belanda pada tahun 1824 pula adalah detik sejarah keruntuhan Empayar Johor-Riau-Lingga. Inilah empayar Melayu terakhir yang runtuh menyembah bumi. Dalam perjanjian itu, Belanda yang menguasai Melaka telah menukar wilayahnya dengan British yang menguasai Bangkahulu. Sejak daripada itu, Melayu dipisahkan kepada dua wilayah yang berasingan dan akhirnya masing-masing mencari kemerdekaan secara sendiri-sendiri hingga terbentuk dua negara iaitu Malaysia dan Indonesia.

Seharusnya, kita perlu pelbagaikan perspektif, spektrum dan dimensi untuk mencerap dunia. Kita jarang sekali melihat atlas di mana garisan-garisannya dilengkuk dan diluk berdasarkan budaya, sosial, ekonomi, kemajuan IT, pendapatan, industri, pertanian dan juga berdasarkan agama. Malang sekali, minda kita telah berjaya dipecah dan diperintah hingga sudah tidak mengenal saudara yang pada asalnya sepusat sepusing.


* Artikel ini terbit di dalam akhbar SINAR HARIAN, 16.9.09 di bawah tajuk yang sama.
** Ia adalah olahan
artikel yang ditulis pada 14.6.09.

1 comment:

  1. Kalau roboh Kota Melaka. Papan di Jawa hamba dirikan. Kalau sungguh bagai di kata. Badan dan nyawa hamba berikan

    ReplyDelete