SEHANDAL-HANDAL
PENIAGA MELAYU
DARI semasa ke semasa saya akan lakukan lawatan ke kedai-kedai akhbar di seluruh Semenanjung. Ia adalah tugas bertemu tauke kedai untuk bertanya khabar dan melihat air mukanya bila bercakap mengenai jualan akhbar Sinar Harian. Lebar senyumannya atau bertingkat kerut di dahinya boleh saya jadikan petunjuk masa depan Sinar Harian di kedainya.
Saya juga akan bertanya kepada para pekerja di kedai itu. Mereka sebenarnya lebih peka dengan tabiat pelanggan. Dan mereka tidak bercakap berlapik berbanding dengan bos mereka. Tanpa teragak-agak, mereka boleh nyatakan secara tepat berapa naskhah jualan akhbar Sinar Harian berbanding dengan akhbar-akhbar pesaing. Selalunya saya akan merah telinga. Merah bila terasa bangga jualan Sinar Harian kian meningkat di kedainya. Merah juga telinga apabila berasa kecewa kalau jualan di kedai itu menunjukkan prestasi sebaliknya.
Biasanya, setelah berbual-bual untuk memancing maklumat daripada para pekerja, saya akan melilau-lilau untuk melihat suasana di sekitar kedai itu. Apakah terdapat kedai akhbar lain di situ? Apakah perhentian bas di situ sibuk dengan para penumpang atau apakah terdapat deretan kedai yang baru dibina di seberang jalan?
Ketika saya merayau-rayau inilah saya terperasan akan persamaan fenomena di kebanyakan kawasan premis perniagaan di bandar-bandar Semenanjung. Persamaan yang saya nampak ialah kian banyaknya kedai-kedai baru yang dipunyai oleh orang-orang Melayu pada hampir setiap bandar kecil yang saya kunjungi.
Saya ke Sungai Petani, Alor Star, Arau, Kangar, Gua Musang, Kertih, Jertih, Pasir Mas, Kemaman, Mentakab, Jerantut, Raub, Pekan, Rompin, Kota Tinggi, Rembau, Jasin, Kuala Pilah dan banyak lagi bandar-bandar lain. Di kesemua bandar-bandar ini, saya temui kedai-kedai moden yang dipunyai oleh orang Melayu.
Kedai-kedainya bukan lagi jenis ‘kedai MARA’ yang rendah, yang berkuap kerana saiznya sekangkang kera. Barang-barang yang terpamer di kedai-kedai ini bukan yang lapuk kerana tiada orang hendak membelinya atau yang lompong rak-raknya kerana para pengedar serik untuk membekal stok baru kepadanya kerana dia liat membayar hutang.
Sebaliknya, kedai-kedai yang saya nampak, kelihatan berseri-seri papan tandanya dengan pelbagai warna yang pasti memukau pengunjung untuk singgah ke kedai itu. Kedainya bersih dan barang-barang jualan semuanya cantik kerana daripada stok terkini. Malah, ada juga kedai-kedai yang merangsang deria bau bila kita melangkah ke dalamnya kerana tuanpunya kedai meletak lilin aromaterapi yang menyegarkan.
Pendek kata, kedai-kedai ini bukan lagi kedai-kedai perniagaan tradisional Melayu iaitu kedai songkok, kedai capal, kedai batik mahupun kedai gunting rambut yang menggelupas cat dindingnya, yang gelap suasana di dalam premisnya dan yang berpasir lantainya.Sebaliknya, perniagaan mereka sudah meliputi kedai komputer, butik, foto, kaca mata, farmasi, kafe, aksesori kereta, mainan kanak-kanak, telefon, hotel, barang kemas, elektrik, bengkel kereta, klinik, farmasi dan tentu sekali kedai dandan wanita!
Daripada jenama yang terjual, saya tahu tuanpunya kedai memperoleh barangannya dari pengeluarnya. Ertinya, si tauke sudah tahu mendapatkan bekalan terus daripada kilang dan bukannya daripada orang tengah. Maknanya, dia mungkin membayar deposit untuk mendapat bekalan dan mempunyai kredibiliti hingga dipercayai pengeluar.
Susun atur barangan, senyum manis para pekerja dan ramainya pelanggan menunjukkan kedai itu berdaya maju. Si tauke tentu sekali orang yang pandai berniaga. Mereka bukan lagi golongan Melayu bermentaliti subsidi yang membeli kereta peribadi dahulu sebaik sahaja memperoleh pinjaman bank. Ataupun mereka adalah ‘Ali’ yang dibelakangi ‘Baba’.
Tidakkah saya berbangga? Tentu sekali. Malah, saya berasa seronok kerana sudah mula menemui kedai-kedai Melayu yang ada cawangan-cawangan mahupun francais seperti Ani Sup Utara, Syarikat Buku Muda Osman, Laksa Shack, Cosmopoint, Menara Optometry, Rozaimi Optometrist dan Kamal & Kamal Pest Control, Yan’s Collection dan kedai-kedai stokis jamu.
Senarainya panjang. Hebat rupanya orang Melayu jika mereka sudah menjadikan perniagaan sebagai kerjaya. Bukan lagi semata-mata bekerja dengan kerajaan seperti generasi orang tua kita. Bukan juga menjadi petani dan nelayan seperti yang direncana penjajah sebelum ini.
PENIAGA MELAYU
DARI semasa ke semasa saya akan lakukan lawatan ke kedai-kedai akhbar di seluruh Semenanjung. Ia adalah tugas bertemu tauke kedai untuk bertanya khabar dan melihat air mukanya bila bercakap mengenai jualan akhbar Sinar Harian. Lebar senyumannya atau bertingkat kerut di dahinya boleh saya jadikan petunjuk masa depan Sinar Harian di kedainya.
Saya juga akan bertanya kepada para pekerja di kedai itu. Mereka sebenarnya lebih peka dengan tabiat pelanggan. Dan mereka tidak bercakap berlapik berbanding dengan bos mereka. Tanpa teragak-agak, mereka boleh nyatakan secara tepat berapa naskhah jualan akhbar Sinar Harian berbanding dengan akhbar-akhbar pesaing. Selalunya saya akan merah telinga. Merah bila terasa bangga jualan Sinar Harian kian meningkat di kedainya. Merah juga telinga apabila berasa kecewa kalau jualan di kedai itu menunjukkan prestasi sebaliknya.
Biasanya, setelah berbual-bual untuk memancing maklumat daripada para pekerja, saya akan melilau-lilau untuk melihat suasana di sekitar kedai itu. Apakah terdapat kedai akhbar lain di situ? Apakah perhentian bas di situ sibuk dengan para penumpang atau apakah terdapat deretan kedai yang baru dibina di seberang jalan?
Ketika saya merayau-rayau inilah saya terperasan akan persamaan fenomena di kebanyakan kawasan premis perniagaan di bandar-bandar Semenanjung. Persamaan yang saya nampak ialah kian banyaknya kedai-kedai baru yang dipunyai oleh orang-orang Melayu pada hampir setiap bandar kecil yang saya kunjungi.
Saya ke Sungai Petani, Alor Star, Arau, Kangar, Gua Musang, Kertih, Jertih, Pasir Mas, Kemaman, Mentakab, Jerantut, Raub, Pekan, Rompin, Kota Tinggi, Rembau, Jasin, Kuala Pilah dan banyak lagi bandar-bandar lain. Di kesemua bandar-bandar ini, saya temui kedai-kedai moden yang dipunyai oleh orang Melayu.
Kedai-kedainya bukan lagi jenis ‘kedai MARA’ yang rendah, yang berkuap kerana saiznya sekangkang kera. Barang-barang yang terpamer di kedai-kedai ini bukan yang lapuk kerana tiada orang hendak membelinya atau yang lompong rak-raknya kerana para pengedar serik untuk membekal stok baru kepadanya kerana dia liat membayar hutang.
Sebaliknya, kedai-kedai yang saya nampak, kelihatan berseri-seri papan tandanya dengan pelbagai warna yang pasti memukau pengunjung untuk singgah ke kedai itu. Kedainya bersih dan barang-barang jualan semuanya cantik kerana daripada stok terkini. Malah, ada juga kedai-kedai yang merangsang deria bau bila kita melangkah ke dalamnya kerana tuanpunya kedai meletak lilin aromaterapi yang menyegarkan.
Pendek kata, kedai-kedai ini bukan lagi kedai-kedai perniagaan tradisional Melayu iaitu kedai songkok, kedai capal, kedai batik mahupun kedai gunting rambut yang menggelupas cat dindingnya, yang gelap suasana di dalam premisnya dan yang berpasir lantainya.Sebaliknya, perniagaan mereka sudah meliputi kedai komputer, butik, foto, kaca mata, farmasi, kafe, aksesori kereta, mainan kanak-kanak, telefon, hotel, barang kemas, elektrik, bengkel kereta, klinik, farmasi dan tentu sekali kedai dandan wanita!
Daripada jenama yang terjual, saya tahu tuanpunya kedai memperoleh barangannya dari pengeluarnya. Ertinya, si tauke sudah tahu mendapatkan bekalan terus daripada kilang dan bukannya daripada orang tengah. Maknanya, dia mungkin membayar deposit untuk mendapat bekalan dan mempunyai kredibiliti hingga dipercayai pengeluar.
Susun atur barangan, senyum manis para pekerja dan ramainya pelanggan menunjukkan kedai itu berdaya maju. Si tauke tentu sekali orang yang pandai berniaga. Mereka bukan lagi golongan Melayu bermentaliti subsidi yang membeli kereta peribadi dahulu sebaik sahaja memperoleh pinjaman bank. Ataupun mereka adalah ‘Ali’ yang dibelakangi ‘Baba’.
Tidakkah saya berbangga? Tentu sekali. Malah, saya berasa seronok kerana sudah mula menemui kedai-kedai Melayu yang ada cawangan-cawangan mahupun francais seperti Ani Sup Utara, Syarikat Buku Muda Osman, Laksa Shack, Cosmopoint, Menara Optometry, Rozaimi Optometrist dan Kamal & Kamal Pest Control, Yan’s Collection dan kedai-kedai stokis jamu.
Senarainya panjang. Hebat rupanya orang Melayu jika mereka sudah menjadikan perniagaan sebagai kerjaya. Bukan lagi semata-mata bekerja dengan kerajaan seperti generasi orang tua kita. Bukan juga menjadi petani dan nelayan seperti yang direncana penjajah sebelum ini.
Namun, ketika saya berasa orang Melayu sudah hebat, sudah pintar, sudah ahli dalam perniagaan, saya terpana ketika pulang ke bandar kelahiran saya ~ Mersing, Johor pada Aidilfitri lalu. Sambil memandu perlahan merentasi bandar itu, saya nampak kedai baju Tuck Fong di mana saya mendapatkan baju. Saya nampak kedai ubat Sam Yu di mana saya selalu membeli ubat Cap Kaki Tiga untuk datuk saya. Saya nampak kedai buku Union di mana saya membeli peralatan sekolah.
Saya nampak. kedai runcit Hock Hoe, Tien Lock Restaurant, Tong Ah Hotel, Kedai Kopi Tien Hock, Kedai Dobi Kay Tong, Kedai Foto Kai Mee dan Medina Restaurant. Kesemuanya dipunyai oleh kaum Cina dan India.
Kedai-kedai ini sudah wujud sejak tahun 60an lagi. Dan kini ia masih bertapak di celah-celah kedai-kedai popular seperti Kentucky Fried Chicken, Guardian Pharmacy, Giant Supermarket dan 7-Eleven.
Pasti sekali, tabiat peniaga ialah membesarkan perniagaan. Kedai yang sudah wujud berpuluh tahun lamanya tentu sekali telah mendatangkan pendapatan berjuta ringgit. Si tuanpunya atau anak si tuanpunya tentu sudah melabur ke dalam perniagaan-perniagaan hartanah, pembuatan, pengeluaran dan perkhidmatan lain.
Kedai yang ada hanyalah kedai pusaka sebagai mercu tanda perniagaan untuk memacu semangat mahupun sekadar nostalgia perniagaan keluarga.
Saya nampak. kedai runcit Hock Hoe, Tien Lock Restaurant, Tong Ah Hotel, Kedai Kopi Tien Hock, Kedai Dobi Kay Tong, Kedai Foto Kai Mee dan Medina Restaurant. Kesemuanya dipunyai oleh kaum Cina dan India.
Kedai-kedai ini sudah wujud sejak tahun 60an lagi. Dan kini ia masih bertapak di celah-celah kedai-kedai popular seperti Kentucky Fried Chicken, Guardian Pharmacy, Giant Supermarket dan 7-Eleven.
Pasti sekali, tabiat peniaga ialah membesarkan perniagaan. Kedai yang sudah wujud berpuluh tahun lamanya tentu sekali telah mendatangkan pendapatan berjuta ringgit. Si tuanpunya atau anak si tuanpunya tentu sudah melabur ke dalam perniagaan-perniagaan hartanah, pembuatan, pengeluaran dan perkhidmatan lain.
Kedai yang ada hanyalah kedai pusaka sebagai mercu tanda perniagaan untuk memacu semangat mahupun sekadar nostalgia perniagaan keluarga.
‘Oh, mereka sudah ada kedai lebih 40 dahulu. Orang kita baru nak bermula. Mudah-mudahan kita terkejar mereka untuk merapatkan jurang ekonomi!’ demikian kata hatiku.
NOTA:
Artikel ini diterbitkan di akhbar SINAR HARIAN pada 30.9.09.
Ia adalah olahan artikel SEPANDAI-PANDAI PENIAGA MELAYU yang saya paparkan pada 19 Disember 2008.
Kbykn tmpt tu sy prnh prgi..Very nostalgic buat org luar yang bernah bermestautin d sana. why not write an article 'bout the old school. Evolusinya..dan kejayaan sstgh pelajarnya..tntu rmai x sbar nk bce..dan apa jd pada sstgh tenaga pengajarnya. Bley ke? Salam dr sy.
ReplyDeleteHN, Terima kasih di atas komen. Susah juga nak cari bekas pelajar SMSM. Saya cuba melalui FB pun tak jumpa. ;)
ReplyDeleteSatu rencana yang simple tapi mudah difahami dan dibaca..
ReplyDelete