Sunday, May 31, 2009

SESAK DI LEBUHRAYA


JALAN-JALAN
CARI TOL


SABTU
lepas, saya dan keluarga ke Shah Alam untuk meraikan majlis persandingan sepupu isteri. Sebaik sahaja menghampiri Tol Batu Tiga, jalan kelihatan sesak. Hati berkata, 'Mujurlah aku ada Touch and Go. Lajulah sikit kerana lorong Touch and Go biasanya tak sesak.'

Namun, sangkaanku meleset. Dua lorong Touch and Go dan satu lorong Tambah Nilai turut sesak. Kereta berhimpit-himpit dan berbontot-bontot. Lebih-lebih lagi di antara lorong ‘Tunai’ dan ‘Touch and Go’ serta di antara lorong ‘Touch and Go’ dan lorong ‘Smartag.’ Di situ, kereta bersimpang-siur menukar lorong.

‘Tak berhati perut ke mereka?’ ‘Tak sabar ke?’ ‘Nak potong queue ke?’ Itulah prasangka spontan yang terlintas di hatiku. Teringat pulak kenyataan Menteri Wilayah Persekutuan, Dato Raja Nong Chik yang baru-baru ini merasai himpitan dan kesesakan tol hingga berasa '15 minit terlalu lama untuk membayar tol.’

Maka kami berbincang di dalam kereta mencari sebab kesesakan di tol. Dan kami sepakat antara sebab tol jadi sesak ialah kerana kebanyakan kenderaan tercari-cari lorong yang dituju, selalunya antara lorong Tunai, Touch and Go dan Tambah Nilai hingga kenderaan tidak ikut aturan. Kebanyakan kenderaan hanya mengagak ia dilorong yang betul, sehinggalah bila mengampiri tempat pembayaran.

Ketika itu barulah mereka tersedar yang mereka silap lorong. Maka mereka mula mengengsot ke kiri atau ke kanan. Kenderaan lain yang di lorong yang betul, berasa terganggu bila ada kenderaan yang dirasakan nak potong queue. Maka mereka pun cuba menghalang. Lalu fikiran jadi stres dan tension terjadi.

SETELAH berbincang, kami sependapat antara cara yang boleh dibuat untuk meredakan kenderaan tercari-cari lorong yang betul. Pertama, naikkan papan tanda lorong (yang berwarna hijau tu) ke puncak bangunan tol. Besarkan tulisannya. Biar para pemandu nampak jelas dari jauh sekurang-kurangnya sekilometer dan jadikan ia kompas untuk menghalakan kenderaan.

Kedua, garisan-garisan lorong perlu dipanjangkan sejauh 500 meter dari pusat bayaran. Tentu sekali permukaan jalan ditanda di mana lorong ‘Tunai,’ ‘Tambah Nilai,’ ‘Touch and Go,’ ‘Smartag’ dan ‘Ujian Smartag.’ Dengan cara ini, kenderaan yang menghampiri kawasan bayaran tol akan beratur lebih awal.

Dan ketiga, jangan benarkan pembahagian apa-apa bahan promosi perniagaan atau apa-apa handout. (Ini puncanya!) Pemberian handout menyebabkan kenderaan terpaksa berhenti dua kali. Pertama untuk membayar tol dan kedua untuk mengambil barangan yang diberi promoter.
Pembahagian barangan promosi atau kempen boleh sahaja dibuat di kawasan R & R. Di situ lebih aman sebab boleh bercerita panjang untuk melariskan barangan atau berkempen!
Foto drp: jullgunit.blogspot.com

No comments:

Post a Comment