Saturday, May 23, 2009

MUZIK & SAYA



PENEMUAN BARU
UNTUK ORANG LAMA!

SEJAK zaman sekolah, saya suka mendengar lagu. Apa jenis lagu pun saya boleh layan. Semasa kecil, sewaktu hanya ada radio di rumah, saya akan mendengar lagu-lagu Melayu 50an. Saya kenal suara R. Azmi, M. Jasni, P. Ramlee hingga ke A. Rahman Onn, A. Ramlee dan L. Ramlee kerana saban hari mendengar nyanyian mereka di radio. Kini, bila lagu-lagu itu diputar di radio, saya boleh bernyanyi bersama hingga menghairankan anak-anak saya.

Di zaman TV warna, saya kenal Jamal Abdillah, M. Nasir, Ramlee Sarip, Awie Wings dan Amy Search. Kini, saya mula mengenali penyanyi seperti Faizal Tahir, Aizat dan kumpulan Hujan buat pertama kali melalui You Tube.

Lagu-lagu selain daripada lagu Melayu pun saya gemar. Lagu-lagu Neil Diamond, Frank Sinatra, Stevie Wonder, Lionel Richie, hingga ke lagu-lagu nyanyian Justine Timberlake, Josh Groban dan Jason Mraz menjadi pilihan. Instrumental klasik seperti Beethovan Symphony No 9, Chopin Waltz, John William mahupun piano Richard Clayderman, menjadi santapan halwa telinga.

KINI, bila saya rapik dengan komputer sama ada ketika bekerja mahupun berkarya, secara beransur-ansur, muzik bukan hiburan semata-mata. Semakin usia beranjak, keperluan saya terhadap muzik mempunyai makna yang kian berubah. Pada hari ini, muzik dan lagu menjadi alat bantuan kerja saya. Ya. Kini, baru saya menyedarinya!

Tiap hari, sebaik sahaja tiba di pejabat, saya akan membuka Youtube dan memutar lagu I’tiroof, Haddad Alwi untuk menenangkan jiwa. Kemudian diikuti dengan pelbagai lagu nyanyian Opick seperti Tombo Ati, Damai Bersamamu oleh Chrisye, dan juga Demi Matahari oleh Snada.
Lagu-lagu Raihan seperti Puji-Pujian dan Iktiraf atau Selawat Syifa oleh Hijjaz kian diminati. Untuk kelainan, saya mainkan pula Koi dan Sozo oleh Kitaro, selain lagu-lagu instrumental yang lain.

DAN, sejak setahun dua ini saya pasti menggunakan lagu Somewhere in Time, mainan piano Maksim ketika menulis caption novel-novel terbitan Alaf 21. Lazimnya, tak sampai 15 minit, alhamdulilah saya akan peroleh caption atau bait-bait kata berpuisi yang menghiasi kulit hadapan novel-novel Alaf 21.

Kalau tidak memainkan lagu itu, saya terasa janggal untuk menggagau idea kata-kata berpuisi itu. Hasil kerja akan lambat. Kata-kata puitis yang ditulis kerap dilihat sebagai kata-kata jiwang ‘Chenod’ panggilan biasa staf-staf saya di pejabat. Jika dahulu, mungkin ya, tetapi kini ia mempunyai erti ketuhanan jika ‘dibaca dengan nama Tuhanmu!’

SEMALAM, sesuatu yang menarik telah terjadi! Semalam saya dapat menyudahkan babak novel aksi saya setelah sebulan berhempas pulas mencari mood dan rentak. Rahsianya ~ saya gunakan lagu tema filem The Rock sebagai muzik latar ketika saya mengetuk papan kekunci.
Bila menyedari kegunaan muzik untuk melancarkan kreativiti, saya pasti akan menggunakan penemuan yang memercikkan fusion di dalam otak saya hingga melahirkan keseronokkan berkarya. Ya, lain muzik latar untuk mood babak yang berbeda. Satu penemuan baru untuk orang lama seperti saya!

2 comments:

  1. It's the power of music! XD
    ai-Chan suke study (menghafal) sambil dngar lagu, n kadang2 nyanyi skali.. Pelik? Tapi, kalo x buat camtu, msti da tertido. DX

    ~ๆ„›ใกใ‚ƒใ‚“

    ReplyDelete
  2. ne bole smbil mnghafal..calculation je seswai.he3

    ReplyDelete