Sunday, June 14, 2009

ATLAS DUNIA


MINDA KITA
DALAM KEPOMPONG

APAKAH yang tertayang di layar minda kita bila disebut perkataan atlas? Tentu sekali rajah negara-negara yang disempadani dengan garisan-garisan. Garisan-garisan itu memisahkan wilayah-wilayah pemerintahan.

Misalnya, untuk atlas Asia Tenggara, negara Malaysia disempadani oleh Singapura di selatan, Thailand di utara dan Indonesia di seberang Selat Melaka. Di timur Thailand pula, ada Kemboja dan Laos, diikuti dengan Vietnam. Di barat Thailand ada Burma, dan begitulah seterusnya.

KAWASAN-KAWASAN apakah yang terlihat? Garisan-garisan apakah yang memisahkan? Kawasan-kawasan yang diasing-asingkan itu menandakan kawasan sesebuah negara yang berdaulat, yang diiktiraf oleh Bangsa-bangsa Bersatu. Justeru itu, atlas yang selalu kita tatap adalah atlas politik!

Kerana ia atlas yang sering ditatap, maka secara bawah sedar, minda kita sudah dipisah-pisahkan di antara negara mengikut pemerintahan politik. Pendek kata, politiklah yang menguasai world view kita.

Sepatutnya, ada banyak lagi perspektif, spektrum dan dimensi yang patut kita guna untuk mencerap dunia. Kita jarang sekali melihat atlas di mana garisan-garisannya dilengkuk dan diluk berdasarkan budaya, sosial, ekonomi, kemajuan IT, pendapatan, industri, pertanian dan juga berdasarkan agama.

Tidak hairanlah, oleh kerana atlas politiklah yang sentiasa terpapar dan menjadi rujukan utama, fikiran kita terkurung dalam kempompong-kepompong politik. Kita hanya prihatin terhadap apa yang terjadi hanya di negara sendiri dan tidak di negara lain.

SEBAB itulah, apa yang berlaku di Palestin, di Mindanao dan di Selatan Thailand tidak menyentuh banyak hati!

Foto:www.siteatlas.com

No comments:

Post a Comment