Tuesday, November 20, 2018

TERKENANG SAMBUTAN MAULUD NABI

TERKENANG SAMBUTAN
MAULUD NABI
MAULUD NABI. Itulah nama sambutan yang saya tahu sebelum frasa Maulidur Rasul digunakan. Saya tidak boleh lupa apa yang saya lalui ketika sambutan Maulidur Rasul di sekolah agama dahulu. Sebagai anak kelahiran di Mersing Johor, saya bersekolah agama pada sebelah petang.

Menjelang Maulidur Rasul, pihak Jabatan Agama Islam Johor akan menjalankan kutipan derma sambutan perayaan daripada orang ramai. Sekolah-sekolah agama pula antara yang ditugaskan untuk mengutip derma. Ketika itulah saya dan rakan-rakan sekelas berasa begitu teruja. Masing-masing mengharap ustaz memilih kami sebagai pemungut derma.
Saya pernah terpilih sebagai pemungut derma ketika di darjah 4. Seronoknya tidak terkira. Saya diberi sebuah tin sebagai tabung kutipan sebesar saiz tin Milo 1.5kg. Dan saya juga diberi berpuluh-puluh lencana kertas yang tertulis ‘Derma Kenangan Maulud, Jabatan Agama Johor’ dalam tulisan jawi.
Lencana bersaiz lencana sekolah itu adalah cenderahati kepada sesiapa yang menghulurkan derma dengan mengisi tabung. Dan lencana itu akan diberikan bersama sebatang jarum peniti sebagai pelekat. Lencana itulah yang akan dipakai oleh semua pada hari perayaan.
Seronoknya saya bila memulakan tugas itu. Selain daripada tak perlu ke sekolah kerana kerja itu, saya juga berpeluang untuk berjalan-jalan. Seingat saya, tempoh mengutip derma ialah seminggu. Ertinya, seminggu jugalah saya tidak perlu masuk kelas.
Bertemankan seorang kawan, kami akan berjalan dari rumah ke rumah untuk memungut derma. Hati mula gembira apabila tuan rumah memberi lebih daripada sepuluh sen untuk sekeping lencana derma. Ada juga yang beri seringgit, tetapi mahu lebih daripada satu lencana untuk seisi keluarga. Kadang-kadang kecewa juga apabila tuan rumah mengunjukkan lencana derma, menandakan yang dia sudahpun menderma sebelum ini.
Perasaan makin  seronok apabila tabung derma semakin lama semakin memberat. Kalau boleh, biarlah tin derma itu penuh kerana komisyen yang diberi itu bergantung kepada jumlah kutipan. Saya tidak ingat cara mengira komisyen, tetapi saya mendapat lebih sepuluh ringgit kerana tugas itu.
Apabila tiba hari Maulud Nabi, semua murid-murid akan berkumpul di padang Sekolah Agama Mersing Kanan. Selain daripada kami, guru-guru, persatuan-persatuan dan kariah surau-surau di kawasan sekeliling sekolah akan turut juga hadir. Setiap kumpulan akan membawa sepanduk kumpulan, bendera negeri, Jalur Gemilang dan juga bendera hijau berlambangkan bulan dan bintang. Tidak ketinggalan juga bunga manggar yang berwarna warni.
Kami yang ratusan jumlahnya akan bergerak ke Masjid Jamek Mersing yang terletak kira-kira 2.5 kilometer daripada sekolah. Sambil melangkah, kami semua akan berselawat dan bernasyid memuji Rasulullah S.A.W.
Di zaman kanak-kanak, kami hanya melihat kesemuanya sebagai suatu keseronokan. Sebaik sahaja tiba ke masjid, tibalah masa yang ditunggu-tunggu iaitu hidangan nasi minyak berlaukkan daging. Di waktu dahulu, bukannya mudah hendak merasa daging ataupun ayam. Majlis kenduri kahwin ataupun sambutan perayaan agama seperti maulidur rasul ialah peluang untuk kami merasa daging ataupun ayam.
Kami akan diminta duduk di bawah khemah dalam bulatan berlima orang. Setiap bulatan akan menerima sedulang nasi minyak. Maka riuh rendahlah kami di situ memanggil-manggil petugas agar segera meletak nasi di tengah-tengah bulatan kami. Kami sudah tidak peduli hendak mengikuti ceramah maulidur rasul di dalam ruang masjid bersama orang dewasa.
Kami makan dengan lahapnya. Bayangkan... makan berlima untuk sedulang. Kami berebut mengumpul nasi ke kawasan masing-masing. Bila sudah beberapa kali berpengalaman makan sedulang, ada yang dah pandai menyembunyikan daging di bawah nasi. Kemudian ambil lagi daging di tengah dulang, kononnya sebab dagingnya sudah tiada. Puas kami muntah kedarah (haha, saya sengaja guna frasa ini) sambil berulamkan air sirap bandung soda!
Itulah kenangan berpuluh tahun dahulu. Zaman persekolahan pun sudah berlalu. Telah berpuluh tahun juga saya tidak merayakan ulangtahun kelahiran Rasulullah S.A.W hingga separuh hari seperti di zaman sekolah dahulu. Kini saya dan ramai di antara kita menyambut maulidur rasul dengan gerak-gerak jari sahaja. Kita kirim mesej berbentuk poster, GIF dan video selawat melalui Whatsapp. Kita catatlah juga puisi copy and paste mengenang Rasulullah S.A.W di Facebook untuk tatapan kawan-kawan. Jangan tidak, kata orang.
Maaf cakap... nampaknya ramai di antara kita sudah jauh tinggalkan tabiat mengingati Rasulullah S.A.W kecuali ketika berselawat di dalam sembahyang. Bukankah kita boleh hidupkan semula rasa kecintaan kepada baginda dengan menonton video ceramah maulidur rasul oleh puluhan penceramah atau kisah hidupnya di Youtube? Capailah buku-buku Sirah Rasulullah S.A.W yang dah lama tidak kita buka. Perbanyakkan selawat kepada baginda kerana selawat itu mendoakan kesejahteraan baginda. Dan kita tahu, setiap selawat kita kepadanya akan dijawab kembali.

Tanpa kita sedari, Maulidur Rasul dianggap sama seperti hari-hari lain kerana ia adalah hari cuti. Barangkali kita telah mengatur program sambutannya dengan pergi shopping, berkelah atau menonton wayang tanpa berasa canggung. Apakah?

No comments:

Post a Comment