Tuesday, December 24, 2013

JAWAPAN DIDAHULUKAN


 
STRESNYA WARTAWAN
MENCARI JAWAPAN

MENGIKUT kajian di Careercast.com, kerjaya dalam bidang kewartawanan adalah di antara sepuluh kerjaya yang punyai kadar stres yang tinggi. Wartawan foto menduduki tangga ke tujuh kerjaya yang paling stres, sementara wartawan akhbar pula di tangga kedelapan.

Kajian untuk tahun 2013 itu membariskan sepuluh kerjaya yang paling stres. Tugas sebagai askar berada di tangga pertama. Ini diikuti dengan kerjaya jenderal tentera, ahli bomba, juruterbang komersial, eksekutif perhubungan awam, eksekutif korporat, wartawan foto, wartawan akhbar, pemandu teksi dan anggota polis di tempat ke sepuluh. Akhbar Sinar Harian telah menyiarkan penemuan ini dalam Edisi Isnin, 23 Disember lalu.

Benar. Tidak kiralah di kedudukan ke berapa pun, kerjaya di bidang kewartawanan atau persuratkhabaran, secara keseluruhannya sememangnya mempunyai kadar tekanan yang tinggi. Sama ada seseorang itu menjadi wartawan, sub-editor, wartawan foto, pereka grafik akhbar, pelukis, pencetak mahupun pengedar akhbar sekali pun, ia adalah kerja yang penuh dengan adegan kejar mengejar dengan masa. Tentu sekali kerjaya di bidang yang seiring dengannya iaitu di bidang penyiaran atau akhbar dalam talian juga mempunyai kadar stres yang tinggi.

Jika kerjaya lain punyai deadline seminggu atau sebulan sekali, ataupun mengikut tempoh perlaksanaan sesebuah tugasan atau projek, kerjaya di bidang kewartawanan berdepan dengan deadline secara harian. Hari-hari perayaan adalah juga hari kerja seperti hari-hari yang lain. Semakin ada hari perayaan, semakin pentinglah akhbar itu diterbitkan kerana orang ramai lebih suka membaca pada hari cuti umum.

Namun ironinya, semakin kerap dan panjang cuti umum seperti pada hari-hari akhir tahun ini, semakin keringlah bahan berita yang sampai ke pengetahuan orang surat khabar. Namun, di antara orang penting yang boleh menjadi sumber berita adalah pak menteri. Mereka punyai pelbagai jawapan kepada banyak persoalan. Tetapi, andainya pak menterilah orang yang ingin ditemui, pada waktu inilah mereka sukar dihubungi kerana pada hujung tahun juga adalah masa bagi mereka bercuti.

Meskipun mereka kesemuanya berada di hujung jari, hanya tekan sahaja nombor telefon mereka dan suara mereka akan kedengaran menjawab panggilan, tetapi ada yang tutup telefon kerana tidak mahu diganggu. Maka tinggallah para wartawannya terkontang-kanting mencari jawapan.

Situasi begini biasa terjadi apabila pihak akhbar mahukan maklumbalas mengenai sesebuah isu yang tercetus. Misalnya, bila terjadi banjir kerana parit besar tersumbat, masalah mendapat respon akan terjadi apabila nada panggilan telefon kepada pak menteri tidak berjawab.

Pegawai bertanggungjawab di jabatan yang dihubungi untuk mendapat maklumbalas pula mati-mati tidak mahu memberi respon kerana katanya, hanya bosnya sahaja yang boleh memberi jawapan bilakah parit tersumbat itu boleh dikorek. ‘Kes parit tersumbat ini hanya menteri sahaja yang boleh jawab,’ demikian katanya. Sedangkan bukankah semua tugasan dalam ruanglingkup sesebuah jabatan itu mempunyai prosedur operasi standard yang boleh menjadi rujukan?

Wartawan yang tidak mendapat jawapan seperti yang diharapkan itu akan bengang kerana petang nanti stresnya akan melonjak apabila editornya pula akan memberi komen dengan selamba, ‘Kita terbit Sinar Harian, bukannya Sinar Mingguan. Kenapa tak dapat maklumbalas pada kes yang mudah begini?’

Ada juga orang politik yang dihubungi tatkala tercetus sesebuah isu itu berjanji akan memberi jawapan bila dia selesai mesyuarat. Namun, apabila hingga ke senja pun panggilan daripadanya tidak diterima, itu bukan petanda orang politik itu sudah terlupa, tetapi sudah buat-buat lupa.

Membuat temujanji pula boleh menjadi satu masalah. Selain daripada jadual yang ketat orang politik yang ingin ditemui, panggilan wartawan akan ditapis oleh pegawai yang akan menjawab dengan pelbagai alasan yang menyukarkan temujanji dibuat. Kerana itulah jalan segera wartawan mendapat maklumbalas ialah dengan menerjah ke majlis orang politik. Biarlah ia kelihatan menggesa, tetapi tugas wartawan ialah menghebahkan jawapan kepada pelbagai persoalan.

Membaca akhbar adalah seperti menonton cerita bersiri. Pembaca yang didepankan dengan persoalan pada hari ini perlukan jawapan pada hari esoknya. Andainya jawapan tidak diperoleh pada hari berikut, dia tidak akan berpuashati. Semakin lama jawapan tidak diperoleh, rasa jengkel, meluat dan akhirnya marah akan berkerak di dalam jiwanya.

Kerana itu, di antara tugas penting orang politik selain daripada berucap dan berdebat ialah menjawab. Walaupun akan timbul persoalan lain sesudah sebuah jawapan, yang penting ia menggambarkan keprihatinan orang politik terhadap kerisauan orang ramai. Samada sesebuah jawapan itu diterima atau tidak, ia berupaya mengubat segala prasangka.

Benar, bekerja itu lebih baik daripada bercakap. Benar, rakyat patut didahulukan. Tetapi jawapan pula harus didahulukan sebelum janji dapat dipenuhi.
 
Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian esok, 25.12.2013, insya-ALLAH...

No comments:

Post a Comment