Tuesday, December 31, 2013

CARA LEBIH TEPAT MEMASANG AZAM



Photocredit: blog.search-mojo.com

APAKAH AZAM BAHARU
HANYA DI TAHUN BAHARU?

SUDAH bertahun-tahun saya tidak berazam baharu sebagai salah satu cara saya beresolusi di tahun baharu. Saya tidak lakukannya kerana semangat berazam baharu ketika menyambut tahun baharu hanya mampu bertahan selama tiga-empat hari. Kemudian azam itu entah ke mana. Saya tidak dapat mempertahankan azam itu kerana saya selalu terlupa yang saya sudah memasang azam. Oleh kerana saya dapati ia tidak praktikal buat saya, maka saya tinggalkan niat berazam baharu di tahun baharu.

Bagaimana pun saya masih berazamkan sesuatu. Tetapi bukan sempena tahun baharu. Sebaliknya, saya berazam kerana berasakan ia perlu saya lakukan untuk kebaikan saya sendiri. Dua azam yang berjaya saya lakukan ialah berhenti merokok dan mengurangkan makanan bergula. Azam berhenti merokok itu saya lakukan ketika saya hendak menunaikan fardu haji pada tahun 2003. Saya berazam mengurangkan makanan bergula kerana diserang diabetes di penghujung tahun lalu.

Alhamdulilah kedua-duanya berjaya. Sudah 10 tahun saya berhenti menjadi penagih rokok. Sudah setahun pula saya berhenti menggemari makanan manis. Paras gula dalam darah menurun daripada 32 mmol/l(milimole per litre) ketika saya diserang diabetes kepada sekitar 5-7 mmol/l sejak 1 Januari 2013 hingga ke hari ini. Pada hari ini, sudah setahun azam saya ini tercapai meskipun azam ini bukan sempena tahun baharu. Sebaliknya kerana keperluan untuk sihat badan.

Saya percaya sebahagian besar daripada kita yang berazam sempena tahun baharu tidak dapat mempertahankan azam itu. Ia tidak kekal kerana ramai yang merangka azam tahun baharu pada malam tahun baharu itu sendiri apabila ramai yang bercakap mengenainya. Bila dilakukan, hasilnya hanyalah seperti jerk reaction ~ sebuah reaksi luaran yang dilakukan tanpa berfikir panjang sebagai respon kepada apa yang berlaku di sekelilingnya. 

Bagaimana pun, ramai juga di kalangan kita yang telah berjaya mempertahankan atau menunaikan azam masing-masing bukan kerana memasang azam di tahun baharu. Sebaliknya kita berjaya mencapai azam itu kerana keinginan yang tinggi untuk menjayakannya atas sebab-sebab yang tersendiri.

Misalnya, ada yang berazam untuk tidak memandu melebihi had laju kerana pernah mengalami kecelakaan di jalan raya hingga patah kaki. Ada yang berazam berjaya dalam pelajaran sebagai syarat dari si gadis sebelum dapat memperisterikannya. Ada yang berazam menjadi orang beriman kerana insaf setelah terjerumus dalam ajaran sesat.

Azam baharu sempena tahun baharu biasanya gagal kerana ia tidak kukuh. Azam yang dipasang itu hanya punyai satu tiang iaitu visionary thinking. Hanya memandang ke hadapan. Azam yang kukuh mesti mempunyai dua lagi tiang iaitu reflective thinking atau memandang ke belakang dan contemplative thinking iaitu memandang ke dalam diri.

Pendek kata, berazam itu mesti dipasak dengan memandang ke hadapan, ke belakang dan juga ke dalam diri. Visionary thinking atau memandang ke hadapan(berwawasan) itu penting kerana ia membantu kita melihat matlamat. Reflective thinking atau memandang ke belakang(bertaddabur) itu kita lakukan supaya kita tidak mengulangi kesilapan lampau. Dan, contemplative thinking atau memandang ke dalam diri(muhasabah) itu penting kerana ia berhubung dengan hati. Jika hati mengikut apa yang diazamkan, insyaALLAH sesuatu azam itu bukan sahaja dapat dicapai, malah boleh dipertahankan.

Dengan kenaikan pelbagai barangan harian dan perkhidmatan, kita wajib memasang azam supaya bajet tidak lari. Dalam pada itu, agak over seandainya kita berikrar pula sempena tahun baharu untuk berjimat cermat. Bukankah berjimat cermat itu sudah semestinya menjadi amalan sesiapa sahaja?

Lagi pula, berjimat cermat itu pendekatan yang tidak tepat. Yang tepat, yang seharusnya menjadi azam, iltizam dan istiqamah kita semua ialah menjauhi pembaziran. Mengelak pembaziran itu amat dituntut kerana, Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan, sedang syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya.” (al-Isra’27)

Ada sesiapa di antara kita yang ingin terus bersaudara dengan syaitan pada tahun 2014 ini?

Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian esok, 1.1.2014, insya-ALLAH...

2 comments:

  1. Sebentar tadi saya ada ke kedai buku dan terbaca buku karya encik..terujanya saya membaca lalu terus membeli :) bgi saya ianya satu pemikiran yang jauh di luar kotak untuk saya sebagai remaja turut merungkai dgn apa yg berlaku disekeliling . Taniah buat penulis :)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulilah saudari Nur. Semoga memperoleh manfaat daripada buku itu. Saya begitu teruja dengan komen Nur. Terima kasih.

    ReplyDelete