Tuesday, August 17, 2010

SETAHUN PEMERGIANMU


Foto: mahaguru58.blogspot.com
BIARLAH
ORANG BAIK
PENGARUHI KITA

SAYA terpegun setiap kali menatap wajah Allahyarham Ustaz Mohd Asri Ibrahim atau lebih dikenali sebagai Ustaz Asri, berzikir di TV. Suara Allahyarham bukan sahaja lunak, malah mendamaikan. Meskipun beliau telah pergi tak akan kembali pada 13 Ogos 2009, namun suara serta imejnya masih di sini. (al-fatihah)

Saya hanya mengenali Allahyarham dari jauh. Hanya mendengar dan menonton persembahannya di kaca TV. Kalau ada pun saya bertemu Allahyarham secara live ialah ketika beliau memimpin bacaan Yassin dalam satu majlis anjuran syarikat. Beliau membaca surah Yassin dengan suara yang lantang, dengan tartil; hampir sempurna tajwidnya. Saya yang tidak pandai berlagu pun boleh terikut-ikut dengan bacaan Yassin dengan berlagu pada malam itu.

Sejak itu saya meminati peribadi Allahyarham yang murni. Di antara kata-kata puitis beliau yang syahdu ialah, ‘Aku adalah pengejar syurga akhirat. Bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat. Aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu. Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat kerja syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas. Ke mana pun dan sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku.’ (dipetik daripada blog Allahyarham http://www.asrirabbani.blogspot.com/)

Saya menafsir kata-kata Allahyarham sebagaimana berikut: ‘Jika ingin menjadi ahli syurga, berperibadilah seperti ahli syurga di dunia ini.’ Sungguh. Saya ingin mempraktikkan apa yang Allahyarham sarankan. Namun, hati kecil saya selalu menyedarkan yang saya ini masih berperangai seperti ahli dunia setiap kali saya perasan yang saya sudah berperibadi ahli syurga.

Rasa kagum saya dengan Allahyarham Ustaz Asri dikongsi sama oleh sebilangan teman-teman. Ketika berbual-bual sementara menanti waktu berbuka, salah seorang rakan, Abdul Salam menyampuk, “Elok sangat bila kita boleh terpengaruh dengan orang-orang baik… walaupun kita tidak mengenali mereka dan mereka tidak mengenali kita.” Kata-kata rakan saya itu meskipun ringkas, membuatkan saya terfikir di sebaliknya. Bagaimana kita boleh terpengaruh dengan orang-orang yang tidak baik, walaupun kita tidak mengenali mereka, dan mereka tidak mengenali kita?

Di zaman ledakan maklumat, setiap hari kita terdedah untuk mengenali ramai sekali manusia yang kita belum pernah jumpa. Di dada akhbar, kita menatap dan membaca cerita mereka. Di kaca TV dan internet, kita menonton aksi dan mendengar suara mereka. Di internet juga, kita berkenalan secara siber, rakan-rakan teman sosial dan rakan blog yang sebahagian besarnya tidak kita kenali.

Pokoknya, baguslah jika mereka yang baik sahaja yang pengaruhi hidup kita. Rencana, filem dan video pengembara yang berani, pemuzik dan penyanyi yang menghiburkan atau kepandaian manusia yang mengagumkan patut sekali menjadi inspirasi, meskipun mereka tidak mengenali kita, dan kita tidak mengenali mereka.

Sebaliknya, mereka yang hodoh perangai, buruk lidah dan busuk hati tidak seharusnya mempengaruhi kita. Bagaimana pun, mengapa sebilangan daripada kita yang terlalu membenci mereka yang buruk ini, seolah-olah kita mengenali mereka dan mereka mengenali kita?

Ada di antara kita yang begitu terkesan dengan keburukan mereka yang tidak kita kenali hingga sanggup menghebah dan berkempen membenci mereka yang tidak kita sukai. Kita bukan sahaja mengkritik secara lisan, malah sanggup menghebahkan keburukan orang yang tidak kita kenal itu kepada dunia melalui internet. Hinggakan ada yang sanggup membuka laman anti-seseorang yang dibenci dan mengumpul pula penyokong mereka yang sama-sama tidak suka kepada seseorang itu hingga beribu-ribu jumlahnya.

Seharusnya, biarlah kita tahu mengenai keburukan seseorang yang tidak kita kenal secara sekali lalu. Tidak perlu kita memberi reaksi melalui tulisan dan perkataan. Kerana, tidakkah tindakan over kita itu sebenarnya menggambarkan kita terpengaruh dengan keburukan orang itu?

Artikel ini terbit di akhbar Sinar Harian pada 18.8.2010.

Tuesday, August 10, 2010

SELAMAT MERAIKAN RAMADHAN


Foto: Umatanwasatan.net

BERPUASA
BUKAN UNTUK BERPUAS


ALHAMDULILAH kerana kita berpeluang untuk berpuasa lagi. Sebahagian besar daripada kita tentulah sempat bersahur. Mudah-mudahan kita yang sahur pada jam 3.00 pagi ke atas disenangkan untuk bangun setiap hari hingga ke akhir Ramadan. Tidak ada sehari pun terjaga setelah mentari menjenguk ke dalam jendela.

Tentu sekali puasa melatih diri untuk bersabar. Namun, sebagai manusia, kita mudah sangat terlupa untuk menjaga kesabaran. Mungkin kita sudah pun membunyikan hon pada kereta yang berada di hadapan kereta kita di lampu trafik pagi tadi kerana lewat sesaat untuk bergerak bila lampu bertukar hijau.

Mungkin kita sudah mengeluh bila pemandu kereta di hadapan terpaksa membuka pintu untuk menyentuh kad Touch and Gonya kerana cerminnya sudah rosak. Atau kita geram bila kereta kita dipintas secara tiba-tiba.

Bagi yang menggunakan pengangkutan awam, apakah kita memotong queue untuk menaiki bas kerana tidak mahu menunggu lebih lama? Ataupun tidak memberi ruang bagi yang ingin keluar daripada koc komuter atau LRT sebelum kita menginjak menaikinya? Atau menghimpitkan diri ke dalam lif yang sendat kerana takut lewat memasuki pejabat sebentar tadi? Inilah cabaran kesabaran berpuasa.

Tiba awal ke pejabat kerana tidak perlu bersarapan memberi kita lebih banyak masa. Maka, tidak molek jika kita gunakan masa itu untuk membuka laman kenalan sosial, laman permainan, laman gossip artis, laman video hiburan atau segala macam laman fitnah dan ghairah seperti yang selalu kita lakukan.

Menu di bulan puasa perlu berubah kepada membuka laman Al-Quran online. Boleh juga e-tadarus dengan mendengar dan mengikut bacaan dengan tujuan memperbetulkan sebutan kita. Atau membuka laman-laman hadis, soal jawab agama, blog-blog ustaz-ustaz yang tentunya mempunyai pelbagai ulasan dan bahan mengenai puasa itu sendiri. Santapan minda yang baik di bulan puasa akan menajamkan fikiran walaupun ia sedikit melayukan mata.

Tentu sekali waktu makan tengahari juga boleh digunakan untuk bersolat dengan lebih lambat dan khusyuk. Setelah itu masa yang luang boleh digunakan untuk menghafal satu surah baru daripada mana-mana juz Amma. Sekurang-kurangnya kita tidak membaca surah-surah ‘empat Qul’ sahaja setiap kali solat sejak akil baligh hingga ke hari ini. Mudah-mudahan kita dapat menghafal satu surah pada setiap minggu.

Cabaran bazaar Ramadan sememangnya menguja nafsu. Terdapat beratus-ratus jenis makanan. Masakan yang dibakar, digoreng, direbus, dicelur kesemuanya ada. Tidak termasuk pelbagai jenis kuih muih dan pelbagai minuman beranika warna. Ada juga makanan yang hanya muncul setahun sekali seperti air kasira dan bubur lambok. Kesemua ini mengancam selera.

Apakah kita mengambil sejenis kuih atau membeli selagi tangan larat menjinjing? Hingga akhirnya kesemua makanan itu akan dipetisejukkan dengan niat hendak dihabiskan. Sedangkan bila tiba hari esoknya, kita membeli dan membeli lagi. Jika difikirkan, seisi rumah yang berpeti sejuk tidak perlu langsung membeli makanan setiap hari. Kerana percayalah, seisi rumah tidak akan kebuluran kerana peti sejuk dicipta untuk mengisi stok makanan sehingga seminggu.

Bagi yang berbuka di luar sama ada di gerai mahupun di hotel-hotel, apa yang lebih mustahak ialah untuk mengintai-intai di manakah terdapatnya surau dan tempat berwuduk. Maklumlah, menjamu selera dengan hidangan yang pelbagai juga melalaikan. Lebih-lebih lagi, perut yang berat akan juga membuatkan mata menjadi berat ketika berterawih. Jika kita terlalu santai dengan berbuka dan berebut-rebut untuk bersolat, keseronokan berpuasa dalam suasana tenang telah dinodai dengan kekalutan setelah berbuka, apatah lagi untuk bertadarus.

Pendek kata, kita perlu kurangkan makan, minum dan tidur ketika berpuasa. Apa yang perlu dilebihkan ialah beribadah. Tidak molek lebih makan, lebih minum dan lebih tidur.
Berpuasa itu bukan untuk berpuas.
Artikel ini terbit di akhbar Sinar Harian, 11.8.2010.

Wednesday, August 4, 2010

Menjadi Tukang Karut


Foto: Mywindownintheworld.com
KENAPA BERCAKAP
APA YANG KITA TAK TAHU?


DUA minggu lalu, saya ke majlis perkahwinan anak kenalan saya. Majlis diadakan di sebuah taman perumahan di Kelang, Selangor. Oleh kerana tidak pernah sampai ke rumahnya, saya berpandukan sahaja kepada peta yang tertera di belakang kad jemputan kahwin anaknya itu.

Pengalaman saya membaca peta kad kahwin yang jarang sekali betul membuatkan saya skeptikal. Ya, peta di kad kahwin yang saya tatap pada hari itu pun sama juga. Tidak betul pandu arahnya. Pandu arah menunjukkan saya perlu masuk ke sebuah simpang selepas stesen Petronas. Bila saya lalui jalan itu, rupa-rupanya ia jalan menuju tangki air kawasan perumahan itu.

Kerana khuatir tersesat, saya mula bertanya pada pekerja di stesen minyak. Kata pekerja tersebut, simpang yang dimaksudkan itu sebenarnya berada satu kilometer daripada stesen itu. Malangnya, bila saya ikut pandu arah pekerja itu, saya sampai pula ke kebun sayur!

Bila berpatah arah kembali saya bertanya pula dengan seorang remaja bermotorsikal. Saya kira, dia pemuda kampung itu kerana memacu motorsikal tanpa bertopi keledar. Malangnya, dia juga menunjukkan arah yang akhirnya membuatkan saya berputar hingga ke simpang di belakang stesen Petronas pula. Akhirnya, saya ke Balai Polis untuk bertanya arah. Hampir sejam kemudian, saya tiba juga ke rumah kawan saya itu.

Mengapa saya sesat jalan? Selain daripada kesilapan pada peta, saya tersesat akibat menggunakan maklumat yang salah yang disampaikan oleh mereka yang tidak tahu. Mereka memberi pandu arah seolah-olah mereka tahu apa yang mereka perkatakan.

Tidak tahu tetapi bercakap seolah-olah orang yang berpengetahuan adalah satu bentuk rasa rendah diri yang mula berputik sejak di zaman kanak-kanak. Kita biasa mendengar seorang budak bercerita mengenai hantu kepada kawan-kawan. Nada suara dan gaya dia bercerita begitu menyakinkan seolah-olah dia sendiri pernah berjumpa hantu. Padahal, dia mungkin mendengar cerita orang atau memperoleh idea mengenai hantu setelah menonton TV.

Tujuannya hanya untuk menarik perhatian dan untuk menunjuk-nunjuk. Perangai begini terbawa-bawa hingga ke dewasa. Daripada bercerita tentang hantu, dia mula suka menggosip, tidak kira sama ada ia cerita politik, kisah artis, hal jiran mahupun gosip di dalam pejabat. Orang begini tahu, pegawai kerajaan mana yang makan duit haram, datuk mana yang dapat kontrak melalui jalan rasuah dan Tan Sri mana yang meletak jawatan kerana kononnya menyelewengkan wang syarikat.

Dia tahu artis mana yang suka goda suami orang, yang suka tonggang arak, yang berbogel di tepi pantai atau yang menipu dalam perniagaan. Orang begini tahu serba-serbi yang kita tidak ambil pusing pun pada mulanya. Bila bercakap mengenai agama pula, dia pandai-pandai kata haji ini dan imam itu amal ajaran sesat atau menghukum jemaah yang tidak mengikut cara amalannya sebagai terpesong. Tetapi oleh kerana ceritanya begitu menyakinkan, kita jadi percaya.

Mengapa terdapat banyak sangat gosip agama, politik mahupun artis di kalangan kita? Masalahnya juga muncul kerana sikap kita sendiri juga. Apabila mendengar cerita seseorang, kita lebih suka berdiam diri dan mengangguk untuk mengambil hati si pencerita. Apabila kita hanya menjadi pendengar yang pasif, maka si pencita menjadi lebih galak. Lepas satu, satu lagi cerita dibebelkan sehingga kita sendiri percaya.

Andainya kita pintas ceritanya dan bertanya daripada mana dia tahu mengenai sesuatu cerita itu, biasanya daripada sepuluh pencerita, sembilan daripada mereka akan terkedu dan memberi pelbagai alasan yang tidak menyakinkan ~ yang menggambarkan yang dia sendiri tidak tahu apa yang dia sendiri perkatakan.

Sebenarnya, kitalah yang sepatutnya peka dan bersedia untuk menolak apa jua cakap orang yang tidak tahu tetapi mengaku tahu. Dengan cara mempersoalkan kesahihan sumber maklumatnya, kita sendiri akan menjadi pembanteras fitnah.

Ya, mungkin kita tidak disukai olehnya. Tetapi sekurang-kurangnya, kita tidak akan disesatkan. Kalau sesat ke rumah pengantin, ia tidak menjadi hal. Tetapi jika tersesat daripada jalan kebenaran, itu adalah padah yang parah!


Artikel ini terbit di akhbar Sinar Harian pada 4.8.2010.

Wednesday, July 28, 2010

Tanggapan Silap Masyarakat


BEBAN SEORANG
WAKIL RAKYAT


SETELAH mengaminkan doa pak imam di sebuah masjid di pinggir kota, dan ketika hendak beredar, saya nampak beberapa orang jemaah meluru ke arah seseorang. Setelah mengamati dari jauh, tahulah saya para jemaah itu berkerumun untuk bersalaman dengan seorang Wakil Rakyat.

Di antara mereka yang menemui Wakil Rakyat itu adalah seorang kenalan saya, Harun. Lama saya tak bertemu dengan Harun. Lantas saya berdiri menunggunya bersalaman dengan Wakil Rakyat itu. Saya ingin menyapa Harun bila dia menapak ke arah saya. Namun saya teragak-agak hendak menegur kerana tampak keruh di wajahnya. Sebaik sahaja Harun terpandang saya, wajahnya jadi berseri pula. Lalu kami terus bertegur sapa.

“Tadi aku nampak wajah kau monyok, aje. Kenapa?” tanya saya. “Alah… YB Mat yang aku jumpa tadi sebenarnya kawan sepermainan. Bila terpandang aku, dia bukan main lagi tersengih nak bersalam. Tapi sebaik sahaja hendak bersalaman, dia tertoleh ke arah orang di sebelah aku.
Baru saja bersentuh jari, dia dah lepaskan tangan dan bersembang dengan orang itu. Lafaz salam aku pun entah dijawab, entahkan tidak. Kalaulah macam ini perangainya, kalau dia bertanding di kawasan aku lagi, aku tak akan undi dia…”

Daripada tutur katanya, jelas sekali Harun berasa tidak dipedulikan oleh Wakil Rakyat yang juga kawannya itu. Perasaan kecil hati itu wajar, sebagai seorang manusia. Namun, bila ia melarat sampai berniat untuk tidak mengundi orang politik itu semata-mata kerana orang itu tidak betul-betul bersalaman dengannya, itu sudah tidak patut.

WAKIL RAKYAT adalah di antara manusia yang amat sibuk. Hanya segelintir sahaja yang menyibuk. Mungkin, selain daripada peranan sebagai seorang bapa, dia juga adalah seorang suami, bapa mentua dan seorang menantu di peringkat keluarga. Dia mungkin juga adalah ketua, pemimpin, pengurus, perunding, penasihat, penyelesai masalah dan ada kalanya menjadi pak imam di kariahnya.

Kesibukannya pula daripada pagi sampai ke malam. Merasmikan majlis, bermesyuarat, berdialog, berdebat, menolong rakyat dan meluluskan permohonan adalah kerja sehariannya melebihi 14 jam sehari dan 7 hari seminggu.

Namun, apa yang kita selalu lihat ialah ketika dia berucap di pentas, berdebat di Parlimen, bercakap dalam sidang akhbar atau bersembang ketika menjamu selera selepas merasmikan majlis atau bila kita terserempak dengannya di kafe.

Itulah imejnya di mata masyarakat. Tekanan di fikirannya sebagai bapa, suami, ahli keluarga dan tentu sekali sebagai ahli politik kita tidak nampak. Semakin tinggi pangkatnya di dalam parti, semakin sukar dia mempunyai masa untuk dirinya. Malah, sebagai pemimpin di peringkat nasional, jadualnya disusun, masanya di sesuatu majlis dicatu dan langkahnya pun diatur. Seolah-olah dia adalah robot atau produk bernyawa.

Malangnya, kerana mereka begitu prihatin terhadap rakyat, dan kerana mereka bisa bercakap untuk menenang dan menyenangkan hati ketika bertemu kita, kita perasan yang kita satu-satunya orang yang paling disukainya. Maka secara tidak sedar, kita melantik Wakil Rakyat sebagai penyelesai segala masalah kita.

Kita bukan sahaja meminta pertolongan mereka untuk kemasukan anak ke sekolah asrama penuh, merekomen permohonan tanah, tapak niaga, pinjaman bank, gelanggang futsal, kipas angin dalam balai raya dan sejadah di surau. Malah, tempat mandi mayat pun kita pinta mereka dermakan.

Permohonan berbentuk material itu boleh dikatakan wajar dipenuhi oleh Wakil Rakyat. Tetapi jika sampai kita pinta pertolongan spiritual dan mental yang berlebih-lebihan, itu sudah di luar kemampuan ahli politik itu. Wakil Rakyat tidak boleh mengatasi masalah banjir. Itu masalah jurutera.

Mereka tidak boleh menyelesaikan masalah kemiskinan. Itu tanggungjawab pakar ekonomi. Mereka juga tidak boleh hapuskan masalah mat rempit. Ia kerja pakar psikologi. Mereka tidak dapat selesaikan masalah pengangguran. Itu bidang pengurusan sumber manusia. Mereka juga tidak mampu satukan rakyat. Ia tugas ahli sosiologi dan tanggungjawab rakyat sendiri.

Apa yang mampu mereka lakukan ialah menyampaikan denyut citarasa rakyat melalui saranan, gesaan dan cadangan. Melalui kuasa undi mereka sebagai Wakil Rakyat, mereka meluluskan undang-undang di Parlimen. Itu sahaja kuasa sebenar mereka. Jika kita pinta lebih daripada itu, kita bukan sahaja merosakkan pertimbangan mereka, tetapi juga masa depan kita sendiri.

Konfusius pernah berkata, ‘Pemimpin itu umpama matahari. Mereka menyinari. Namun, andai dihampiri, kita rentung jadinya.’


Artikel ini terbit di akhbar Sinar Harian pada 28.7.2010

Tuesday, July 20, 2010

Menjadi Pengikut Yang Baik



Foto: womanpr.com
PENGIKUT BUKANNYA
PAK TURUT


PETANG kelmarin, saya bertemu dengan Husni, seorang sahabat yang sekuliah ketika menuntut di UiTM. Ketika di kampus, kami menggelarnya Mat Belia kerana cara berpakaiannya yang begitu kemas. Kemejanya disisip ke dalam seluar. Seluarnya pula jenis slack, rambutnya tersisir rapi dan kasutnya jenis kulit yang berkilat.

Kini, perwatakannya pun sudah sedikit berubah. Dulu, dia lebih banyak tersenyum daripada bercakap. Kini sudah sebaliknya. Gaya berpakaiannya, walaupun masih sama, tetapi kini sudah pandai berjeans dan berkasut kanvas. Sudah 30 tahun tidak bertemu, tentu sekali banyak cerita yang dapat dikongsi.

Selain daripada cerita zaman muda-muda dahulu, perbualan kami berlanjutan kepada kisah-kisah kerjaya, keluarga dan akhirnya kepada kisah politik. Perbincangan bersama Husni pada petang kelmarin bertukar hangat kerana topiknya mengenai bolak-balik pertemuan pemimpin Umno dan Pas.

“Cakap para pemimpin kedua-dua belah pihak lebih banyak yang negatif daripada yang positif. Ada juga yang bercakap seperti orang yang bongkak dan takabbur… bercakap mengenai kekuatan parti masing-masing dan menyindir pula terhadap parti lawan.” Saya menjadi asyik dengan kritik yang disampaikannya.

“Bukankah berbaik itu bagus dan berbalah itu tidak elok? Berjumpalah dulu untuk bertentang mata dan duduk semeja. Ini, tidak. Tapi aku lebih kesal dengan ahli-ahli Umno mahupun Pas. Mereka membiarkan pemimpin masing-masing bercakap dengan nada yang semakin menjauhkan persaudaraan sesama Islam. Sepatutnya ada ahli-ahli yang berani bangun menegur pemimpin mereka.”

“Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya..,” kata Husni lagi yang memetik Surah Al-Hujurat, ayat 9. “Kalau pengikut tidak boleh menegur pemimpin, mereka bukanlah pengikut yang baik!”

Kata-kata Husni itu ada benarnya. Dia bukan sahaja mengkritik para pemimpin, tetapi dia juga mempersoalkan pendirian para pengikut parti-parti itu. Leadership yang baik memerlukan followership yang bagus. Kepimpinan yang elok memerlukan kepengikutan yang molek.

Kita terlalu sangat menumpukan kepada istilah kepimpinan, bukannya kepengikutan. Carian saya di Google sebentar tadi memaparkan topik mengenai leadership berjumlah 144 juta, sedangkan topik mengenai followership pula hanya 160 ribu. Dalam bahasa Melayu, carian saya mengenai topik kepimpinan dalam memaparkan 4.6 juta pautan, sedangkan topik mengenai kepengikutan hanya 4,950.

Followership atau apatah lagi, kepengikutan adalah istilah yang jarang sekali digunakan oleh kita. Malah, mungkin anda yang membaca artikel ini baharu tahu ada istilah kepengikutan atau followership dalam bahasa Inggerisnya.

Tiada istilah, maka tiada ilmunya. Ertinya, jika istilah kepengikutan itu sendiri tidak pernah atau jarang sekali digunakan, tentulah konsep kepengikutan itu sendiri belum difahami oleh sebahagian besar daripada kita. Oleh kerana konsep kepengikutan itu tidak diketahui, maka kita hanya tertumpu kepada kepimpinan yang baik, tetapi bukannya kepengikutan yang bagus.

Sebab itulah, pada hari ini kita punyai ramai pemimpin yang baik, tetapi ramai sekali pengikut yang jadi pak turut. Mereka tongong dan taklid kepada pemimpin. Lebih buruk lagi, ramai yang menjadi pengikut yang taksub dengan pemimpin. Mereka angguk sahaja apa yang pemimpin kata, dan berperangai hodoh bila tahu membodek sahaja di sepanjang masa.

Seharusnya, pengikut bukan sahaja menuruti jalan dan pandangan pemimpin, tetapi memberi maklum balas kepada pemimpin akan haluan yang dilalui. Mereka adalah cermin kepada ketua kerana memainkan peranan untuk check and balance agar segala keputusan yang silap dapat diperbaiki dan tidak diulangi.

“Jika sesiapa di antara kamu melihat kemungkaran, maka ubahlah ia dengan tangannya, jika dia tidak mampu untuk mengubahnya, maka ubahlah dengan lidahnya, dan jika tidak mampu juga, maka dengan hatinya. Dan itulah selemah-lemah iman.” – Riwayat Muslim.

Menegur untuk kebaikan tidak terhad sama ada kita di atas atau di bawah. Ia tanggungjawab semua, sama ada pemimpin, lebih-lebihlah lagi pengikut kerana jumlah yang ramai itu boleh nampak kesilapan seorang.

Pendek kata,
orang di belakanglah
yang menjadikan orang yang di hadapan itu,
ke hadapan.

Artikel ini terbit di akhbar SINAR HARIAN pada 21.7.2010.

Wednesday, July 14, 2010

Mengendalikan Setiap Keputusan


Foto: telegraph.co.uk

MENYUKAI
APA YANG KITA PILIH


SAYA mengenali Aman, anak seorang kenalan sejak dari zaman persekolahannya. Aman seorang pemuda yang rajin. Sementara menanti keputusan SPM, Aman memperoleh dua peluang pekerjaan. Yang pertama, membantu rakannya menjaja CD cetak rompak. Kedua, menolong bapa saudaranya di gerai burger. Aman memilih kerja yang kedua.

Apabila keputusan peperiksaan SPM diumumkan, Aman memperoleh keputusan yang cemerlang. Dia memperoleh 8A1. Pada waktu yang sama, Aman sudah pun menerima tawaran melanjutkan pelajaran daripada pelbagai kolej swasta dan IPTA. Ada tawaran mengikuti kursus pemasaran, perakaunan, kejuruteraan dan lain-lain. Akhirnya, Aman memilih untuk menuntut di sebuah universiti tempatan dalam bidang Arkitektur, iaitu kursus yang dicita-citakannya.

Sudah sekian lama saya tidak menemui Aman sehinggalah terserempak dengannya ketika makan tengah hari di sebuah restoran di Taman Tun Dr. Ismail. Aman tidak seceria yang saya kenali. Lantas saya bertanya, “Aman jadi arkitek di mana?”

Dia tersenyum tawar bila mendengar soalan saya. Perlahan-lahan dia menggeleng. “Aman kerja dengan kawan di bengkel motor aje, pakcik.” Mata saya bulat memandangnya. Mengapa Aman tidak memilih kerjaya seperti yang diingininya? “Abah dah meninggal. Ramai adik-adik Aman nak sekolah. Aman tak boleh pilih kerja.” Saya mula mengerti dengan situasinya.

Ya. Dalam hidup, kerapkali kita berada di persimpangan pilihan. Dan, bentuk-bentuk pilihan yang kita hadapi ada tiga. Pertama, memilih di antara yang baik dan yang buruk. Bagi Aman, dia memilih untuk menolong bapa saudaranya menjual burger dan bukan sebagai penjaja CD cetak rompak. Pilihan begini mudah dilakukan kerana tentu sekali yang baik mengatasi yang buruk. Dalam kehidupan, kita mudah memilih sama ada untuk merokok atau berhenti demi kesihatan; sama ada memandu mengatasi had laju hingga membahayakan keselamatan diri atau memelihara nyawa dengan mematuhi undang-undang.

Kedua, memilih yang terbaik di antara yang baik. Buat Aman, dia memilih bidang arkitektur di antara tawaran-tawaran kursus yang bagus-bagus juga. Pilihan jenis kedua ini juga agak mudah, sama seperti kita hendak memilih pakaian mana yang lebih cantik di antara yang molek-molek di gedung pakaian, atau makanan mana yang ingin kita rasa di antara senarai menu hidangan di restoran.

Namun, pilihan bentuk ketiga amat sukar kerana ia adalah memilih sesuatu yang kita tidak mahu pilih. Seperti Aman, meskipun ingin menjadi seorang arkitek, dia terpaksa mengorbankan kerjayanya semata-mata untuk membantu keluarganya. Umpama, ditelan mati emak, diluah mati bapak. Dalam kehidupan, kita pernah berdepan dengan situasi terpaksa memilih apa yang kita tidak hendak.

Bagaimana pun, walaupun apa pun pilihan, kita mestilah menyukai apa yang kita telah pilih dan bukan membencinya. Ini adalah kerana, pilihan yang kita buat akan mempengaruhi minda dan emosi kita. Jika kita membenci apa yang kita pilih, kita terpaksa mengharungi hari demi hari dalam mode pemikiran yang pasif dan negatif. Emosi kita juga akan terganggu dan ini akan menjejaskan pandangan kita terhadap kehidupan itu sendiri.

Like what you do, not do what you like. Sukailah apa yang kita buat, bukan buat apa yang kita suka. Dengan pendirian begitu, kita boleh berdepan dengan apa jua halangan. Saya teringat kata-kata seorang tokoh korporat mengenai kita dalam menghadapi cabaran. Katanya, “jadilah seperti benih yang baik… jatuh ke laut menjadi pulau, bergolek ke darat menjadi bukit, tercampak ke langit menjadi satelit!”

Al-Quran ada menyentuh mengenai hal ini. “…boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.” (Al-Baqarah 216)


Artikel ini terbit di akhbar Sinar Harian pada 14.7.2010.

Wednesday, June 30, 2010

Tidak Cukup Dengan Apa Yang Ada


Foto:mybijakwang

MENGAPA MENYUKAI
APA YANG KITA TIADA


PADA cuti sekolah baru-baru ini, saya berkunjung ke rumah sepupu saya. Dia mempunyai dua orang anak lelaki yang comel. Yang pertama, berusia 6 tahun dan yang kedua pula 4 tahun. Sebagai buah tangan, saya membelikan masing-masing sebuah buku abjad.

Kedua-duanya tampak gembira dengan hadiah saya dan asyik membelek buku masing-masing di sudut ruang tamu. Namun, keasyikan mereka hanya seketika. Selang beberapa minit, mereka bergaduh, berpukul lalu menangis. Terpaksalah ibu mereka menjadi pengaman. Melalui leteran si ibu, tahulah saya yang mereka bergaduh kerana berebut buku.

Puncanya ialah bila si abang hendakkan buku si adik. Tentu sekali si adik tidak mengizinkan. Dan, si abang pula, meskipun buku yang saya berikan kepadanya lebih cantik dan lebih tebal, dia masih mahukan buku si adik.

Sekali pandang, sudah menjadi adat bagi kanak-kanak berebutkan sesuatu sama ada benda atau makanan. Tetapi, jika dilihat daripada sudut kejiwaan, sikap menyukai apa yang kita tiada sudah tertanam di dalam diri kita. Ini adalah kerana, sejak kecil kehendak kita pasti dilayani oleh ibu bapa. Apa sahaja yang dikehendaki akan ditunaikan. Akhirnya, ia menjadikan kita berasa mudah memperoleh sesuatu. Apabila kita dewasa, pelbagai kekangan menyekat kita memperoleh apa yang dihajati secara mudah. Lalu ia terpendam hingga menimbulkan rasa tidak puas dengan apa yang ada.

Daripada sudut yang positif, menyukai apa yang kita tiada itu menjadikan kita mencabar diri untuk memperoleh sesuatu yang lebih bagus. Pemikiran yang sentiasa inginkan sesuatu yang lebih baik atau lebih hebat itu adalah sikap yang terpuji. Namun, ia menjadi masalah dan bala kepada diri seandainya kita menghalalkan cara untuk mencapai matlamat, lalu menggagaunya dengan melanggar adat, adab mahupun undang-undang. Lantas kita tergamak menipu kelulusan untuk memperoleh jawatan, merasuah untuk mendapat projek atau menjatuhkan orang yang berada di atas kita.

Daripada sudut yang negatif, sikap menyukai apa yang kita tiada ini berakar akibat rasa rendah diri. Lalu berasakan apa yang kita ada itu tidak elok. Lantas, kita menyuntik hidung kita yang berbentuk jambu air supaya tinggi dan mancung seperti paruh burung belatuk. Atau memperlekeh bapa sendiri kerana beranggapan bapa orang lain lebih baik. Atau apabila kerap terasa kerja di syarikat lain lebih bagus, maka saban hari kita mencerca tempat kerja sendiri tanpa menyedari yang cercaan kita itu adalah doa yang akan meranapkan syarikat dengan kita, kita sekali.

Sedarilah bahawa apabila kita terlalu inginkan sesuatu hingga berasakan apa yang kita ada itu tidak elok, atau terlalu fokus kepada apa yang kita tiada, ia adalah petanda yang kita sudah lupa bersyukur. Sikap syukur akan membenihkan sifat sabar. Dan bersabar dengan berasa cukup dengan apa yang ada pula akan mencambah sikap qanaah iaitu berpada dengan apa yang ada.

Sebaliknya apabila kita lebih menyukai apa yang kita tiada, ia akan membenih sifat tamak hingga cemburu dengan apa yang ada pada orang lain. Lebih buruk lagi andainya kita bersifat dengki dengan merampas apa yang orang lain ada.

Seharusnya kita bukan lihat apa yang orang lain ada, renung apa yang orang lain tiada. Ertinya, kita mesti tenung dari kacamata spiritual dengan menyedari mereka yang lebih rendah, lebih dhaif atau lebih bernasib malang daripada kita. “Lihatlah orang yang lebih bawah daripada kamu, jangan melihat orang yang tinggi daripada kamu, kerana dengan demikian kamu tidak akan lupa segala nikmat Allah kepadamu.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Dengan cara itu kita semakin bersyukur bukannya semakin kufur iaitu syukur nikmat bukannya kufur nikmat. “Dan Ia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya.” Al-quran, (14:34).


Artikel ini terbit di akhbar Sinar Harian pada 30.6.2010.