Tuesday, July 20, 2010

Menjadi Pengikut Yang Baik



Foto: womanpr.com
PENGIKUT BUKANNYA
PAK TURUT


PETANG kelmarin, saya bertemu dengan Husni, seorang sahabat yang sekuliah ketika menuntut di UiTM. Ketika di kampus, kami menggelarnya Mat Belia kerana cara berpakaiannya yang begitu kemas. Kemejanya disisip ke dalam seluar. Seluarnya pula jenis slack, rambutnya tersisir rapi dan kasutnya jenis kulit yang berkilat.

Kini, perwatakannya pun sudah sedikit berubah. Dulu, dia lebih banyak tersenyum daripada bercakap. Kini sudah sebaliknya. Gaya berpakaiannya, walaupun masih sama, tetapi kini sudah pandai berjeans dan berkasut kanvas. Sudah 30 tahun tidak bertemu, tentu sekali banyak cerita yang dapat dikongsi.

Selain daripada cerita zaman muda-muda dahulu, perbualan kami berlanjutan kepada kisah-kisah kerjaya, keluarga dan akhirnya kepada kisah politik. Perbincangan bersama Husni pada petang kelmarin bertukar hangat kerana topiknya mengenai bolak-balik pertemuan pemimpin Umno dan Pas.

“Cakap para pemimpin kedua-dua belah pihak lebih banyak yang negatif daripada yang positif. Ada juga yang bercakap seperti orang yang bongkak dan takabbur… bercakap mengenai kekuatan parti masing-masing dan menyindir pula terhadap parti lawan.” Saya menjadi asyik dengan kritik yang disampaikannya.

“Bukankah berbaik itu bagus dan berbalah itu tidak elok? Berjumpalah dulu untuk bertentang mata dan duduk semeja. Ini, tidak. Tapi aku lebih kesal dengan ahli-ahli Umno mahupun Pas. Mereka membiarkan pemimpin masing-masing bercakap dengan nada yang semakin menjauhkan persaudaraan sesama Islam. Sepatutnya ada ahli-ahli yang berani bangun menegur pemimpin mereka.”

“Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya..,” kata Husni lagi yang memetik Surah Al-Hujurat, ayat 9. “Kalau pengikut tidak boleh menegur pemimpin, mereka bukanlah pengikut yang baik!”

Kata-kata Husni itu ada benarnya. Dia bukan sahaja mengkritik para pemimpin, tetapi dia juga mempersoalkan pendirian para pengikut parti-parti itu. Leadership yang baik memerlukan followership yang bagus. Kepimpinan yang elok memerlukan kepengikutan yang molek.

Kita terlalu sangat menumpukan kepada istilah kepimpinan, bukannya kepengikutan. Carian saya di Google sebentar tadi memaparkan topik mengenai leadership berjumlah 144 juta, sedangkan topik mengenai followership pula hanya 160 ribu. Dalam bahasa Melayu, carian saya mengenai topik kepimpinan dalam memaparkan 4.6 juta pautan, sedangkan topik mengenai kepengikutan hanya 4,950.

Followership atau apatah lagi, kepengikutan adalah istilah yang jarang sekali digunakan oleh kita. Malah, mungkin anda yang membaca artikel ini baharu tahu ada istilah kepengikutan atau followership dalam bahasa Inggerisnya.

Tiada istilah, maka tiada ilmunya. Ertinya, jika istilah kepengikutan itu sendiri tidak pernah atau jarang sekali digunakan, tentulah konsep kepengikutan itu sendiri belum difahami oleh sebahagian besar daripada kita. Oleh kerana konsep kepengikutan itu tidak diketahui, maka kita hanya tertumpu kepada kepimpinan yang baik, tetapi bukannya kepengikutan yang bagus.

Sebab itulah, pada hari ini kita punyai ramai pemimpin yang baik, tetapi ramai sekali pengikut yang jadi pak turut. Mereka tongong dan taklid kepada pemimpin. Lebih buruk lagi, ramai yang menjadi pengikut yang taksub dengan pemimpin. Mereka angguk sahaja apa yang pemimpin kata, dan berperangai hodoh bila tahu membodek sahaja di sepanjang masa.

Seharusnya, pengikut bukan sahaja menuruti jalan dan pandangan pemimpin, tetapi memberi maklum balas kepada pemimpin akan haluan yang dilalui. Mereka adalah cermin kepada ketua kerana memainkan peranan untuk check and balance agar segala keputusan yang silap dapat diperbaiki dan tidak diulangi.

“Jika sesiapa di antara kamu melihat kemungkaran, maka ubahlah ia dengan tangannya, jika dia tidak mampu untuk mengubahnya, maka ubahlah dengan lidahnya, dan jika tidak mampu juga, maka dengan hatinya. Dan itulah selemah-lemah iman.” – Riwayat Muslim.

Menegur untuk kebaikan tidak terhad sama ada kita di atas atau di bawah. Ia tanggungjawab semua, sama ada pemimpin, lebih-lebihlah lagi pengikut kerana jumlah yang ramai itu boleh nampak kesilapan seorang.

Pendek kata,
orang di belakanglah
yang menjadikan orang yang di hadapan itu,
ke hadapan.

Artikel ini terbit di akhbar SINAR HARIAN pada 21.7.2010.

No comments:

Post a Comment