Tuesday, March 24, 2015

DI SEBALIK PERADUAN


 
 
Piccredit: kopitarikkaw2.blogspot

PR1
M BUKAN
URUSAN SERI PADUKA BAGINDA

SEJAK idea Peraduan Rakyat 1Malaysia (PR1M) dicetuskan oleh CEO kami Datuk Hussamuddin Haji Yaakub dalam sebuah mesyuarat khas akhir tahun 2014, kami semua berasa amat teruja. Teruja dengan konsep PR1M sebagai sebuah peraduan yang amat mudah untuk seluruh rakyat Malaysia. Tujuan PR1M sememangnya hendak memberi hadiah kepada para pembaca kami. Hanya dengan sebuah akhbar dan sebuah jawapan yang dihantar, sesiapa sahaja berpeluang untuk memenangi wang tunai RM1,000.

Soalan yang diberi pun adalah soalan-soalan yang mudah. Jawapannya ada di dalam akhbar. Kadangkala, setiap kali soalan ‘ya’ atau ‘tidak’ dikemukakan, ‘ya’ adalah jawapannya. Justeru, ia bukan peraduan yang menyusahkan di mana mereka yang menyertainya terpaksa mengumpul soalan demi soalan untuk beberapa hari sebelum menghantar kepada kami. Ataupun soalan yang diberi begitu sukar seolah-olah seperti tak mahu memberi hadiah kepada pesertanya seperti beberapa peraduan yang lain.

Bagaimana pun, oleh kerana soalan-soalannya mudah, ada pembaca yang marah-marah kerana soalan sebegitu memberi peluang kepada lebih ramai pembaca untuk memenangi hadiah dan mengurangkan kebarangkalian baginya untuk menang. Ada juga yang mencadangkan agar pihak Sinar Harian menyukarkan soalan supaya ia lebih mencabar minda. Untuk senam otak, kata mereka.

Apabila PR1M bermula pada 1 Februari lalu, seperti dijangka, jumlah yang menyertainya hanya suam-suam kuku. Dalam minggu pertama, hanya sekitar 100-200 penyertaan sahaja yang diterima. Bagaimana pun, setelah keputusan PR1M 1-7 Februari diumumkan pada 15 Februari, jumlah penyertaan mula meningkat kepada 1,000 penyertaan sehari, 2,000 dan kini melebihi 3,000 penyertaan sehari. Kini, ia adalah peraduan yang paling mendapat sambutan dalam sejarah Kumpulan Media Karangkraf.

Para petugas yang menyisih surat-surat penyertaan kini mengambil masa setengah hari untuk menyudahkannya. Menjelang petang, para Editor Edisi pula bagai berpesta bila berpeluang untuk memilih para pemenang. Mereka lebih-lebih lagi teruja apabila mencabut pemenang yang datang daripada pembaca edisi negerinya.

Selain daripada RM1,000 sehari, apakah uniknya PR1M ini? Barangkali daripada segi kecepatan kami menyampaikan hadiah. Jarang sekali sesebuah peraduan melalui mel mengambil masa begitu singkat dalam menyampaikan hadiah. Lazimnya, dalam tempoh 14 hari sahaja para pemenang akan memperoleh hadiah wang tunai. Ia berbeza daripada banyak peraduan-peraduan lain di mana pengumuman keputusannya mengambil masa berbulan-bulan. Ada juga yang bila ia diumumkan, para pesertanya mungkin tidak tahu kerana kurang hebahan atau telah terlupa mengenainya.

Lazimnya, tiga hari setelah pemenang dikejutkan dengan sebuah panggilan oleh Editor Tugas Khas Saudari Lailatun Khalilah Nasir yang menyatakan beliau memenangi PR1M, Skuad Sinar yang berada di daerah akan menghubungi pemenang untuk mengatur temujanji dan pemberian wang tunai RM1,000. Pemenang, pasti mendapat peluang wajahnya terpapar di akhbar Sinar Harian pada Ahad berikutnya. Kecepatan ini kami lakukan bagi mengelak daripada berlakunya penipuan dari mana-mana pihak yang mengambil kesempatan.

Dalam pada itu, kami banyak menerima jawapan yang dipersembahkan dalam bentuk bingkai gambar, dihiasi dekorasi, berbau wangi dan dalam sampul surat yang besar. Pihak juri kami sudah siang-siang lagi mengambil keputusan untuk mengutamakan mereka yang mengirim dengan sampul surat biasa atau melalui Pos Ekspres dan Poslaju sahaja. Sesuai dengan konsep sebagai sebuah peraduan rakyat, biarlah kita merakyatkan cara penyertaan. Dan iya, terdapat juga mereka yang menggunakan sampul surat syarikat ataupun sampul Urusan Seri Paduka Baginda. Bagi para juri, mereka tidak dapat memproses penyertaan begini kerana elemen kurang jujurnya.

Walau apa pun, wajah-wajah ceria mereka yang memenangi peraduan itu memberi kebahagiaan buat kami. RM1,000 begitu bermakna buat para pemenang. Ada yang hendak menyimpan, membesarkan perniagaan, membuat akikah, persiapan perkahwinan, persediaan sekolah anak-anak atau membuat kenduri. Bermacam-macam boleh dilakukan oleh mereka dengan RM1,000. Petanda, ia akan dibelanjakan dengan cara yang penuh berkat. Justeru, syukurlah mereka terpilih memperoleh rezeki hadiah tersebut.

Jika dapat kepada kita yang kurang bijak menilainya, mungkin setengah hari di spa dan setengah hari lagi bershopping, wang itu boleh habis begitu sahaja!
 
Artikel ini terbit di akhbar Sinar Harian pada 25.3.2015.

No comments:

Post a Comment