Tuesday, February 3, 2015

MENCARI BAHAGIA KEBENARAN


 
Piccredit: emirates247.com

PABILA BULAN
MELINGKARI KAABAH

BARU-BARU ini, saya menerima pesanan WhatsApp daripada seorang sahabat mengenai sebuah fenomena yang bakal terjadi. Pesanan itu berbunyi: “Sesiapa yang berdoa pada malam ini, doanya akan termakbul kerana bulan akan bertawaf mengelilingi Kaabah tepat jam 3.25 pagi. Apabila langit bertukar biru, inilah saat apabila doa kamu diterima. Fenomena ini hanya berlaku pada setiap 100,000 tahun.  Sila sebarkan pesanan ini kepada sesiapa sahaja. Bila anda sebarkan mesej ini kepada sahabat handai, semua doa anda akan dikabulkan ALLAH SWT.”

Sebuah doa penceramah antarabangsa terkenal Mufti Ismail Menk, disisipkan sebagai pautan. Saya terus memainkan video yang diberikan. Ternyata ia adalah video doa penceramah terkenal itu, siap dengan grafik latar berwarna kebiru-biruan. Separuh jalan menonton video itu, saya menutupnya kerana pasti doa Mufti Ismail Menk itu tiada kena mengena dengan  kejadian bulan mengelilingi Kaabah.

Awal-awal lagi sudah mengagak bahawa mesej itu adalah palsu. Mana mungkin bulan mengelilingi Kaabah kerana bulan berfungsi mengelilingi bumi. Tarikan graviti di antara bulan dan bumi itu sendiri yang menjadikan masing-masing berputar mengikut orbitnya. Seandainya bulan mengubah orbitnya pula untuk mengelilingi Kaabah meskipun dari atas langit, ini akan mengakibatkan malapetaka kerana tarikan graviti sudah terganggu. Gerakan bulan yang sedikit menghampiri bumi pada akhir tahun lalu pun sudah turut menjadi penyumbang kepada banjir besar akibat fenomena supermoon.

Saya memberi maklumbalas kepada sahabat saya itu bahawa mesej itu adalah palsu dengan memberi hujah seperti di atas. Saya menyentuh mengenai kesan butterfly effect, iaitu perubahan kecil di sesebuah tempat akan mengakibatkan kesan yang besar di tempat yang lain. Perlanggaran planet bisa berlaku di sistem solar!

Dalam pada itu, mengapa perlu hairan, takjub dan mengejar saat 3.25 pagi, dalam tempoh 100,000 tahun itu untuk berdoa, sedangkan kita punyai waktu sepertiga malam pada setiap malam untuk berdoa? Waktu itu adalah waktu mustajab untuk berdoa. Bahkan, kita punyai malam 1,000 bulan pada setiap Ramadan di mana doa kita akan dimakbulkan.

Jawapan saya itu mendapat respon yang menarik daripada sahabat saya. Katanya, dia mempunyai seorang kenalan yang kini berada di Kota Mekah. Beliau akan meminta kenalannya itu untuk memerhati langit pada malam tersebut. Menarik, kerana sahabat saya itu juga mahukan kepastian apakah mesej yang beliau terima itu benar ataupun palsu seperti yang saya hujahkan.

Keesokan harinya, sahabat saya itu menghantar mesej. Katanya, kenalan beliau tidak mendapati apa-apa perubahan di langit Kota Mekah pada malam itu. Oleh itu, mesejnya itu disahkannya sebagai palsu. Demikian pengakuan sahabat saya itu. Alhamdulilah kerana apabila saya mempersoalkan mesej yang beliau sebarkan, dia mengambil pendirian untuk mendapat pengesahan secara amali.

Pagi semalam, seorang teman yang lain pula menghantar entri Mufti Ismail Menk sendiri di laman Facebooknya. Beliau menafikan ada kaitan dengan penyebaran mesej bervideo itu. Pada semalam juga, seorang rakan lain menyampaikan mesej bahawa viral ‘bulan mengelilingi Kaabah’ itu sudah berlegar di alam siber sejak tahun 2009 lagi. Punyalah hebatnya penyebaran fitnah di akhir zaman. Andainya ada di antara sesiapa yang percaya akan mesej itu, kasihannya dia kerana berdoa pada malam itu sedangkan bulan sudahpun mengelilingi Kaabah enam tahun nan lalu!

Sebenarnya, bukan mudah untuk menapis di antara fakta dan auta yang meliar. Puncanya kerana sikap kita juga. Pertama, kita mudah teruja dengan sesuatu berita yang disampaikan. Oleh kerana seronok inginkan nama diketahui sebagai penyampai sesebuah berita gempar, kita terus menyebarkannya tanpa usul periksa. Kedua, kita mudah percaya dengan berita yang disampaikan oleh seseorang teman. Betul, kita boleh percayakan teman kita. Tetapi, kita tidak boleh ambil percaya dengan setiap apa yang beliau sampaikan.

Ketiga, kita perlu semak fakta yang disampaikan. Ini kerja remeh. Tetapi ia juga penting demi ilmu. Dengan segala sumber internet di tangan, amat mudah untuk menyemak apa jua berita, cerita, hadis, hukum dan surah di pelbagai laman web untuk mendapat kepastian.

Dalam pada itu, ramai yang tidak tahu betapa seronoknya menjadi penyelidik ke atas kesahihan sesebuah berita. Seperti menyelidik kesahihan cerita mengenai bulan mengelilingi Kaabah itu, saya telah menambah pengetahuan mengenai fenomena supermoon, apa itu butterfly effect, mengulangkaji mengenai malam lailatul qadar dan kebaikan qiamullail, sistem solar serta pelbagai hadis dan ayat-ayat al-Quran mengenai bumi, bulan dan matahari. Minda saya berasa segar kerana dapat meluncur di lautan minda. Kemudian, kesemua pengetahuan yang benar itu saya sebarkan pula untuk mengambus segala maklumat yang tidak betul.

Dan, sesungguhnya, menyebar kebenaran itu suatu perbuatan yang amat membahagiakan.

Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 4.2.2015.

No comments:

Post a Comment