Tuesday, December 2, 2014

CAKAP MESTI SERUPA BIKIN


Piccredit: afatdude.com
 
BERCAKAP MUDAH DARIPADA BERTINDAK

“PETANG INI, saya nak makan pisang goreng panas. Sedapnya jika dapat cicah dengan sos cili. Kalau dapat teguk dengan kopi-O, amboi lazatnya.”
Saya menaip tiga ayat di atas dalam tempoh tidak sampai 20 saat. Bila saya tuturkan apa yang saya taip, ia memakan masa 5 saat sahaja. Namun, jika saya ingin nikmati apa yang saya idamkan, saya mengambil masa hampir sejam untuk makan pisang goreng panas dengan sos cili serta menghirup kopi-O.

Pertamanya, saya kena pergi ke gerai goreng pisang di hujung simpang. Berjalan kaki dari rumah pun mengambil masa 10 minit. Pada waktu petang, gerai abang Dol yang menjual goreng pisang dan pelbagai gorengan seperti keladi, cempedak, ubi dan sukun biasanya dikerumuni pelanggan yang pulang dari kerja.

Walaupun lazimnya saya akan ambil plastik merah sendiri dan memilih pisang goreng yang diingini, saya kena juga tunggu abang Dol mengira jumlah pisang yang saya pilih, sambil saya pula menyeluk saku untuk mengambil wang. Saya mengambil masa 10 minit lagi untuk proses jual beli itu.

Di rumah, saya perlu menjerang air, membancuh kopi, menyediakan piring untuk meletak pisang goreng, seteko kopi dan kole serta menuang sos cili ke dalam sebuah mangkuk kecil. Setelah siap kesemuanya, baharulah saya boleh nikmati apa yang saya ingini.

Jika bercakap hendak makan pisang goreng dengan kopi-O mengambil masa 5 saat, tindakan untuk merealisasikan hasrat itu mengambil masa 50 minit. 10 minit ke gerai abang Dol, 10 minit memilih pisang goreng dan membayarnya, 10 minit berjalan kembali ke rumah, 10 minit menanti air masak dan 10 minit lagi untuk menghidangkan kesemuanya! Bercakap memang lebih mudah daripada bertindak.

Meskipun ramai yang tahu akan keadaan ini, ramai yang masih belum sedar betapa mudahnya bercakap, berucap, berceramah, bersyarah mahupun berpidato berbanding dengan mengkotakan apa yang diperkatakan. Ramai juga yang terlupa akan hal ini. Kerana itulah, mereka yang bercakap berdegar-degar boleh lupa diri apabila setiap patah sebutannya menerima tepukan gemuruh daripada para hadirin. Kita yang mendengar pun sama-sama naik semangat hingga melaung takbir atau menjeritkan slogan yang meremangkan bulu roma kerana terlupa hakikat bahawa bercakap itu lebih mudah daripada mengkotakannya.

Apabila kita berkata bahawa kita ingin menjadi jutawan, membina rumah impian seindah di kayangan, mempunyai isteri secantik bidadari atau suami yang lebih hensem daripada hero Bollywood, ia adalah angan-angan yang perlu dibajai hingga menjadi impian dan dipasak dengan tawakkal dan usaha. 10 tahun pun masih belum tentu impian itu akan menjadi kenyataan oleh kerana kita perlu menempuh jalan sukar dengan kerja secara gigih.

Jika hal-hal peribadi pun sukar direalitikan, apatah lagi bila hal-hal kemasyarakatan, bangsa dan agama. Bukannya senang menyusun masyarakat, bukan mudah membasmi kemiskinan dan payah sekali untuk meletakkan agama di singgahsana hingga ia dihormati oleh semua.

Oleh itu, apabila mula berucap hal-hal sedalam lautan mahupun setinggi angkasa raya, selain daripada menyusun ritma bahasa dan intonasi suara, apa yang lebih mustahak diinsafi ialah apakah perkara yang hendak diucapkan itu boleh dilaksanakan? Berucap dengan penuh saranan tetapi tanpa cadangan metodologi untuk melaksanakannya samalah seperti bercakap separuh jalan.

Ia umpama mencadangkan seseorang ke Terengganu untuk mendapatkan keropok yang sedap tanpa memberitahu cara untuk sampai ke Kampung Losong, di Kuala Terengganu. Sudah pasti orang yang mendengar mengenai keropok losong yang sedap itu setakat termimpi untuk merasainya sahaja. Sebaliknya, jika disampaikan juga cara untuk ke sana, pasti ramai yang akan pergi bila ada peluang.

Bercakap dan bertindak adalah dua perkara yang berbeza. Bercakap merupakan teori, bertindak itu praktiknya. Dalam hal-hal yang peribadi, lazimnya kita akan mencari jalan untuk mengkotakan apa yang kita perkatakan. Bagaimana pun, dalam hal-hal besar seperti yang melibatkan kepentingan agama, bangsa dan negara, kita kenalah beringat bahawa apa yang diperkatakan itu mungkin hanya didengar oleh mereka di sekeliling kita. Mungkin juga syok sendiri.

Perkara umum itu melibatkan tenaga dan fikiran orang lain untuk merealisasikannya. Justeru itu, cakap itu mesti disulami dengan yang tulisan agar mereka yang tidak mendengar kata-kata kita pada ketika itu dapat membaca dan bertindak di atas apa yang dihasratkan. Maknanya, perlu ada ucapan berserta pelan tindakan. Pelan tindakan mempermudah sesuatu idea itu dilaksanakan. Tanpa ia, mereka yang mendengar saranan itu akan blurr, langsung melupakan terus segala idea yang diucapkan. Jika terjadi demikian, maka berlakulah apa yang selalu disebut sebagai ‘cakap tak serupa bikin!’
Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian, 3.12.2014

4 comments:

  1. saya berlajar sesuatu yang baru hari ini. thanks for sharing

    ReplyDelete
  2. Alhamdulilah, Ija. terima kasih. :)

    ReplyDelete
  3. Bhai Eyman...

    Gua setuju dengan penulisan lu nih... Memang tepat... Cuma masalahnya puak-puak tertentu ni masuk telinga kanan keluar telinga kiri...

    ReplyDelete
  4. TQ C ++. Semoga memperoleh manfaat.

    ReplyDelete