Tuesday, June 11, 2013

KENAPA PILIH JALAN SUKAR?


 
Photo credit: androsym.com
YANG MANA SUSAH, YANG MANA SENANG

MANUSIA di zaman batu mencari makan apabila lapar. Mereka memburu binatang untuk dibunuh dan dimakan. Jelas, mereka makan untuk hidup. Manusia hari ini pula makan bukan setakat kerana kelaparan. Malah, sebagai spesis yang kian kompleks, kita makan kerana pelbagai sebab.

Ada di antara kita makan kerana sudah tiba waktunya ~ time makan. Ada yang makan kerana menemankan kawan, makan kerana hendak mencuba sesuatu hidangan baru yang baru diperkenalkan di skrin televisyen. Ada juga di antara kita yang makan untuk mencuba resipi yang kita atau teman kita masak. Ada yang makan sesuatu kerana mengikut trend atau untuk menjaga kesihatan. Pendek kata,  manusia hari ini makan kerana banyak sebab lain selain daripada kerana lapar.

Begitu juga, kita pada hari ini bukan tidur semata-mata kerana kita mengantuk. Sebaliknya, kita tidur kerana sudah tiba waktunya, tidur kerana jika kita tidak tidur sekarang, kita tidak akan cukup tidur bila tiba waktu bangun. Kita juga tidur kerana kita hendak bekerja pada hari esok. Jika kita tidak tidur, kita akan mengantuk di tempat kerja.

Apa yang kita pakai juga semakin kompleks. Kita bukan setakat berpakaian untuk menutup aurat dan melapik tubuh dari kesejukan atau panah mentari. Pada hari ini, kita bukan setakat berpakaian, malah memilih pakaian. Kita ada pakaian untuk ke pejabat, untuk bersukan, untuk menonton, untuk berparti, pakaian petang, pakaian malam dan pakaian tidur.

Kita yang seharusnya membayar wang parkir yang tidak sampai seringgit, sebaliknya mengambil tindakan untuk tidak membayar langsung. Apabila surat saman tiba, kita terpaksalah ke pejabat Pihak Berkuasa Tempatan, mengambil angka giliran, menanti dan akhirnya membayar sepuluh kali ganda yang sepatutnya kita bayar. Bayaran bertambah, masa pula terbazir secara sia-sia.

Kereta pada asasnya adalah kegunaan untuk membawa kita ke tempat yang kita mahu pergi. Tetapi, lebih banyak masa kita ambil untuk mempertimbangkan bentuk dan gajetnya daripada fungsi asal tujuan kita membelinya. Kita ada komputer yang mempercepatkan kerja. Tetapi kerja kita jadi lambat kerana masa terbuang bila kita gunakan ia untuk fungsi selain daripada mempercepatkan kerja.

Telefon mudah alih yang kita gunakan untuk menghubungi seseorang dan mengirim pesanan ringkas, kini mempunyai pelbagai fungsi yang tidak sampai separuh kita perlu dan apatah lagi gunakan. Telefon pintar juga membawa kerja bersama kita walau di mana pun kita berada. Ketika bila kita sebenarnya bercuti? Jika dahulu, kita bimbang ketinggalan bas kerana takut lewat tiba ke pejabat. Kini, kita takut lewat sampai ke pejabat kerana risaukan telefon mudah alih kita yang pada bila-bila masa akan kehabisan bateri.

Pada hari ini, kita semakin sofistikated kerana membuat pendekatan kompleks untuk hal-hal yang asas dan mudah.  Seolah-olah, kita mencari jalan jauh untuk melakukan sesuatu yang sepatutnya senang. Mengapa kita tidak fikir lagi bahawa kehidupan yang mudah dan asas itulah yang sebenarnya kita perlukan?

Bukankah pada asasnya kita hanya perlukan air, makanan, pakaian dan tempat tinggal? Kita juga perlukan maklumat, pendidikan dan kesihatan selain daripada perhubungan dengan manusia. Mengapa hidup kita yang mudah itu menjadi kompleks?

Memang benar, cara mudah untuk berehat ialah dengan menonton televisyen di rumah. Ia lebih ringkas daripada pergi ke tempat peranginan yang berkilometer jauhnya. Tetapi, sebelum dapat menonton TV, kita perlu membeli televisyen, mendapatkan bekalan elektrik, melanggan saluran, membuat bayaran sebelum dapat berlunjur sambil menonton di depan televisyen. Tetapi, bila kita mendapat jalan mudah untuk berehat, kita sukarkan kembali dengan memilih berpuluh-puluh saluran sedangkan kita hanya benar-benar suka menonton tidak lebih sepuluh saluran.

Benar. Ada masanya kita mahukan yang mudah. Ada ketikanya kita mahukan sedikit cabaran dengan melakukan sesuatu yang sedikit sukar. Namun, di manakah garis pemisah di antara yang mudah dan yang susah? Seolah-olah kini kita sudah selesa memilih jalan yang susah daripada jalan yang senang. Walau apapun, asalkan kita sentiasa ingat dan tahu yang kita mengawal kehidupan sendiri, ia sudah cukup baik.

Yang penting, kita tahu di manakah keutamaan, yang mana patut didahulukan atau kemudiankan. Jangan jadi seperti anak saudara saya yang berusia empat tahun setiap kali dia ke bilik air. Dia akan menggosok giginya selepas mandi, bukannya sebelum mandi. Bila dia menggosok gigi setelah mandi, dia terpaksa mandi semula kerana ubat gigi sudah tumpah ke dadanya. Dia terpaksa buat kerja berulang kerana silap keutamaan.

Apakah ini petanda yang dia bakal menjadi seorang lagi manusia yang suka melakukan cara yang susah untuk sesuatu yang senang?

2 comments:

  1. barangkali anak saudara tuan tidak diberi tunjuk ajar oleh kedua ibu bapanya tentang hal menggosok gigi..hehe

    ReplyDelete
  2. sekali imbas macam manusia mencipta terlalu banyak alasan yang menyebabkan sesuatu yang mudah nampak sukar...

    another good blog yang saya jumpa adalah blog ini...nice entry... :)

    ReplyDelete