Tuesday, March 26, 2013

DIINGATI WALAU DIBENCI


 
Photo credit: callcenterhelper.com
BERUBAH UNTUK
TERUS
LESTARI

PADA tahun-tahun 60an dahulu, tidak terdapat banyak jenama sabun di pasaran. Ketika itu, jenama-jenama sabun yang popular hanyalah Swastika, Cap Kapak dan Sunlight. Sabun ini berbentuk buku. Pada waktu itu ia bukan sahaja digunakan untuk membasuh baju. Malah, sabun caustic ini juga dipakai untuk membasuh pinggan, mandian mahupun sebagai syampu!

Apabila sabun mandi berbentuk buku seperti Lux, Lifebuoy dan Palmolive menjelma sebagai satu kategori sabun, jenama sabun buku Swastika, Cap Kapak dan Sunlight tidak lagi digunakan sebagai sabun mandi. Begitu juga, apabila kategori sabun syampu seperti Sunsilk, Johnson dan Kao muncul, sabun caustic tidak lagi digunakan sebagai syampu.

Kemunculan sabun basuh baju berbentuk serbuk seperti Breeze, Fab dan Drive mengecilkan lagi peranan sabun buku. Kini, bila terdapat sabun cecair untuk membasuh pinggan seperti Vim, Glo dan Axion, penggunaan sabun basuh berbentuk buku sudah dianggap ketinggalan.

Sesuatu yang unggul dan serbaguna pada suatu masa dahulu tidak lagi menjadi ajaib lagi. Keadaan pada hari ini sungguh berbeza. Perkembangan dan pertumbuhan produk begitu mendadak. Ia dikatakan sebagai brand explosion. Kini terdapat berpuluh-puluh jenama minyak rambut, makanan tambahan, pakaian, kereta, seterika, telivisyen, komputer, kamera, telefon bimbit, mesin basuh, alat hawa dingin, pensil dan pen.  Sebut apa sahaja produk; kita akan dapati berbelas-belas jenama dalam kategorinya.

Banyaknya produk daripada kategori yang sama membolehkan pengguna membuat pilihan mengikut selera semasanya. Konsep kesetiaan pada jenama atau brand loyalty semakin kabur kerana tabiat membeli produk yang sama bukan menjadi psiko-pilihan pengguna lagi. Pengguna pada hari ini mahu sahaja mencuba sesuatu yang baru.

Perkembangan kompleks membeli-belah di Kuala Lumpur adalah contoh betapa kian rapuhnya pilihan pengguna terhadap gedung-gedung itu. Jika pada tahun-tahun 70an, pusat membeli-belah Campbell menjadi pilihan, tumpuan pengguna beralih apabila Kompleks Pertama dibina. Sekali lagi apabila kompleks Sungai Wang baru dibuka, ia menjadi popular. Ini diikuti dengan gedung The Mall, Alpha Angle, Subang Parade dan Mid-Valley. Kini, terdapat berbelas-belas lagi pasaraya berjenama, tidak termasuk hypermarket seperti Giant, Tesco, Mydin dan Aeon. Yang jelas, apabila terdapat pasaraya yang baharu, populariti gedung yang ada akan menurun.

Justeru, bagaimanakah sesebuah jenama itu boleh mengekalkan popularitinya supaya akhirnya ia mengekalkan kelestariannya? Perubahan. Itulah jawapannya. Sama ada ia perubahan luaran mahupun dalaman, perubahan akan tetap menarik perhatian. Namun, yang penting, perubahan itu mestilah yang menerbitkan persepsi baik, tidak kira sama ada ia bagus mahupun sebaliknya.

Salah satu jenama stesen televisyen yang sentiasa berubah adalah TV3 yang muncul di pasaran pada tahun 1984. Ia berani menghadapi gergasi televisyen berbayar Astro yang hadir pada tahun 1996 dengan puluhan saluran. Media Prima sebagai syarikat induknya membeli dan menubuhkan stesen 8TV, TV9 dan ntv7, cukup untuk melebarkan sayapnya hingga dapat bertahan menjadi salah sebuah stesen pilihan pengguna.

Faktor yang penting agar sentiasa kekal di mata dan hati orang lain ialah tindakan untuk sentiasa berubah. Andainya tidak berubah, kita tidak akan menjadi pilihan lagi. Seperti kata Rich deVos, seorang tokoh perniagaan Amerika, “Hidup ini seperti berdiri di atas eskalator yang menurun. Andainya kita tidak menapak ke atas, kita akan menggelongsor ke bawah.”

Pemikiran pengguna pada hari ini pula semakin pelik. Jika dahulu, mereka lupakan sahaja apa yang mereka tidak mahu. Kini, pengguna akan sentiasa komplen apa yang mereka tidak suka walaupun itu bukan pilihan mereka lagi. Mereka mengingati, walaupun membenci.

Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 27.3.2013, insya-ALLAH...

No comments:

Post a Comment