Tuesday, December 18, 2012

MENANGANI KESANGSIAN





TANGGAPAN SILAP
TERHADAP SINAR

PETUGAS dalam industri persuratkhabaran berdepan cabaran yang tersendiri. Tidak kira sama ada dia seorang wartawan yang perlu mengejar berita, jurufoto yang menyerikan berita dengan gambar, sub-editor yang memasak berita yang tiba, perekabentuk yang mengandam rekaletak atau editor yang membuat keputusan berita manakah yang akan dipilihnya ~ ia adalah tugas berangkai yang rumit.

Apatah lagi, deadline atau tempoh akhir sesebuah akhbar itu harus siap untuk dicetak adalah setiap hari. Ia berbeza dengan penerbitan akhbar yang diterbitkan seminggu atau dua minggu sekali.  Deadline setiap hari memerlukan kepantasan dalam membuat keputusan untuk memilih berita apakah yang boleh menarik minat pembaca agar dia memilih Sinar Harian berbanding dengan akhbar yang lain.

Namun, pemilihan sesebuah tajuk akhbar yang dirasakan baik itu tidak menjamin ia laris di pasaran. Ramai di antara mereka daripada khalayak pembaca tidak mengetahui bahawa memilih berita yang dianggap akan menarik minat pembaca adalah tugas yang sukar. Apa yang dianggap akan menjadi minat pembaca boleh sahaja tidak dipandang sebelah mata pun oleh mereka.

Kerana itu, tidak mudah sesebuah berita di akhbar harian itu kononnya disensasikan untuk melariskan jualan. Sebenarnya, betapa sensasi pun sesebuah berita itu, para editornya tidak akan dapat meningkatkan jualan hingga 30 peratus. Ini adalah kerana, berapa naskhah akhbar sesebuah kedai akan peroleh pada hari esok sudah ditentukan pada jam 4.00 petang, hari ini.

Justeru itu, apa sahaja tambahan pesanan yang luar biasa oleh penerbit tidak akan dilayan sewenang-wenangnya oleh pengedar akhbar. Seseorang ejen yang mengedar 10,000 naskhah tidak boleh menambah 3,000 (30 %) naskhah tanpa mengambil kira yang dia terpaksa mengagih semula jumlah itu kepada, misalnya 200 kedai langganannya. Tambahan 100 naskhah boleh memeningkan kepala seorang ejen bermotorsikal. Getah pengikatnya mungkin tak cukup untuk melilit akhbar di motorsikalnya.  Pemanduannya boleh melelong kerana tambahan beban. 

Bagaimana pula seandainya jualan akhbar itu tidak laris pula? Ia akan menjadi kerja tambahan buat seseorang pengedar akhbar. Jumlah 3,000 naskhah itu terpaksa dipikul pengedar akhbar kembali ke setornya. Dia terpaksa pula mengira setiap naskhah yang dipulangkan untuk mengelak terbayar lebih pada satu-satu hari. Kerja tambahan ini akan membuat seseorang ejen itu merungut andainya penerbit hendak menambah edaran secara tiba-tiba. Justeru, andaian bahawa akhbar sengaja mencari berita sensasi untuk melariskan akhbar adalah tidak tepat.

Mengekalkan jualan pula adalah sesuatu yang sukar kerana pembaca pada hari ini tiada brand loyalty atau setia pada jenama. Dia boleh memilih Sinar Harian pada hari ini tetapi memilih akhbar Harian Metro pada keesokannya. Baginya, apa sahaja yang menarik hati akan dibelinya. Kerana itu, sesebuah akhbar akan berhati-hati dalam setiap edisinya agar para pembacanya tidak lari.

Bagi Sinar Harian, ia mesti mengambil kira sensitiviti semua pihak yang terlibat satu-satu isu. Edisi di Selangor misalnya, mesti memberi ruang yang seimbang di antara berita PR dan juga BN. Selangor adalah negeri yang diterajui oleh PR, dan Putrajaya diterajui oleh BN. Berita kawasan Cina dan India diberi liputan yang tidak kurang daripada berita dari kampung-kampung Melayu kerana ramai pembaca Sinar Harian di Selangor terdiri daripada kaum Cina dan India.

Kes pasar malam Uptown di Danau Kota, Kuala Lumpur yang melibatkan pertelingkahan pihak penganjur dan persatuan, kes AES di antara PBT dan JPJ atau statistik jangkaan kemenangan di antara BN dan PR itu dilaporkan seseimbang mungkin. Ini adalah kerana, laporan yang melebihkan satu-satu pihak hanya akan membuatkan pihak yang satu lagi menjauhkan diri daripada akhbar ini.

Sinar Harian perlu merangkum berita daripada semua pihak agar khalayak pembacanya berasa suara masing-masing didengar dan dipaparkan. Ini akan menambah bilangan pembaca. Kerana itu, kami tidak boleh memihak, apatah lagi memecah-belahkan seperti anggapan sesetengah individu. Pendekatan begitu akan merugikan kami. Ia pandangan yang tidak tepat sama sekali.

Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 19.12.2012.

2 comments: