Tuesday, June 12, 2012

JANGAN PERMAINKAN DIRI SENDIRI



Photo credit: 
MENCONTENG ARANG
KE MUKA SENDIRI


SAYA pernah ditahan polis trafik kerana menggunakan telefon mudah alih ketika memandu. Bukan sekali, tetapi dua kali. Mujur saya hanya dinasihati dan tidak didenda. Namun sejak itu, saya mula menggunakan alat hands-free.
Melanggar lampu merah, memandu di lorong kecemasan dan memecut melebihi had laju pernah saya lakukan. Saya juga tidak mahu jadikan ia satu tabiat kerana saya tidak suka apa yang saya buat. Tetapi saya punyai alasan tersendiri bila setiap kali saya melanggar undang-undang itu. Maaf cakap, saya juga tidak bermaksud untuk menunjuk hero kerana melakukan pelbagai kesalahan dan jauh sekali mahu anda mencontohi saya.

Dalam pada itu, apabila surat saman sampai, saya tak marah-marah. Sebaliknya, akan membayarnya tanpa soal. Apabila dihukum, kita mesti terima dengan hati terbuka. Jika kita tidak sanggup terima hukuman, jangan sekali-kali lakukan kesalahan. Itu konsep yang saya pegang.

Bumi mana yang tidak ditimpa hujan, manusia mana yang tidak berdosa. Dalam pada itu, mentang-mentanglah manusia boleh berdosa, kita tidak boleh sengaja melakukannya pula. Hidup perlukan peraturan, peraturan mewujudkan sistem. Sistem pula membina institusi masyarakat dan negara. Patuh pada sistem itu adalah petanda kita ini manusia yang bertamadun. Kita taat kepada sistem kerana kita faham mengapa peraturan itu dibuat.

Seperti menanti lampu merah bertukar warna hijau di satu persimpangan di malam hari, meskipun tidak ada polis trafik, menanti lampu merah itu membina akhlak untuk patuh pada peraturan. Seperti memakai tali pinggang keledar ketika memandu, ia bukan kerana kita takutkan polis. Tetapi ia adalah untuk menjaga keselamatan diri apabila kemalangan terjadi.

Begitulah apabila kita meminjam. Pinjaman adalah hutang. Dan hutang mestilah dibayar. Cepat atau lambat membayarnya boleh dirundingkan. Tetapi sengaja tidak mahu membayar hutang setelah membuat akujanji untuk membayar balik kepada pemiutang sebenarnya menconteng arang ke muka diri sendiri. Orang bermaruah akan berpegang pada janji. Kerana itu,  jangan marah balik pada orang yang memberi hutang pada kita.

Tugas yang diberi oleh ketua perlu disudahkan tepat pada masanya. Kita tidak boleh bertangguh atau lebih buruk lagi mencuri tulang. Kalau kita sengaja bermain-main dengan membuat kerja sambil lewa, akhirnya tanpa kita sedari sikap itu akan menjadi tabiat. Akhirnya, prestasi kerja kita sendiri akan menurun.

Kerana itu, jangan naik darah bila majikan memberi hanya sedikit kenaikan gaji. Atau bila surat amaran tiba ke meja kerana kita mula menjadi liabiliti, bukan aset lagi kepada syarikat. Lebih buruk lagi, kalau kita menghina tempat kita mencari makan andainya kita ditamatkan perkhidmatan.

Dalam menjalani kehidupan, kita kerapkali suka bermain-main atau mempermainkan sesuatu. Kita berjanji, namun mempermainkannya. Kita mengajak orang berjuang, tetapi kitalah yang jadi petualangnya. Kita seru orang supaya amanah, namun kita yang menodainya.

Lontarlah batu, sembunyikanlah tanganmu. Cakaplah tetapi tak perlu bikin. Langgarlah apa yang menjadi tiang seri kehidupan dan keadilan. Langgarlah ia secara senyap-senyap atau runtuhkan ia secara terang-terangan dengan mengajak orang lain melakukan kerosakan dan kemusnahan.

Tetapi jangan lupa, Allah melihat apa yang kita lakukan. Setiap hasil datang daripada usaha. Sedikit usaha, sedikitlah hasilnya. Banyak usaha, tinggilah keuntungannya. Inilah hukum alam. Kalau kita rempuh hukum ini, akhirnya ia akan memakan diri sendiri. Jangan pula menuding jari kepada semua orang lain yang nampak dengan jelas kesalahan kita. Mengakulah segala kesalahan yang dilakukan seperti anak jantan yang berani buat, berani tanggung.

”Dan tidaklah hidup di dunia ini, melainkan permainan dan senda gurau. Dan sesungguhnya kampung akhirat lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa.” Surah Al-Anaam: 32.

Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar harian pada 13.6.2012, insya-ALLAH...

No comments:

Post a Comment