Tuesday, February 28, 2012

MEMPERBESAR YANG KECIL, MENGECILKAN YANG BESAR




Photo credit: wancikgumuzik.blogspot.com


BERITA: DI ANTARA
FIKSYEN DAN REALITI


SUDAH hampir dua tahun Sinar Harian mengubah slogannya daripada Suara Cakna Komuniti Anda kepada Telus & Tulus. Meskipun ia berpegang kepada slogan yang ideal, pendekatan Sinar Harian sebagai sebuah akhbar komuniti masih diteruskan.

Cuma, kami mula mempelbagaikan konsep komunitinya. Jika sebelum ini Sinar Harian mengkhususkan komuniti itu hanya kepada majlis-majlis parti politik, pertubuhan sukarela dan jawatankuasa masjid, kini pendekatannya diperluaskan kepada komuniti berbasikal, berkereta, pendaki, malah melihat kumpulan pencari botol lama juga sebagai komuniti

Wartawan adalah pemburu, penyuntingnya adalah tukang masak dan editornya pula adalah tukang hidangnya. Ketiga-tiga pasukan iaitu para wartawan, penyunting dan editornya mesti sentiasa bersikap profesional dalam membereskan tugas masing-masing. Sama ada ia kisah rasuah seorang pemimpin terkenal, skandal artis popular, bot tenggelam yang melibatkan 20 mangsa ataupun kisah mayat bayi yang digonggong anjing, kita mesti mempersembahkannya dengan telus dan tulus.

Walau apa pun yang terjadi, seseorang wartawan tidak boleh simpati terhadap apa yang berlaku di depan matanya. Dia hanya boleh bersikap empati. Dia boleh bertanya dan menulis kesusahan sebuah keluarga miskin yang tinggal di rumah yang senget, tetapi dia tidak boleh menangis hingga tidak tergamak menulis kisah sedih itu.

Dia mesti melontarkan soalan-soalan berbentuk interogasi kepada tokoh korporat mahupun politik dengan berani serta bersedia menerima ulasan ‘no comment’ untuk sekian kalinya sebelum bertanya perkara yang sama dalam bentuk yang lain sehingga dia mendapat jawapan. Bertanya adalah kerja wartawan dan jawapan yang diperolehinya adalah berita.

Para penyunting berita pula perlu menyelami hati wartawan apabila sesebuah berita itu sampai ke mejanya. Imaginasinya perlu tinggi untuk melihat apa yang ditulis oleh wartawan. Sebagai tukang masak, dia perlu mengadun bahan berita yang diterimanya menjadi sebuah masakan yang boleh dinikmati. Namun, dia tidak boleh mengambil apa yang disampaikan secara bulat-bulat.

Maki hamun seorang tokoh politik terhadap seseorang di dalam ceramahnya, tidak boleh disiarkan begitu sahaja. Pertimbangan perlu ada. Dia tidak boleh memaparkan segala maki hamun tokoh politik itu di dalam berita kerana itu akan menyusahkan tokoh itu pula. Mana tahu tokoh berkenaan terlepas cakap kerana beremosi ketika berucap. Dan yang lebih penting, para pembaca pula tidak naik angin hanya dengan membaca tulisan itu.

Sebagai tukang hidang, para editor pula perlu mengandam apa yang tiba ke mejanya. Di tangannya terletak kesan penerimaan sesuatu berita itu. Istilah yang berlapik perlu digunakan agar sesebuah berita itu menguja minda dan bukannya merangsang emosi. Ada variasi makna di antara perkataan rejam, hunjam, baling dan lontar. Ataupun, di antara istilah paksa, desak, gesa, usul dan cadang. Selagi perlakuan subjek berita itu bukannya satu jenayah, perkataan yang lebih lembut mestilah menjadi pilihan.

Foto yang dipilih pula mestilah yang sesuai. Tidak kena memilih foto berita artis yang membuat pengakuan yang dia sudah insaf, padahal disiarkan foto dia berposing maut. Ataupun, foto tokoh politik yang tersengih sedangkan beritanya mengenai ucapannya dalam forum yang membicarakan soal rasuah.

Wartawan, penyunting dan editor sebagai sebuah pasukan boleh memperbesar apa yang kecil. Begitu jugalah sebaliknya. Berita lelaki kemalangan boleh menjadi besar andainya ia disiarkan di muka hadapan dan menjadi berita kecil apabila ia disiarkan sebagai berita kaki. Namun, besar atau kecil berita itu bukan dibuat sesuka hati. Ia menjadi berita besar seandainya yang menjadi mangsa ialah seorang tokoh korporat. Sebaliknya, menjadi berita kecil seandainya mangsanya adalah seorang penagih dadah.

Berita adalah cerita. Namun, perbezaan cerita di novel dan akhbar jauh bezanya.
Cerita di novel menghampiri realiti,
cerita di akhbar menghampiri fiksyen!

Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 29.2.2012, insya-Allah.

No comments:

Post a Comment