Tuesday, January 3, 2012

MENJADI TELUS DAN TULUS


Photo credit: sinarharian.com.my

MENULIS BERITA
YANG SEIMBANG

TAHUN 2012 bermula dengan demonstrasi untuk membebaskan penuntut UPSI dan pemansuhan AUKU di Tanjung Malim. Setelah empat hari berlalu, ia masih hangat diperkatakan. Dakwaan pelajar terhadap kekasaran polis dan penafian pihak polis sendiri memberi makna, isu ini akan menjadi hangat untuk beberapa waktu.


7 Januari ini pula, akan berlangsung di Stadium Paroi, Seremban. Dijangka, 4,000 peserta akan berhimpun pada hari itu. Perhimpunan untuk menyuarakan bantahan terhadap usaha memurtadkan orang Islam adalah siri yang ketiga Sekretariat HIMPUN setelah ia diadakan di Perak dan Selangor pada tahun lalu.


Pada 9 Januari nanti, Pakatan Rakyat akan berkumpul di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur di Perhimpunan 901 Bebaskan Anwar. Meskipun sudah lebih 300 laporan polis dibuat bagi membantah perhimpunan itu, Sinar Harian bersedia membuat liputan dan laporan yang komprehensif sama ada ia perhimpunan yang besar mahupun sebaliknya.


Awal tahun 2012, nampaknya menjanjikan developing story yang panas dan bergolak untuk para pembacanya. Ini berbeza sekali dengan situasi pada dua minggu terakhir Disember 2011. Pada minggu-minggu itu, Sinar Harian tercari-cari berita menarik untuk dimuatkan di akhbarnya.


Hujung tahun adalah tempoh menghabiskan cuti bagi pemimpin politik, korporat, badan kerajaan dan NGO. Kita menghadapi kesukaran mendapat maklumbalas mereka berkenaan sesuatu isu dan masalah kerana masing-masing berada di luar negara. Hampir kesemuanya tidak mengangkat telefon apabila dihubungi. Jangan haraplah untuk mendapatkan reaksi staf bawahan mereka kerana masing-masing tidak berani bercakap meskipun ia mengenai perkara yang melibatkan prosedur dan sistem yang tidak semestinya perlukan jawapan bos masing-masing.


Kerana itu, berita-berita di penghujung tahun agak ringan. Kurang isu politik, sosial dan ekonomi yang berat-berat hingga terlintas di fikiran, alangkah amannya negara ini andainya mereka yang kerjanya bercakap, berhenti bercakap!


Di waktu itulah dua berita yang mempunyai human interest menarik minat kami. Kisah misteri orang minyak di Gombak, Selangor dan gangguan jin yang kami gelar sebagai ‘hantu Kak Limah’ di Marang, Terengganu dipilih menjadi antara berita utama. Sebilangan pembaca mempersoalkan, mengapa Sinar Harian sudah memilih berita mistik?


Bagi kami, kisah hantu Kak Limah dan orang minyak bukan setakat berita yang kami siarkan sekali lalu berdasarkan kepada aduan semata-mata. Sebaliknya, wartawan-wartawan kami yang bertugas diarahkan untuk bersama dengan komuniti yang terlibat.


Di Terengganu, tiga wartawan bersilih ganti mendapatkan berita dari peringkat aduan mangsa sehinggalah ke peringkat perubatan yang dilakukan oleh seorang ustaz secara percuma. Alhamdulillah, kes tersebut boleh dianggap selesai.


Di Selangor, wartawan kami menjadi sebahagian daripada masyarakat setempat. Dia turut terlibat untuk sama-sama meronda untuk menjaga keselamatan kampung. Insya-ALLAH, dia akan ada bersama hingga kesudahannya kerana apa yang bermula akan ada akhirnya.


Sebagai akhbar yang telus dan tulus, berita-berita yang menjadi pilihan dan fokus kami akan ditangani secara mendalam. Seboleh-bolehnya liputan mestilah dari mula hingga akhir. Dari A hingga Z. Sinar Harian tidak boleh setakat menyambar berita yang sampai ke pengetahuan kami dan melaporkan secara sekali lalu. Sebaliknya, berita yang disampaikan akan menerima susulan demi susulan hingga ke akhirnya.


Masyarakat pada hari ini mudah lupa. Berita hangat yang dibincangkan bagai hendak runtuh negara pada hari ini boleh dilupakan begitu sahaja pada keesokannya. Sinar Harian mesti berada di atas kejadian untuk melihat pelbagai isu dari mata burung atau helicopter view. Sinar Harian tidak boleh melupakan sesuatu isu seperti menyapu sampah ke bawah karpet. Andainya demikian, Sinar Harian seolah-olah membiarkan perkara yang buruk dan yang salah itu berlalu tanpa berdepan dengan neraca kebenaran.


Sinar Harian menghormati kerajaan yang dipilih rakyat. Tentu sekali kerajaan mengikut pilihan rakyat negeri masing-masing. Bagaimana pun, Sinar Harian komited untuk mengutamakan kedaulatan negara dalam liputan beritanya kerana negara ini adalah hak seluruh rakyat. Ia bukan hak mana-mana kumpulan atau kelompok. Justeru itu, apa sahaja tindakan yang membelakangkan kepentingan negara secara holistik tidak akan lagi mendapat keutamaan siaran.


Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 4.1.2012, insya-ALLAH.

2 comments: