Tuesday, August 9, 2011

SELAMAT TINGGAL ZAMAN JAHILIYYAH





Photo credit: asirandu-whataboutlife.blogspot

MENDIDIK ANAK
BERBUAT SALAH

DI ZAMAN kanak-kanak, antara aktiviti yang saya nantikan pada bulan puasa ialah bermain mercun selepas solat terawih. Ya, bermain mercun secara halal, kerana pada tahun-tahun 60-an, bermain mercun dibenarkan oleh pihak polis. Seingat saya, selepas peristiwa 13 Mei, permainan mercun dibenarkan setakat dua-tiga hari pada hari raya. Beberapa tahun kemudian, ia diharamkan langsung hingga ke hari ini.

Saya masih ingat lagi, pada usia 7 tahun, abang saya melatih saya kemahiran membakar mercun. Jenis mercun yang diberikan kepada saya ialah mercun padi. Mercun sekecil cili padi ini dibeli dengan harga sepuluh sen untuk tiga puluh batang. Saya diajar mengikat sejengkal ubat nyamuk pada ranting kayu. Abang menyuruh saya meletak mercun yang kecil itu di atas tin susu. Setelah mencucuh dan melihat percikan api, abang menggesa saya lari jauh-jauh sambil menutup telinga.

Kejayaan meledakkan sebutir mercun itu amat menggembirakan. Terkinja-kinja saya menari dengan rasa bahagia kerana ia petanda yang saya boleh menyalakan mercun. Pada hari itu juga saya mengecek mercun yang menjadi mainan abang saya iaitu mercun yang dikenali sebagai mercun batik. Mercun ini besar sedikit daripada mercun padi. Panjangnya pula seperti sebatang mancis.

Oleh kerana ia mempunyai corak-corak bunga pada permukaannya, ia dinamakan mercun batik. Berharga tiga puluh sen sebungkus yang mengandungi 20 batang, bunyi mercun batik lebih kuat daripada mercun padi. Tetapi, untuk mendapat bunyi yang kuat dan berpanjangan, mercun ini dibakar kesemuanya sekaligus. Orang kata membakar sepapan mercun.

Bila kehabisan mercun padi dan mercun batik, saya akan memerhati abang saya bermain mercun yang dikenali sebagai mercun lada. Berwarna merah dan panjangnya kira-kira tiga sentimeter, bunyi mercun memang kuat. Bukannya berdentam, tetapi berdentum.

Oleh kerana bermain mercun dibenarkan ketika itu, kemahiran membakarnya sudah jadi satu kemestian kami sebagai kanak-kanak. Sama ada mencucuh sumbunya dengan lampu pelita, meletupkannya di dalam tin majerin untuk mendapat kesan gema, tidak ada di antara kami yang cedera. Saya cuma pernah kebas jari apabila mercun padi meletup di tangan. Teman sekampung saya cuma terbakar baju apabila mercun yang saya baling termasuk ke dalam poket baju Melayunya.

Tentu sekali apabila bermain mercun dibenarkan, bermain bunga api, terutamanya bunga api lidi dianggap permainan untuk bebudak perempuan. Permainan meriam tanah atau meriam buluh pula adalah permainan di kalangan remaja. Meriam tanah atau meriam buluh memang tidak pernah dibenarkan. Justeru, apabila anggota polis meronda dengan basikal untuk menangkap (sebenarnya hanya untuk menakutkan) mereka yang bermain meriam, masing-masing akan lari susup-sasap ke bawah rumah.

Kini, permainan mercun dan bunga api tidak dibenarkan. Selain sebab keselamatan, kita yang dewasa juga memahami bahawa membakar mercun bukan amalan yang dituntut agama. Tetapi, untuk nostalgia, ada di antara kita yang sudah dewasa dan beranak-pinak ini membelikan mercun dan bunga api pula buat anak-anak dan adik-adik. Kononnya untuk mainan mereka, padahal, kita turut tumpang sekaki.

Kita bukannya tidak tahu bermain mercun itu juga melanggar undang-undang. Namun, oleh kerana kita ingin melayan memori zaman lalu, secara tidak sedar, kita galakkan anak-anak kita melanggar undang-undang selain tidak mematuhi apa yang sepatutnya diamalkan oleh orang Islam.

Maafcakap, andainya kita pernah lakukan sesuatu perkara itu disebabkan kejahilan, mengapa pula kita ajak anak-anak kita jahil seperti kita? Cukup-cukuplah kita sahaja yang mengharungi zaman jahiliyyah itu. Setelah dewasa dan berilmu, tidak cantik tabiat itu dikekalkan apatah lagi diteruskan walaupun ianya nostalgik. Kalau kita benar-benar anti-mercun, keinginan bermain mercun akan mati. Tidak akan ada lagi kanak-kanak yang hendak mencipta mercun sendiri hingga akhirnya hilang jari.

Ucapkan selamat tinggal kepada zaman jahiliyyah itu. Sebaiknya, berikan anak-anak amalan yang lebih baik daripada apa yang kita alami. Galakkan mereka melakukan sesuatu berpaksikan ilmu. Zaman kita yang jahil telah berlalu. Kerana itu, anak-anak tidak perlu melalui apa yang kita alami atas nama suka-suka.

Keseronokan tidak akan ke mana. Tetapi mematuhi agama itulah yang lebih bermakna.


Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 10.8.2011.

5 comments:

  1. Dah lama jadi anti mercun. :) Blog tuan telah tersenarai dalam senarai blog saya.

    ReplyDelete
  2. betul, agama yg lagi penting....

    ReplyDelete
  3. sesungguhnya agamalah yang menjadi paksi utama kita..

    ReplyDelete
  4. GreenAppleKu,
    Terima kasih. Saya tidak anti mercun, tetapi sudah tidak teruja dengannya.

    Ayuni,
    Kita perlu memperbetul objektif berhibur.

    Sahromnasrudin,
    Benar. Kita harus mensasarkan semula hasrat kita beribadah andainya ia terpesong.

    ReplyDelete
  5. Hello, this is a nicely explained article. Your piece was very informative. I had never heard the issue presented in that light. Thanks for your hard work.
    content marketing services
    walk production
    digital marketing agency malaysia

    ReplyDelete