Tuesday, February 15, 2011

MENCONTOHI RASULULLAH



SIKAP PRIHATIN
CARA RASULULLAH

BUAT sekian kalinya kita menyambut Hari Maulidur Rasul yang diraikan pada 12 Rabiulawal. Kita menyambutnya untuk mengingati seorang pemimpin agung, seorang mahaguru hebat, malah seorang insan yang sewajarnya mendapat tempat di hati kita sebagai idola di sepanjang hayat.

Dalam pada kita mengingati kelahiran baginda, tulisan ulama-ulama muktabar mencatatkan bahawa Rasulullah s.a.w juga wafat pada bulan Rabiulawal. Malah, Buku The Sealed Nectar, (Ar Raheequl Makhtum) tulisan Saifur Rahman al-Mubarakpuri menulis, baginda menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 12 Rabiulawal juga. Ramai di antara kita yang tidak menyedari fakta ini." Baca seterusnya di menulis, baginda menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 12 Rabiulawal juga. Ramai di antara kita yang tidak menyedari fakta ini.

Namun, apa yang ingin diperkatakan bukanlah persamaan tarikh atau bulan kelahiran dan kematian baginda. Tetapi apa yang harus kita ambil iktibar ialah betapa Rasulullah s.a.w terus berpesan tentang solat, ketika menanggung kepayahan demam panas untuk umat yang akan ditinggalkannya. Di saat-saat sakarat, isterinya, Saiyidina ‘Aisyah dapat mendengar baginda berulang-ulang melafaz ‘ummatii, ummatii, ummatii’ yang bermaksud ‘umatku, umatku, umatku.’

Lihatlah, di saat-saat kematian, Rasulullah s.a.w bukan sahaja berpesan kepada mereka di sekelilingnya, malah terkenangkan umat-umatnya yang terkemudian. Ertinya, keprihatinan baginda bukanlah setakat untuk dirinya, keluarganya, cucu-cicitnya mahupun para sahabatnya; tetapi terhadap masa depan umat yang tidak sempat menemuinya.

Siapakah mereka itu? Mereka itu adalah kita! Kita hanya mendengar kisahnya, membaca tentangnya dan melihat bukti-bukti kehidupan baginda melalui kesan-kesan tinggalan sejarah dan juga melalui kitab suci al-Quran. Oleh kerana ingatan Rasulullah s.a.w yang begitu kuat terhadap kita sebagai umatnya di akhir zaman, kita berpeluang untuk mengenali baginda dan juga agama yang disampaikannya.

Bayangkan… betapa jauh pandangan Rasulullah s.a.w. melangkaui masa dan zamannya. Seorang insan berwawasan yang harus kita contohi dan ikuti. Kalaulah baginda hanya mementingkan mereka di sekelilingnya, sebagai Nabi terakhir, mustahil kita akan dapat mengenali Islam yang dibawanya kerana tiada lagi Nabi lain selepasnya untuk menyampaikan ajaran Islam.

Merenung ke dalam diri kita yang berfikiran pendek dan sempit, akuilah bahawa sebilangan besar di antara kita asyik berfikir tentang diri sendiri. Kita asyik mencongak apa yang kita ingin makan hari ini, dengan siapakah kita hendak bersembang atau berkira-kira ke manakah kita ingin merayau selepas waktu kerja. Tidak ada manusia lain yang lebih penting melainkan diri sendiri.

Kalau ada pun di antara kita yang sedikit prihatin, tentu kita mementingkan keluarga seperti ibu bapa dan adik beradik. Yang lebih sedikit daripada itu ialah kita yang juga mementingkan saudara-mara dan sahabat handai. Alhamdulilah, jika kita mementingkan mereka yang punyai pertalian persaudaraan. Namun, golongan yang begini semakin sedikit.

Tentu sekali, tidak ramai di kalangan kita yang prihatin dengan manusia yang tiada kena mengena dengan kita. Ertinya, berapa kerat di antara kita yang prihatin terhadap nasib insan-insan yang berada jauh di tempat lain? Mereka hidup sezaman dengan kita tetapi kita tidak peduli dengan mereka. Tidak ramai yang prihatin terhadap nasib saudara-saudara kita di Selatan Thailand, Selatan Filipina, Uighur di China, malah mereka di bumi Palestin.

Yang paling sedikit ialah kita yang mencontohi cara keprihatinan Rasulullah s.a.w yang mementingkan umat yang belum lahir. Dalam konteks kita, apakah kita mengambil masa untuk merenung apa akan terjadi kepada umat Islam di akhir zaman? Dalam kekalutan dunia yang merangkak ke penghujung usianya, dengan kebatilan yang semakin menyerlah dan fitnah kian parah, apakah kita sudah cukup berpesan kepada sahabat handai, rakan dan taulan agar berhati-hati meniti zaman?

Bagaimana kita menyampaikan ajaran Islam kepada mereka selepas kita? Apakah kita ada menyimpan kitab-kitab tulisan ulama muktabar, video ceramah mereka serta rakaman audio mereka kalau pun kita tidak pandai menulis untuk umat di masa hadapan? Sebagai individu, kita harus ambil peranan ini ~ menyampaikan walaupun dengan sepotong ayat.

Ia, bukan sahaja untuk mereka
yang ada di depan mata, tetapi untuk
mereka yang belum ada.

Artikel ini telah terbit di akhbar Sinar Harian pada 16.2.2011.

5 comments:

  1. assalamualaikum.
    artikel yang menarik. namun, terdapat sedikit kisilapan kecil dalam tulisan saudara. 'the sealed nectar' adalah terjemahan bagi ' Ar Raheequl Makhtum'. penulisnya adalah saifur rahman al-mubarakpuri. harap maklum supaya yang lain tidak keliru

    ReplyDelete
  2. salam dan selawat atas Nabi SAW,

    Semua nabi Allah A.S teramat sayangkan umat mereka. Nabi Zakariyya, Nabi Isa sebagai contoh.

    Kalau bahasa hari ini, mungkin diantara kita mengganti perkataan "ummati" kepada "generasiku"

    Semoga sirah baginda dapat kita ambil sebagai penghias dalam kehidupan kita yang dilanda arus ombak kelalaian.

    ReplyDelete
  3. Asas_91, Terima kasih kerana memaklumkan. Entah mengapa saya terlupa memasukkan nama penulis kerana ini bukan kali pertama saya merujuk tulisan Saifur Rahman. Saya telah edit entri di atas. Terima kasih sekali lagi.

    ReplyDelete