Wednesday, September 15, 2010

UMPAT MENGUMPAT


Foto: blog.izzman.com

SAKITNYA HATI
BILA TAHU DIRI
DIUMPAT


BERAYA di rumah Abang Ngah adalah program wajib pada setiap hari raya. Jika tidak pada hari raya pertama, pada hari raya kedua, saya dan keluarga akan berkunjung ke rumahnya. Abang Ngah beranak lapan. 20 tahun dahulu, sebaik sahaja tiba ke pekarangan rumahnya, saya memasang telinga untuk mendengar jerit pekik anaknya bagi memastikan sama ada dia ada di rumah. Kini, deretan kereta anak-anak Abang Ngah di laman sudah cukup menjadi petanda yang dia sekeluarga tidak ke mana-mana.

Seperti skrip yang diulang saban tahun, saya akan dijamu dengan ketupat, lodeh dan rendang, termasuk tapai yang dibuat sendiri. Sambil rancak berbual dan diperkenalkan dengan cucu-cucu saudara yang baru, saya terperasan anak bongsunya Siti Syakira tidak ada bersama. Selalunya dialah yang paling peramah melayan bapa saudaranya ini. Maklumlah, Siti kerap tinggal di rumah saya apabila cuti sekolah.

“Mana, Siti?” tanya saya.
“Ada di dalam bilik. Tengah monyok di depan komputer,” jawab Abang Ngah.
“Siti sakit, ya?” sapa saya kepadanya setelah menguak langsir yang menutupi pintu biliknya. Pantas Siti menggeleng seraya mengunjuk ke arah skrin komputernya.

Perlahan-lahan saya menekur dan menatap komputernya. Terpapar sebuah laman sosial kepunyaan Siti. Apabila meneliti, kening saya terangkat kerana di situ terdapat komen-komen yang tidak menyenangkan terhadap Siti. Mengutuk wajah Siti yang dikatakan meniru wajah seorang artis remaja. Si pengkritik turut mempersenda hidung dan mata Siti yang dikatakan pesek dan sepet. Padahal, Siti cantik macam artis Korea.

“Siapa dia, Kuda da blue?” tanya saya. “Tak kenal pun dia. Sebab itu Siti sakit hati sebab mengata Siti sampai macam tu!” bebelnya. Saya hanya tersenyum kecil sebelum menasihatinya agar terus bersabar dengan melupakan komen-komen itu. Namun, Siti hanya mampu mengangguk lesu.

Bagi saya, apa yang Siti alami ialah rasa sakit hati kerana mendapat tahu ada orang mengata atau mengumpatnya. Pada zaman ini, teknologi membolehkan kita mendapat tahu bahawa diri kita diumpat. Malah, kita juga boleh tahu siapa pula yang mengumpat kita. Dengan kemahiran IT, ada kemungkinan kita boleh menyusur laman web untuk mengetahui siapakah orang yang pertama memulakan umpatan itu.

Dahulu, umpatan ataupun gosip hanya dibisikkan dari mulut ke mulut. Ia disebarkan di kedai-kedai kopi, di majlis kenduri kendara ataupun pertemuan kumpulan-kumpulan kecil. Andainya diri kita diumpat, besar kemungkinan kita tidak tahu langsung apa yang berlaku. Mungkin kita dapat rasa bahawa diri kita tidak disenangi apabila masing-masing cuba menyembunyikan sesuatu apabila kita mendatangi mereka. Namun, setakat itu sahaja rasa tidak sedap di hati kita. Seiring masa berlalu, umpatan itu akan dilupakan dan kita jadi senang hati semula.

Berbeza dengan keadaan di hari ini di mana umpatan mengenai diri kita dilakukan dengan beraninya, bukan sahaja oleh mereka yang mengenali kita, malah dilakukan oleh mereka yang tidak kenal langsung dengan diri kita. Satu ketika dahulu, golongan artis adalah satu-satunya golongan yang diumpat melalui dada akhbar sebelum berlanjutan ke TV.

Kini, bukan sahaja golongan artis, malah golongan ahli politik, mereka yang terkenal dan diri kita yang tidak terkenal langsung pun menjadi bahan umpatan. Internet menjadi medan mengumpat yang paling popular pada hari ini kerana sesiapa pun boleh mengumpat dan mengata sesiapa pun mengikut sesuka hati seseorang.

Namun, oleh kerana internet boleh diakses oleh semua orang, maka kita akan tahu juga siapakah yang mengumpat kita. Beza kali ini dengan keadaan dahulu ialah, jika dahulu orang yang mengumpat kita bersembunyi untuk tidak dikenali, kini di pengumpat begitu bangga memperkenalkan diri dan latar belakangnya.

Mengetahui diri diumpat memang sakit.
Tetapi mengetahui siapa orang yang mengumpat kita
itu lebih memedihkan.


Artikel ini terbit di akhbar Sinar harian pada 15.9.2010.

No comments:

Post a Comment