Tuesday, February 16, 2010

MENCEGAH DIRI DARIPADA RASUAH


Foto: hubpages.com

BUKANNYA SUKAR
MENOLAK RASUAH

TATKALA bercuti panjang sempena Tahun Baru China, saya tertonton filem Bujang Lapuk di YouTube. Filem arahan Seniman Negara, Allahyarham P. Ramlee terbitan tahun November 1957(tahun kita memperoleh kemerdekaan) tidak pernah menjemukan. Terlalu banyak elemen pengajaran yang diselitkan oleh Allahyarham. Terima kasih, P. Ramlee.

Sebuah adegan menarik perhatian saya. Ia adalah babak dating sembunyi-sembunyi Sudin, salah seorang bujang lapuk dengan kekasihnya Zaiton. Perbualan mereka diganggu oleh adik Zaiton. “Ehem, ehem… kakak mintak duit 20 sen beli aiskrim!” celah kanak-kanak itu, lalu menghentikan perbualan pasangan itu.

“Sudah, tak ada duit. Mana ada jual aiskrim malam, malam?” jawab Zaiton. “Kalau tak ada duit, bukak, arr…” jawab si adik seraya memberi amaran akan memberitahu dating rahsia pasangan itu kepada emak mereka.

Sudin menggaru kepalanya. Bimbang rahsia mereka diadukan oleh adik Zaiton. Lantas dia menyeluk poketnya. “Nah. Ambil ini 20 sen. Lekas. Pi main jauh-jauh, ya dik!” Si adik terus berlalu pergi. Dan Sudin meneruskan perbualannya dengan Zaiton tanpa sekelumit pun rasa bersalah memberi rasuah yang tergaris di wajahnya.

Pastinya rasuah sudah pun terjadi seawal tahun-tahun kita memerintah negara sendiri. P. Ramlee sebagai perakam dan pengkritik sosial, telah memaparkan adegan itu mengikut stail humornya. Tentu sekali pada ketika itu, jumlah wang atau barangan yang bertukar tangan tidak mencecah angka berbilion ringgit seperti hari ini. Namun, P. Ramlee memaparkan, sekali gus memberi mesej bahawa rasuah telah pun tersemai sebagai salah satu cara mudah untuk menutup kesalahan.

Rasuah, tumbuk rusuk(bidalan), minyak pelincir atau greasing ialah memberi atau menerima sesuatu sebagai dorongan atau upah kerana melakukan atau tidak melakukan sesuatu. Bila rasuah diberi, si penerima akan melakukan sesuatu di luar bidang kuasanya. Atau sebaliknya, si penerima tidak akan melakukan tindakan penguatkuasaan terhadap si pemberi.

Pendek kata, rasuah itu melanggar peraturan dan boleh meranapkan sistem. Malah, dalam jangka masa yang panjang, bila rasuah berakar umbi dan menjadi budaya kehidupan, ia boleh sahaja menggadai bangsa dan menjual negara. Pada ketika itu, budaya rimbalah yang bermaharajalela. Siapa yang punya harta dan kuasa, dialah yang empunya takhta.

Namun, bila kita renungi, mereka yang cenderung menyalahgunakan kuasa material itulah yang sukar dihantuk kepala mereka ke tembok batu agar mereka sedar dan insaf. Mereka adalah si pemberi. Mereka menggunakan material sebagai cara untuk merebut sesuatu yang bukan milik mereka. Mereka membeli jiwa dengan menghulur. Dan, mereka adalah jerung yang bermain di lautan dalam.

Di pihak yang satu lagi ialah si penerima atau si ikan bilis. Oleh kerana kelabu mata terkena kilauan material, mereka menodai amanah, melanggar tanggungjawab hingga menggadai jiwa. Silap haribulan, nyawa diri dan keluarga menjadi cagaran apabila keburukan terbongkar dan terdedah.

Soalnya, mengapa menerima rasuah? Hinggakan oleh kerana sedap menerima habuan, akhirnya dia menjadi si peminta tanpa rasa segan silu lagi? Pahala ditolak ke tepi, dosa dipeluk bagai tidak mahu dilepas-lepas lagi. Sedapkah memakan harta yang batil begini?

Tidakkah dia ada maruah yang menjadi benteng untuk menolak pemberian? Pasti tiap insan punyai fitrah untuk menjadi amanah, bertanggungjawab dan menjadi orang yang baik-baik dan mati di dalam iman. Mengapa ini dinyahkan ke tepi?

Tiap sesuatu mesti ada permulaannya. Tentu sekali di peringkat awal, apabila rasuah mahu dihulur, si pemberi sendiri ragu-ragu. Mustahil si pemberi menghulur rasuah di tangan kanan sambil tangan kirinya mengacu pistol di kepala di penerima. Hingga si penerima tidak ada kuasa melainkan menerima rasuah kerana terpaksa. Jika keadaan begitu, mungkin si ikan bilis memberi izin dalam paksa.

Ini tidak. Habuan dihulur dengan senyum simpul di bibir. Si pemberi takut, pancing tidak direnggut si penerima. Pada saat itu, si penerima masih ada masa dan peluang untuk menolaknya dengan cara baik ataupun merenung ke dalam anak mata si pemberi sebagai cara untuk berkata ‘tidak’ dengan suara hati si pemberi.

Tetapi, oleh kerana hendak menjaga hati pada tempat yang salah, tidak pandai berkata ‘tidak’ atau tergoda untuk mencuba, dia menerima rasuah walaupun hati berkata ‘jangan.’ Apabila kali pertama telah berlangsung, kali kedua akan menyusul. Kemudian kali ketiga dan seterusnya akan berlaku seperti satu adat yang disusuli dengan istiadat dan upacara yang diraikan bersama di antara si pemberi dan si penerima. Bergelumanglah kedua-duanya di dalam lumpur noda hingga dihanyut ke lautan dosa. Nauzubillah min zalik.

Wahai. Bukannya sukar berkata tidak. Bukannya payah menjadi berani dalam hal ini. Tidak akan ada sesiapa pun yang akan mengapa-apakan kita bila berpegang kepada amanah. Ingat. Kebaikan akan menumbangkan kejahatan. Sikap tegas yang baik akan memancarkan aura yang akan menggerunkan orang lain. Ada banyak contoh di sekeliling kita.

Mereka yang tegas dan berani menentang kejahatan dalam apa jua bentuk akan membuatkan si jahat tunduk dan akur. Wartawan Karam Singh Walia, kolumnis R. Nadeswaran, aktivis pengguna Dr. Maamor Osman, dan aktivis politik Datuk Ibrahim Ali adalah di antara nama-nama yang menyerlah kerana keberanian mereka menegakkan keadilan.

Pasti di dalam kehidupan seharian mereka, tokoh-tokoh ini berdepan dengan ancaman yang pelbagai. Namun, kerana tegas dan benar, mereka disegani. Inilah yang membezakan di antara si berani dengan si pengecut. Seseorang tidak perlu menjadi selantang mereka membanteras kejahatan. Cukup sekadar berani menolak rasuah dengan membatukan diri bila kita berdepan dengannya buat kali pertama! Percayalah. Si pemberi akan mati akalnya kerana Tuhan sedang membantu.

Afala ta’ qilun. Tidakkah kamu berfikir?

No comments:

Post a Comment