Sunday, January 25, 2009



KAWANKU
HOE KOON BIN AHMAD


SAYA ada seorang kawan sekelas bernama Hoe Koon Bin. Oleh kerana dia tiada ‘berbin’ maka cikgu Ilmu Alam kami yang baru mengajar di Sekolah Menengah Sri Mersing menambah ‘Ahmad’ pada ‘binnya.’ Jadilah namanya Hoe Koon Bin Ahmad! Kali pertama nama Hoe Koon Bin Ahmad dipanggil Cikgu Shukran ketika meminta kami mengambil buku latihan masing-masing, satu kelas ketawa terkekeh-kekeh. Sejak itu Koon Bin menerima nama timangan itu seadanya.

Seingat saya, dialah di antara kawan sekelas saya sejak di Darjah Satu hingga ke Tingkatan Lima Sastera. Sebelas tahun kami bersama. Oleh kerana kami tinggal di bandar Mersing yang kecil, kami agak rapat. Saya kenal abangnya Hoe Koon Tong yang sekelas dengan abang saya. Saya juga tahu ayahnya membuka sebuah kedai kopi bernama Seaview Restaurant, di tepi sungai Mersing.

Sejak di sekolah rendah, kami akan bermain police and thief sebelum kelas bermula ataupun di waktu rehat. Kami juga bermain belon acah, sebuah permainan tradisional yang menggunakan gelanggang sepak takraw di sekolah. Bila memasuki ke sekolah menengah, kami selalu bermain badminton terutamanya di belakang rumah saya.

Pengalaman yang paling tak saya lupakan bersamanya ialah bila mana saya bergocoh dengannya. Puncanya, saya hendak mempraktikkan buah silat yang saya baru belajar dari seorang kawan. Pantang diacah, saya tumbuk dan tetak rusuk Koon Bin. Koon Bin sempat membalas dengan menumbuk muka dan badan saya berkali-kali. Kalau tak ada Ng Yue Tee yang menahan, boleh jadi kami akan berdendam.

Koon Bin adalah di antara kawan-kawan daripada kaum Cina yang rapat dengan saya. Malah, di zaman persekolahan, saya lebih rapat dengan kawan-kawan daripada kaum Cina. Selain daripada beliau, ada Poh Boon Pin yang suka pinjam komik saya untuk dibaca di dalam kelas, Lim Ten Hock yang selalu ajar saya matematik, Chew Kay Tong, anak tauke kedai runcit yang selalu belanja saya gula-gula dan Chan Choong Kim yang selalu ajak ke rumahnya kerana ia berhampiran dengan sekolah.

Selain daripada kawan-kawan lelaki, saya juga ada ramai amoi-amoi sekelas. Chan Ee Mei, Ketua Darjah yang tegas, Mock Joo Fong yang pendiam, Foo Der Ying yang becok dan Kan Gah Ying yang pandai ilmu hisab tambahan. Di mana mereka, ya?

Saya bertemu sebilangan daripada mereka di Hotel Seri Malaysia Mersing beberapa bulan yang lalu pada majlis pertemuan pelajar-pelajar 1974. Tetapi kelibat Hoe Koon Bin tidak kelihatan. Kata kawan-kawan yang lain, Hoe Koon Bin belayar ke Pulau Tioman waktu itu membawa para pelancong. Kini Koon Bin adalah tauke pakej pelancongan di Mersing.

Teringin sekali bertemu dia bila berpeluang kembali ke Mersing nanti. Namun, buat waktu ini, walau di mana pun dia berada, saya ucapkan SELAMAT TAHUN BARU CINA buat Hoe Koon Bin. Begitu juga buat kawan-kawan yang lain.
foto daripada:hermann-uwe.de

1 comment: