Tuesday, June 30, 2015

HIDUP MATI DENGAN BERNIAGA


PICCREDIT: TANIADUARTE.COM
MENGUMPUL WANG
HINGGA KE MATI

MEMANG seronok melihat semakin orang kita menjadi usahawan. Bukan setakat usahawan secara kecil-kecilan, malah secara mega pun ada. Daripada berniaga secara menjaja, membuka gerai di tepi jalan dan di bawah pokok, kian ramai yang berniaga secara tetap di pasar tani, pasar-pasar malam ataupun berniaga larut malam di uptown.

Jika kita perasan, semakin banyak deretan kedai-kedai di bandar-bandar kecil dan ibukota kini diusahakan oleh bumiputera. Di kompleks membeli-belah sudah ada rangkaian kedai-kedai yang diusahakan oleh orang Melayu. Kian banyak wisma-wisma yang dipunyai dan diterajui oleh mereka.  Itu belum termasuk beribu-ribu lagi perniagaan secara online yang ada di antaranya berpendapatan ratusan ribu ringgit sebulan.

Walau apa pun bidang yang diceburi, masing-masing mula berniaga daripada asas yang berbeza. Sebahagian besar daripada usahawan Melayu mula berniaga untuk kelangsungan hidup. Kemiskinan menjadi sebab utama mereka bermula. Mungkin kelulusan tidak seberapa dan kerja pula tidak diperoleh, maka jalan yang terbaik adalah untuk mula berjual. Ada juga yang bermula kerana tidak cukup gaji. Banyak wang diperlukan untuk menampung kehidupan berkeluarga. Cara untuk menampung kekurangan pendapatan buat belanja anak-anak ke sekolah ialah dengan menjual kuih-muih atau makanan ringan.

Ada juga yang mula berniaga kerana ingin mengisi masa terluang. Sambil menanti keputusan peperiksaan diumumkan atau mendapat kerja, lebih baik berniaga seperti menjual burger. Ada yang berhenti berniaga bila mendapat kerja. Ramai juga yang tidak jadi bekerja kerana seronok menjadi majikan sendiri.

Dalam pada itu, ada juga mereka yang sudah bersara memulakan perniagaan kerana tidak mahu duduk melahu. Daripada menghabiskan sisa-sisa hidup dengan berehat, mereka yang akan sakit bila tidak bekerja akan menyingsing lengan untuk mengusahakan sesuatu. Mungkin pada mulanya seseorang itu hanya memberi bantuan kepakaran dalam merangka kertas kerja untuk pinjaman bank kerana dia bekas pegawai bank. Tetapi lama kelamaan bantuan itu menjadi suatu cara memperoleh pendapatan apabila semakin ramai yang tahu akan kebolehannya.

Terdapat juga yang mula berniaga kerana mewarisi perniagaan keluarga. Seseorang itu mungkin tidak minat berniaga. Tetapi kerana kematian ayah yang mengusahakan sesebuah perniagaan, maka si anak terpaksa membantu perniagaan keluarga. Mula-mula setakat menyain cek dan membayar gaji pekerja. Lama kelamaan apabila diminta nasihat dan membuat keputusan syarikat, akhirnya dia langsung menerajui usaha keluarganya.

Ada juga di kalangan mereka yang mula berniaga setelah bertahun-tahun bekerja dengan orang. Ramai di kalangan profesional dalam sesuatu bidang boleh mengusahakan sesuatu yang berlainan daripada profesionnya. Misalnya, seorang peguam di sebuah firma boleh berhenti kerja untuk membuka butik. Ataupun seorang jurutera boleh pulang ke kampung untuk menternak ikan patin. Perasaan untuk berniaga yang sudah bertahun terperap dan bersarang di dalam hati, akhirnya dipenuhi apabila seseorang itu melangkah meninggalkan dunia selesa ke alam yang penuh mencabar.

Di sebalik sebab asas mula berniaga samada untuk kelangsungan hidup, mengisi masa terluang, kerana mahu terus aktif selepas bersara, mewarisi perniagaan keluarga dan kerana melakukan sesuatu kerana hasrat yang lama terpendam, ada dua ekstrim yang menjadikan seseorang itu mahu berniaga.

Golongan pertama adalah golongan yang berniaga kerana minat. Dia suka bertemu dengan orang, suka melihat orang membeli barangan jualannya, suka melihat perniagaannya berkembang dan mendapat sambutan hingga dia tidak menang tangan. Dalam waktu yang tidak sampai setahun, perniagaannya boleh menjadi besar dan terkenal.    

Golongan kedua pula adalah mereka yang berniaga kerana mahu cari makan. Mereka tidak melihat kepada perkhidmatan atau suka menjual, tetapi mereka hanya suka buat duit. Mereka tidak mempedulikan pelanggan yang rugi asalkan mereka sentiasa untuk di tahap maksima. Duit adalah raja kepada segala-galanya.

Semua perniagaan akan berkembang walau dari manakah premis permulaanya. Perniagaan karipap di tepi jalan boleh berkembang menjadi perniagaan membekal karipap untuk hotel-hotel. Membuat perkhidmatan kertas kerja untuk pinjaman membuka bengkel kereta boleh melangkah kepada membuat kertas kerja untuk mendapat pinjaman membeli loji janakuasa.

Memanglah asas perniagaan ialah menjimatkan kos dan mendapat untung yang maksima. Modal menjadi aset yang seboleh mungkin berkembang hingga infiniti.  Tetapi, ke manakah akhirnya dunia membuat wang ini? Apakah berniaga untuk membuat wang sahaja?

Atau membuat wang yang seterusnya diinfakkan sebagai sedekah? Jika berniaga itu akhirnya bertujuan untuk mendapat untung di dunia dan akhirat, memang wang boleh dibawa hingga ke mati. Cuma, matawang itu sudah bertukar menjadi pahala di dunia yang satu lagi.
 
Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 1.7.2015.

No comments:

Post a Comment