Tuesday, May 29, 2012

ADAB BILA BERPIHAK


Photo credit: cikbungasakura.blogspot.com

BILA KITA
LEBIH SUDU DARIPADA KUAH



DEBAT SINAR yang berlangsung pada 22 Mei lalu di antara Khairy Jamaluddin dan Rafizi Ramli masih lagi hangat diperbualkan. Majlis yang berlangsung hampir satu setengah jam itu sebenarnya telah melarat berhari-hari lamanya di alam siber, di akhbar, di pejabat dan di kedai-kedai kopi.

Daripada satu segi, Debat Sinar telah mencipta sejarah akhbar ini sebagai penganjur debat pula setelah 14 kali menganjurkan Wacana Sinar. Empat media swasta, saluran televisyen Astro Awani, radio Bernama 24 dan televisyen web MobTV dan TV Selangor telah sama-sama menjayakan program itu.

Terima kasih kepada team media-media ini kerana telah menyemarakkan Debat Sinar secara live. Melalui kerjasama ini, mengikut angka yang belum rasmi, lebih dua juta orang telah menonton siaran secara langsung Debat Sinar pada malam itu.

Betapa pun, pihak kami memang menjangkakan gelagat penonton yang mudah teruja dengan debat itu kerana kefanatikan masing-masing. Mereka menanti orang yang disokong berkata sesuatu yang disukai agar mereka dapat bertepuk sorak sebagai tanda sokongan. Pada waktu yang sama, mereka menanti pula hujah pihak yang mereka tidak suka itu berkata sesuatu yang tidak sesuai dengan pendapat mereka supaya mereka dapat luahkan sorakan boo pula.

Sikap penyokong yang bersorak sorai itu sama sekali tidak membayangkan yang kita belum matang dan belum bersedia untuk berdebat. Penyokong adalah penyokong walau di mana pun mereka berada. Keterujaan mereka sebagai penonton biasanya melebihi mereka yang berada di gelanggang dan di tengah padang.

Malah, ia sudah berlaku sejak zaman Tok Kaduk lagi. Di kampung, apabila sepasang suami isteri bergaduh, jiran-jiranlah yang sibuk bertanya untuk menokok, memanjang dan menyedapkan cerita. Pertanyaan mereka mengenai pergaduhan itu bukannya untuk mencari punca, tetapi untuk mengetahui betapa besar atau parahnya pergaduhan itu agar mereka dapat sensasikan berita itu kepada orang lain.

Pada hari ini pula, tidak ada bezanya. Pergaduhan dan pertelingkahan dua individu akan diparahkan lagi oleh mereka yang memihak. Kalau kita rajin memerhati, kita dapat lihat, fenomena penonton atau pengikut yang lebih sudu daripada kuah ini.

Sekarang ini sedang berlaku perbezaan pendapat di antara dua aktivis agama sebuah kunmpulan di laman sosial Facebook. Maka kumpulan ini berpecah dua untuk menyokong salah seorang daripada mereka. Hujah dua orang aktivis ini begitu tertib. Mereka membidas dengan beralas kata dan menyindir dengan penuh sopan. Bagaimana pun, ada di antara pengikut-pengikut mereka telah mengeluarkan kata-kata pedas, kasar dan kesat. Seolah-olah, merekalah yang lebih bertelingkah daripada pemimpin-pemimpin mereka.

Kisah pasangan artis yang menghadapi krisis rumahtangga, pada mulanya menghimpun simpati. Lama-lama para peminat yang mengambil bahagian mula berpihak. Pasangan itu mungkin sekali tidak mahu kes jadi panjang walau telah dibawa ke mahkamah. Namun, penyokong pula yang menjadi penambah perisa, tumpang semangkuk sebagai nasi tambah lalu mencemuh walaupun tidak tahu hujung pangkalnya. Mujurlah, mereka bukan hakim. Kalau tidak, sudah lama rumahtangga artis yang mereka sayangi itu musnah.

Seelok-eloknya, sebagai orang yang tidak terlibat secara langsung, kita tidak boleh melanggar adab bahasa dan kelakuan hingga merosakkan kehidupan, pendirian dan kepercayaan orang lain. Sebagai pihak yang tidak berkepentingan, sepatutnya kita hanya memerhati dan menyabarkan pihak yang bertentangan pendapat itu.

Seharusnya, apabila ingin masuk campur dalam pertelingkahan orang, perkara pertama yang kita kena selidik ialah apa punca pertelingkahan itu. Kemudian, andainya ingin masuk campur, ia mestilah bertujuan untuk meredakan pertelingkahan dan menyelamatkan perhubungan dua pihak yang bersengketa.

Jangan nanti, sedang kita sebagai penonton asyik bersengketa sesama sendiri… tiba-tiba apabila terpandang pihak yang berselisih faham itu berpelukan… bukankah kita juga yang ternganga kerana telah melakukan perkara yang sia-sia?

Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian, 30.5.2012, insya-ALLAH...

2 comments:

  1. betul tuan,

    kita sebagai penonton selalunya akan cakap ikut sedap mulut je. lumrah manusia mungkin untuk memberi komen...cuba kalau kita jadi bahan utama utk gosip, mesti kita x suka org lain panjang2kan cerita. betul x encik eyman?

    ReplyDelete
  2. Betul, tu Syahidi. Kita jangan jadi batu api. Kelak terbakar diri.

    ReplyDelete