Tuesday, December 15, 2015

SIKAP MENYALAHKAN ORANG LAIN



Piccredit: nitestalkerz.com

KONSEP SUMPAHAN
TUJUH KETURUNAN
SAYA membalas senyuman seorang lelaki berkumis dan berjambang tatkala mahu melangkah menaiki eskalator di sebuah pusat membeli-belah di Petaling Jaya. Dia bertanya apakah saya kenal padanya? Lantas dia tertawa bila saya menggeleng. Sambil bersalaman, dia memperkenalkan dirinya sebagai Nazari seorang peserta kursus motivasi yang saya seliakan di sebuah kolej di Selangor, 30 tahun lalu.
Walaupun saya tidak berapa ingat wajahnya, tetapi nama Nazari mengingatkan saya tentang kisah hidupnya. Nazari punyai latar belakang yang malang. Ibubapanya berpisah sejak beliau kecil. Kedua-dua mereka tidak mahu membelanya. Akhirnya, beliau dijaga datuknya yang bekerja di kampung. Datuknyalah yang menumpahkan kasih sayang sepenuhnya kepada Nazari.
Keadaan kemiskinan dan kurangnya pendedahan pendidikan menjadikan Nazari seorang pelajar yang sederhana. Bagaimana pun, akhirnya beliau berjaya melanjutkan pelajaran di sebuah kolej kemahiran. Nazari mengambil kursus mekanik. Seperti remaja yang lain, Nawari menemui seorang teman wanita yang begitu menyayangi dirinya. Baharu beberapa bulan berkasih, malang tidak berbau apabila mereka berdua terlibat dalam kemalangan motorsikal. Dia cedera ringan tetapi si gadis menghembuskan nafas terakhir di pangkuannya.  
Apa yang tragisnya, pada hari yang sama juga Nazari menerima berita kematian datuknya akibat kemalangan dihempap pokok tumbang. Sejak itu, Nawari menjadi seorang remaja yang murung. Dia trauma dengan tragedi itu hingga ia sering mengganggu tidurnya. Atas nasihat doktor, Nawari mengambil ubat penghilang sakit. Tetapi, lama kelamaan, ubat itu menimbulkan ketagihan. Akhirnya secara senyap-senyap, Nazari menjadi seorang penagih dadah apabila dia menjadikan ubat-ubat itu sebegai penenang hatinya.
Di dalam kursus kepimpinan itu, Nazari berterus terang mengenai masalahnya. Dia menyalahkan ibubapanya kerana tidak menjaga dirinya hingga tidak cukup kasih sayang. Dia turut menyalahkan takdir yang menimpa kerana kehilangan datuk dan kekasih pada waktu yang sama. Para peserta lain di dalam kumpulan dinamiknya amat simpati dengan kisahnya. Masing-masing berjanji akan menjadikannya seorang sahabat yang akrab dan mendampinginya hingga berjaya. Di kursus itu, Nazari berikrar dan berjanji untuk berhenti menagih. Pil-pil penenang sakitnya dibuang di dalam tandas seperti suatu upacara confession sambil disaksikan oleh rakan-rakannya.
Kini, Nazari yang berdiri di depan saya pada hari itu adalah seorang jutawan makanan sunnah. Beliau bersyukur kerana mempunyai para sahabat yang berjaya menghentikan tabiat menagih dadahnya. Dia juga mengucapkan terima kasih kepada saya kerana membantunya melihat dari sudut pandang yang berbeza mengenai kehidupan. Dia masih ingat akan kata-kata saya bahawa kita menjadi rugi apabila menggunakan masa yang sedikit di dunia ini untuk menyalahkan orang lain. Sebaliknya, kita akan beruntung jika dengan masa yang sedikit itu kita gunakan untuk membetulkan orang lain.
Saya menyatakan konsep sumpahan tujuh keturunan akan mengekang kita untuk berjaya. Sepertimana sumpahan tujuh keturunan oleh Mahsuri bahawa Langkawi tidak akan maju, atau sumpah Sultan Mahmud bahawa tujuh keturunan Laksamana Bentan akan berdepan dengan kematian jika mendatangi kuburnya, kita yang percaya bahawa sumpahan itu punyai kuasa, akhirnya menjadikan ia sebagai alasan untuk gagal.
Andainya kita tidak berjaya dalam pelajaran kerana ibubapa kita tidak sekolah tinggi, apa pula alasan kepada mereka yang tidak berjaya walaupun mereka mempunyai ibubapa yang berpendidikan tinggi? Andainya kita berasakan syarikat tempat kerja kita tidak menguntungkan kerana mempunyai bos yang tidak cekap mengurusnya, kita tahu terdapat syarikat yang berjaya walaupun mempunyai tuanpunya yang tidak pandai menulis.
Jika kita berasakan bahawa kita gagal mengurus organisasi kerana mewarisi pentadbiran yang tidak terurus dan tidak kemas dari pemimpin terdahulu, mengapa pula terdapat lebih banyak organisasi yang berubah daripada sebuah entiti yang mundur kepada sebuah pertubuhan yang berdaya maju dan berjaya?
Amat mudah untuk menyalahkan orang terdahulu apabila kita terpaksa menanggung beban masalah pada hari ini. Belum tentu lagi jika kita berada di zaman orang yang sebelum kita, kita boleh mengurus dengan lebih baik daripada mereka. Setiap orang ada zamannya. Mereka di zaman mereka juga harus menangani masalah pada ketika itu. Mereka sendiri tidak tahu apa akibat yang akan terjadi hasil dari keputusan yang mereka lakukan. Kita yang memikul tanggungjawab pada waktu inilah yang perlu menangani segala masalah hingga berjaya.

Kalau kita mengatakan yang kegagalan kita adalah kerana orang lain, mungkin kejayaan kita nanti adalah dengan sebab orang lain juga! 

Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 16.12.15.

No comments:

Post a Comment