Tuesday, December 8, 2015

BELAJARLAH MENGHORMATI


Piccredit: islamiclandmarks.com(universiti al-Azhar)
HORMATILAH ILMU
DAN PARA ILMUANNYA
KECANGGIHAN internet bukan sahaja telah membuka dunia maklumat dan komunikasi dengan seluas-luasnya, malah ia turut melahirkan konsep dunia tanpa sempadan.  Malangnya, konsep ini  telah melahirkan sikap manusia yang berfikiran tanpa sempadan! Ertinya, manusia yang fikir dan cakap ikut sedap mulut sahaja atau ikut seronok menulis di papan kekunci. 
Dengan ledakan maklumat yang berserabut dan berselirat, kita  tidak sempat memilih dan menapis apa sahaja yang sampai ke fikiran dan hati apabila mendapati diri kita tiba-tiba tahu semua benda. Apa yang difikir, apa yang diingini akan tertayang di depan mata hanya dengan menekan-nekan tetikus.
Apabila memperoleh maklumat  itu dipermudahkan oleh internet, akhirnya kita terlupa yang kita hanya memperolehnya secara celam-celum. Kita ambil sedikit maklumat di laman ini, sedikit maklumat di laman yang itu, lalu kita perasan yang kita sudah mempunyai ilmu dalam sesuatu bidang itu. Padahal, kita hanya mempunyai maklumat yang amat sedikit mengenai sesuatu perkara. Maklumat itu bukan ilmu.
Lihatlah bagaimana ramai di kalangan kita yang berlagak pandai bercakap mengenai politik, perubatan, senibina, penerbangan, kejuruteraan, undang-undang, perniagaan, nyanyian, senilakon dan apa jua bidang hanya dengan memperoleh maklumat-maklumat itu di internet. Sebenarnya memang bagus bila kita ambil tahu banyak ilmu di pelbagai bidang.
Yang tidak bagus ialah apabila kita mula mempersenda mereka yang memang berkelayakan dalam sesuatu disiplin ilmu itu semata-mata setelah terbaca sesuatu yang berbeza sedikit daripada apa yang diperkatakan oleh orang yang berilmu itu. Lalu, kita bukan setakat melontarkannya sebagai pendapat, bukan juga sebagai hujah, tetapi pengetahuan yang sedikit itu kita jadikan senjata untuk memperlekeh mereka yang memang berkelayakan dalam bidang yang diperbincangkan.
Sebenarnya, bukan mudah buat seseorang itu dapat menguasai suatu disiplin ilmu tanpa belajar dan mengkaji selama bertahun-tahun dalam bidang yang diceburinya. Jika kita ambil tahu apa itu disiplin ilmu dalam sesebuah bidang itu, maka kita akan sedar dan belajar untuk hormat kepada mereka yang pakar dalam sesebuah bidang itu. Apa jua disiplin ilmu itu sudah dikaji, dihujah, digarap dan terbentuk oleh mereka yang mempelajarinya sebelum disampaikan kepada khalayak yang memilih untuk memperdalami sesuatu bidang itu. Setiap ilmu ada gurunya. Dan dunia keilmuan ini sudah terbentuk sebelum Masehi lagi. Ia punyai sejarah dan struktur yang ampuh.
Dunia keilmuan yang diketahui,  bermula di zaman Greek purba pada 387 sebelum Masehi. Dikenali sebagai akademeia, ruang menuntut ilmu yang digelar gymnasium kian dikenali apabila ahli falsafah Plato menjadikan ia tempat mengajar.  Aristotle, seorang lagi ahli falsafah terkemudian juga mengajar murid-muridnya di Lyceum pada 335 sebelum Masehi.
Alam keilmuan yang terstruktur juga berkembang di negara China dengan institusi yang dikenali sebagai Shang Xiang dan Shuyuan pada kurun ke-5 Masehi. Di India pula, dunia akademiknya dikenali sebagai Taxila; juga wujud sejak 5 Masehi. Pusat pengajian tinggi Nalandar di India telah menarik ramai pelajar daripada negara luar termasuk Korea, Jepun, China, Tibet, Indonesia, Iraq and Turki.
Di dunia Islam, wujud universiti terkenal seperti Universiti Al-Azhar di Kaherah, Mesir pada kurun ke-10 Masehi, Universiti Timbuktu pada kurun ke-11 dan Madrasah Mustansiriya di Baghdad pada kurun ke-12 yang mana perpustakaannya mempunyai koleksi ilmu hingga 80,000 jilid yang diwarisi daripada zaman Khalifah Ar-Rasyidin.
Dunia ilmu dan keilmuan atau learned society telah melahirkan masyarakat akademik. Mereka bermula sebagai sebuah kumpulan yang belajar bersama-sama dan berkongsi penemuan sesama mereka. Kumpulan-kumpulan ini akhirnya menjadi formal dan memperoleh pengiktirafan pihak pemerintah. Mereka punyai keahlian dan seterusnya merencana disiplin ilmu serta kurikulum sesuatu bidang itu.
Akhirnya, masyarakat berilmu ini mengajar dan mengiktiraf penuntut-penuntut yang menguasai apa yang menjadi kehendak pada sesebuah bidang itu. Maka pada hari ini, penganugerahan sijil, diploma mahupun ijazah samada di kolej mahupun universiti duterimapakai sebagai bukti bahawa seseorang itu berkelayakan dalam bidang yang diceburi. Begitulah dunia akademik dan sistemnya. 
Jika kita memahami bagaimana sekumpulan manusia membina disiplin sesebuah ilmu itu bertahun-tahun dan dikembangkan selama berkurun-kurun hingga ia menjadi jurusan akademik yang formal, mana mungkin kita sudah boleh memperlekeh dan mempersenda orang yang berkelayakan dan berkelulusan?
Mereka belajar, membuat kajian, mendapat penemuan selama bertahun-tahun lamanya, mungkin daripada lebih sebuah universiti. Oleh kerana itu, kita yang mendapat ilmu di Sekolah Menengah Mr. Google kenalah pandai menghormati orang yang berilmu, berkelulusan dan berkelayakan.

Kita tidak perlu pergi ke sekolah untuk belajar menghormati orang yang berilmu. Sikap hormat ini adalah naluri. Jika haiwan pun pandai menghormati pemimpin melalui keperkasaannya, kita patut pandai menghormati orang bijak pandai kerana ilmunya
Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 9.12.15.

No comments:

Post a Comment