Piccredit: astroawani.com
DAPAT 3A PUN SUDAH CUKUP BAGUS
MINGGU lalu beredar sebuah
viral yang disalin daripada laman sosial Facebook. Ia memaparkan luahan hati seorang
ibu yang amat kesal kerana anaknya tidak mendapat keputusan yang diharapkan
dalam peperiksaan UPSR. Si ibu menyatakan bagaimana beliau sanggup berhenti kerja
untuk menjadi tutor kepada anaknya agar berjaya di dalam peperiksaan. Si anak
yang lazimnya mendapat tempat tiga teratas di dalam kelas diharapkan akan memperoleh keputusan 5A. Alangkah
terkilannya si ibu apabila si anak hanya memperoleh 4A! Ramai netizen yang
menatap luahan hati ibu itu memberi reaksi. Rata-rata menyatakan, 4A pun sudah
cukup baik. Bagaimana pun, si ibu memberi respon yang dia amat kecewa.
Saya teringat akan
keputusan peperiksaan darjah 5 yang saya ambil pada tahun 1968. Saya mendapat
2B dan 3C. Tidak ada A. Emak dan abah saya tak tanya pun! Mereka bukannya tidak
kisah dengan pelajaran saya. Malah, di zaman persekolahan, emak saya sentiasa
mengingatkan saya untuk membuat homework
selepas pulang daripada sekolah agama. Abah pula akan suruh saya balik ke rumah
selepas solat maghrib di surau seandainya dia tahu saya belum buat kerja rumah.
Mereka amat mengambil
berat terhadap pelajaran saya. Namun, pesanan mereka yang klise dari semasa ke
semasa ialah ‘belajarlah rajin-rajin, nanti lulus periksa.’ Tetapi mereka tidak
pernah menyemak buku sekolah saya. Tidak melihat kerja rumah saya. Tidak juga
bertanya apa yang saya belajar di sekolah. Seolah-olah mereka biarkan saya buat
apa yang saya suka di sekolah.
Tetapi, jangan sekali-kali
ponteng sekolah. Rotan akan sampai ke punggung. Jangan terlupa membasuh kasut
sekolah pada hari cuti. Jika alpa, emak akan berleter sampai ke malam. Jangan
pula berani tunjuk tapak tangan yang melecet kena rotan cikgu. Nanti abah
tambah sampai berbirat di pipi pula.
Ibubapa saya dan hampir
kesemua ibubapa kawan-kawan yang seangkatan dengan saya punyai ibubapa yang tidak
belajar tinggi. Sekolah ayah setakat darjah tujuh. Dia bekerja sebagai kerani
di pejabat tanah. Emak pula tidak pernah bercerita mengenai zaman
persekolahannya. Dia suri rumah, tetapi pandai membaca dan menulis. Dan ramai
ibubapa kawan-kawan saya bekerja sebagai petani dan nelayan. Hampir pasti
mereka tidak berpelajaran tinggi. Di zaman mereka tiada sekolah menengah.
Apatah lagi yang dapat belajar hingga ke universiti.
Sebaliknya, ibubapa pada
hari ini pula ramai yang berpendidikan tinggi. Ada yang bukan setakat mempunyai
sarjana, ada yang mendapat kedoktoran. Malah, ada yang punyai lebih tiga
kelulusan kedoktoran. Kelulusan ibubapa pada hari ini juga sudah menggerunkan
si anak!
Sistem pelajaran pada hari
ini memang terlalu akademik. Kementerian Pendidikan sendiri mengakuinya dan
pernah berura-ura untuk menghapuskan peperiksaan UPSR dan PT3 pada tahun 2010
kerana mendapati sistem itu terlalu menumpukan kepada peperiksaan hingga
murid-murid sekolah tidak mendapat pendidikan yang holistik. Apa nak jadi
seandainya pelajar sekolah hanya pandai menghafal dan menjawab peperiksaan
semata-mata?
Sehinggakan ramai yang berjaya
di dalam peperiksaan bukan khususnya kerana kebijakan mereka menjawab soalan
peperiksaan tetapi kerana mereka bernasib baik dapat meneka soalan yang akan
keluar di dalam peperiksaan. Mereka lulus cemerlang kerana guru-guru pandai
menelah soalan apa yang bakal terbit di dalam peperiksaan berdasarkan trend
soalan-soalan peperiksaan yang lalu.
Ibubapa yang sedar akan
perlunya anak-anak mereka mendapat kemahiran EQ; Emotional Quotient, selain daripada meningkatkan IQ; Intellectual Quotient di dalam akademik
akan mendaftarkan anak-anak mereka mengambil kelas-kelas balet, piano,
berenang, memanah atau menunggang kuda. Tetapi ramai lagi ibubapa yang tidak
sedar akan ketempangan kurikulum pendidikan ini akan membiar, malah memaksa
anak-anak mereka mengangkut segala jenis buku ulangkaji dan belajar dan belajar
dan belajar untuk mendapat A dalam semua matapelajaran.
Itulah ukuran kejayaan
bagi mereka. Jika boleh, mendapat 20A itulah yang paling hebat dan bagus.
Mereka akan risau bagaimana anak mereka mendapat keputusan yang kurang baik
dalam matapelajaran Kemahiran Hidup. Padahal, pelajaran kemahiran mati juga
amat penting bagi anak-anak dan juga diri mereka sendiri! Itu aspek didikan SQ atau
Spiritual Quotient pula.
Saya teringat akan seorang
rakan saya, Amran. Katanya, dia tidak kisah walau apapun keputusan peperiksaan
anak-anaknya. Samada berapa A, B, C atau D sekali pun keputusan mereka, ia
tidak akan merisaukannya. Dia hanya mahu anaknya mendapat 3A. A pertama untuk
Agama, A kedua untuk Akhlak dan A ketiga untuk Adab. Ketiga-tiga subjek ini
adalah didikan yang diberikan kepada anak-anaknya. Sejak bayi lagi, inilah 3A
yang diasuh hingga mereka boleh hidup sendiri. Walaupun kelulusan akademik
anak-anaknya tiada seorang pun yang punyai A yang berderet-deret, mereka
kesemuanya jadi orang. Yang lebih penting, mereka juga tidak menyusahkan orang!
Insya-ALLAH, artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 25.11.15.
assalamualaikum. Saya setuju. Buat apa berderet A di sekolah kalau 3A yg disebut tak ada. 3A yg itu wajib, A yg lain itu bonus.
ReplyDeleteWaalaikumsalam. Makin lama hidup... baharu kita mengerti A dalam akademik itu tidak menjamin kita A dalam hidup di dunia, apatah lagi di akhirat.
Delete