Piccredit of ivory tower: energise 2-0.com
BUAT APA
BELAJAR TINGGI-TINGGI?
PADA tahun ini, lebih
440,000 orang calon menghadapi peperiksaan SPM. Sekitar bulan Mac 2016 nanti, apabila
keputusan peperiksaan diumumkan, sejumlah daripada mereka akan melanjutkan
pelajaran. Yang lain akan memasuki
pasaran pekerjaan ataupun pasaran pengangguran.
Dahulu, pendidikan adalah salah satu cara orang Melayu dapat
meningkatkan taraf hidup mereka. Setelah begitu lama orang Melayu hanya
terpilih menjadi peon dan derebar di zaman British kerana kononnya mereka
adalah bangsa yang pemalas dan bodoh, dasar pelajaran kebangsaan membuka peluang
yang luas kepada orang Melayu memperbaiki mobiliti sosial mereka.
Sejak itu, semakin ramai anak-anak Melayu berpeluang memasuki
universiti. Apabila mereka keluar dari menara gading, ramai yang memilih untuk bekerja
dalam sektor kerajaan sebagai guru atau penjawat awam. Yang lebih menyerlah pula
berpeluang menjadi Pegawai Daerah, sebuah jawatan yang dikira berprestij.
Apabila pemerintah menggalakkan anak-anak Melayu menceburi bidang
kedoktoran, kejuruteraan, perakaunan dan lain-lain bidang professional, maka
semakin ramai anak Melayu mula menceburi sektor swasta. Dengan kejayaan
pelajaran yang diikuti dengan pendapatan yang lebih baik, anak-anak yang
berjaya di dalam pelajaran dan kerja itu dapat membantu keluarga kembali.
Tetapi, itu dahulu. Pada zaman itu, penjurusan pelajar di sekolah
dan pengambilan pelajar untuk sesebuah kursus di universiti atau kolej adalah
untuk memenuhi rancangan perkembangan pasaran pekerjaan di pelbagai sektor di
sebuah negara yang sedang membangun. Di zaman itu, hampir kesemua mereka yang melanjutkan
pelajaran di universiti akan mendapat kerja. Oleh kerana universiti tidak
banyak, lulusan universiti juga tidaklah
ramai. Justeru itu, hampir kesemua
mereka memperoleh kerja dengan mudah.
Kini, zaman sudah berubah. Pendidikan bukan lagi semata-mata komitmen
perancangan sosial dan ekonomi pemerintah. Ia turut menjadi sumber ekonomi pula.
Apabila pendidikan sudah diniagakan, universiti-universiti swasta pun tumbuh
bagai cendawan. Biasiswa dan dermasiswa pula kian sukar diperoleh oleh kerana
demikian ramainya para pelajar yang memohon.
Maka muncul PTPTN sebagai salah satu tempat mereka yang ingin
melanjutkan pelajaran mendapat pembiayaan. Pada waktu yang sama, agensi itu
turut memberi nafas kepada universiti-universiti swasta untuk mendapat pelajar
dan bertahan serta berkembang. Apa yang digusarkan ialah apabila sesetengah
universiti-universiti ini condong untuk mendapat keuntungan, bukan sebagai
tempat seseorang itu menjadi seorang intelektual. Kualiti pendidikan sudah
ditolak ke tepi. Ada yang menaikkan gred kelulusan para pelajarnya semata-mata
untuk membantu mereka mengelak membayar balik pinjaman PTPTN seperti yang
dilaporkan oleh sebuah akhbar baru-baru ini.
Malangnya, realiti ini kurang disedari oleh ramai ibubapa. Mereka
masih berpegang kepada kepercayaan bahawa melanjutkan pelajaran di universiti
adalah satu-satunya jalan untuk memperbaiki masa depan anak mereka. Sedangkan
ia sebenarnya belum tentu menjamin kualiti pendidikan, mendapat pekerjaan,
apatah lagi memperbaiki diri anak-anak mereka dan akhirnya ekonomi keluarga.
Namun, ada yang tetap mahu menghantar anak-anak mereka memasuki
universiti meskipun keputusan anak masing-masing hanya cukup-cukup makan.
Padahal, anak-anak mereka, melalui pendedahan yang begitu luas pada hari ini,
boleh sahaja memasuki pasaran pekerjaan. Dalam masa tiga tahun, berkat
ketekunan mereka, pendapatan mereka sudah jauh melebihi mereka yang baharu
lulus universiti jika memperbaiki ekonomi menjadi tujuannya.
Anak-anak yang sudah berpengalaman bekerja itu mempunyai kemahiran
praktikal yang jauh lebih baik daripada mereka yang baharu keluar universiti. Mereka
yang baharu memegang segulung ijazah masih tercangak-cangak dan teragak-agak
untuk menyeiringkan ilmu teori dengan kemahiran praktikal di alam pekerjaan
yang sebenar. Sedangkan, mereka yang berpengalaman kerja pula boleh sahaja
belajar secara sambilan. Mereka ini lazimnya menjadi para pelajar yang lebih
faham teori ilmu kerana sudah mempraktikkannya terlebih dahulu.
Lihatlah di sekeliling. Semakin ramai di antara mereka yang tiada
diploma dan ijazah telah memasuki pasaran pekerjaan. Samada mereka pendawai
elektrik, penjual burger mahupun seorang usahawan, mereka mampu untuk berdikari
dan membina kehidupan masing-masing. Jalan untuk mencapai kejayaan di dunia
semakin luas dan bercabang-cabang. Tidak perlu bersesak untuk ke menara gading
kecuali jika benar-benar mahu mencari ilmu.
Jika belajar hingga memperoleh ijazah tetapi masih tidak pandai
mencari kerja hingga jadi penganggur, ada nawaitu yang tidak betul ketika mula
melangkah ke menara gading.
Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 11.11.2015...
No comments:
Post a Comment