Tuesday, September 9, 2014

MASA DAN PRODUKTIVITI



Piccredit: ngm.nationalgeographic.com

DI ANTARA
KUALITI & KUANTITI


PADA Jumaat lalu, saya menghadiri jemputan sebagai ahli panel di Program Persuratan Sempena Ulangtahun Kemerdekaan yang ke-57, anjuran Majlis Masyarakat Sivil dan Majlis Perbandaran Taiping, Perak. Separuh jalan majlis dialog itu berlangsung, saya berbisik untuk mengingatkan moderator majlis Saudara Sallehuddin Ibrahim. ‘Ingat tak, semalam saya beritahu yang saya hendak beri sedikit kuliah menggunakan slaid.’
Beliau mengangguk tanda maklum. Namun, biasalah dalam mana-mana majlis bual bicara, masa sentiasa mencemburui kita. Hampir jam 4.30 petang nampaknya persembahan saya itu pasti kesuntukan masa kerana majlis tamat jam 4.45 petang. Apa yang boleh saya sampaikan dalam masa 15 minit, sedangkan lazimnya saya sampaikan ceramah saya sekitar 60 minit? Para hadirin pasti berasa terkilan kerana tidak puas dengan persembahan yang begitu ringkas.
Alhamdulillah, tiba-tiba timbul pula idea jawapannya. Sebaik sahaja slaid terpapar di skrin, saya mulakan dengan kata-kata, “Kita boleh menangis menonton filem Hindustan selama 3 jam atau menangis menonton drama Melayu selama 30 minit. Tetapi kita boleh juga menangis bila menonton iklan Petronas yang berdurasi 30 saat.
Begitu juga, kita baru kenyang bila makan secara buffet di hotel selama 2 jam. Kita juga boleh kenyang setelah makan selama 20 minit di majlis perkahwinan. Tetapi ada ketikanya kita boleh juga kenyang walaupun hanya bersarapan selama 2 minit.”  
Kata-kata pembukaan saya itu memberi mesej bahawa mereka tetap akan mendapat pengajaran yang maksima meskipun masa untuk penyampaian itu begitu singkat. Leganya hati apabila para hadirin memberi tepukan yang spontan dan kuat sebaik sahaja saya mengakhiri persembahan. Ia petanda yang mereka berasa puas dan faham dengan penyampaian yang pendek tetapi padat itu.
Masa. Ia amat tepat. Setiap saat, minit dan jam itu boleh disukat kuantitinya. Dalam pada itu, masa juga begitu organik dan longgar. Sebab itu kita boleh lakukan banyak perkara yang berkualiti dalam waktu yang singkat dan ada ketikanya kita perlukan masa yang panjang pula untuk mendapatkan hasil kerja yang berkualiti.
Malangnya, dunia pada hari ini hanya menagih penghasilan kualiti dan kuantiti kerja dalam masa yang singkat. Akhirnya kita menjadi manusia sibuk. Sibuk mengejar masa dengan segala kerja tidak pernah siap, malah semakin bertambah. Kejayaan mencapai target itu hanya sementara apabila arasnya dipertingkatkan. Maka tertunduk-tunduklah kita bekerja. Aplikasi e-mel, mesej dan imej menjadikan kerja mengejar kita hingga ke tempat tidur. Memanglah dengan cara berebut-rebut itu kita dapat menghasilkan kerja yang berkualiti. Tetapi dalam waktu yang sama ia menurunkan kualiti kemanusiaan kita.
Baru-baru ini saya dipelawa oleh Husni Hashim, seorang rakan sekuliah untuk menyertai grup ITM Dungun 75 di aplikasi mesej Whatsapp.  Wah, apabila saya menyertainya, saya yang menuntut di Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka UiTM mendapati lebih 50 teman-teman menganggotai kumpulan itu. Saya berasa bahagia kerana dapat menemui mereka setelah hampir 40 tahun tidak bermesra.
Boleh dikatakan, sejak itu saya akan bersembang secara bermesej dengan mereka. Secara khusus tiada seorang pun di antara mereka yang berada di bidang persuratkhabaran. Bidang Seni Lukis dan Seni Reka pula telah saya tinggalkan lebih 30 tahun yang lalu. Justeru itu, sembang-sembang itu lari daripada bidang kerjaya saya. 
Kerana itu, apabila berinteraksi dengan mereka, saya tidak terkejar-kejar mengikut mod kerja saya lagi. Saya lebih relaks melayan lawak, bertukar cerita, video dan imej. Namun, apakah saya mengabai tugas hakiki saya? Anehnya tidak. Sebaliknya, dengan berkomunikasi secara lebih santai, saya dapat rasakan roh silaturrahim bersama mereka. Seolah-olah saya terbang melepasi zon masa 40 tahun yang lampau. Ia membuatkan minda saya segar bugar. 
Bersembang secara santai tanpa mempedulikan masa itu memanusiakan kita. Terkejar-kejar dengan kerja hingga tidak mempedulikan mereka di sekeliling itu merobotkan kita. Tetapi apakah kita perlu memilih samada kita mahu menjadi manusia yang berkualiti atau robot yang sentiasa menghasilkan kuantiti?

Pada saya, biarlah kita jadi memanusiakan diri dengan segala gaya ketenangannya. Namun, seandainya kita terpaksa berkejar dan berlari, mengikut segala peraturan, sistem dan etika, ia bukan sekali-kali menandakan kita ini robot. Sebaliknya ia adalah bukti nyata bahawa kita adalah manusia bertaraf hamba yang terpaksa akur dengan segala arahan tanpa soal sepertimana setiap bintang dan planet yang bertebaran di Bima Sakti.

Insya-ALLAH, artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian esok, 10.9.2014.

No comments:

Post a Comment