Piccredit: chedet.cc
BOIKOT PERLU
ADA PRINSIPNYA
ADA PRINSIPNYA
APABILA kesuntukan waktu, saya sekeluarga lebih suka
makan di sebuah restoran berhampiran dengan rumah kami. Restoran itu adalah
sebuah restoran biasa, tetapi ia menyediakan pelbagai hidangan antarabangsa.
Selain daripada masakan Melayu, ia turut menghidangkan masakan Thai, Itali dan
barat. Pendek kata ada tomyam, ada spaghetti
dan juga steak. Terdapat juga
gerai-gerai kecil daripada pengusaha lain di restoran itu yang turut
menyediakan makanan Arab, Indonesia dan Jepun. Maknanya, ada hidangan nasi mandy kambing, ayam penyet dan takoyaki.
Hidangan daripada pelbagai negara sudah menjadi suatu
kebiasaan di restoran-restoran sederhana. Malah di medan-medan selera pun, kita boleh
menjamu selera dengan pelbagai masakan antarabangsa. Ramai pula orang kita yang
sudah pandai memasak pelbagai hidangan daripada merata dunia.
Begitu jugalah di restoran yang berhampiran dengan
rumah saya itu. Restorannya biasa-biasa sahaja. Malah tiada pendingin hawa pun.
Bagaimana pun harganya seperti di restoran eksklusif. Jika diukur daripada segi
suasana, harga menunya memang tidak berpadanan. Masakannya dihidang di dalam
pinggan plastik seperti standard di medan selera. Bukannya ada sekuntum bunga
pun yang menghiasi pinggannya.
Ramai yang merungut mengenai harganya secara terbuka
di laman sosial. Bukan orang Melayu sahaja, malah semua bangsa pun yang turut
kompelin. Namun oleh kerana lokasi dan tempat parkirnya mudah, maka masih ramai
termasuk saya yang masih mengunjunginya. Sehinggalah bila saya berdepan dengan
sebuah insiden…
Malam itu saya sekeluarga singgah sekejap ke restoran
itu sekitar jam 11.00 malam. Yang lain tidak mahu makan kerana masih kenyang.
Hanya saya yang memesan mi goreng segera. Seperti biasa, apabila hendak membayar,
saya sebutkan apa yang diminum dan dimakan. Tiba-tiba si penjaga kaunter
tergelak kuat. Katanya, ‘Maggi sahaja ke? Hahaha…’
Apabila pelanggan yang duduk di meja berhampiran mula menjeling
bila terdengar ketawa si penjaga kaunter, saya jadi bengang. Mujur lampu di
restoran itu berwarna kuning. Andainya lampu kalimantang yang memutih, pasti
wajah saya nampak merahnya. Dengan selamba saya membayar harga pesanan. Tetapi,
di dalam hati, saya telah mengambil keputusan untuk memboikot restoran itu.
Kini setelah lebih tiga bulan saya memboikot restoran itu, saya sudah tidak
teruja untuk ke situ walaupun bila terpandang papan tandanya. Setakat ini, hati
saya belum terbuka untuk ke restoran itu lagi. Tambahan pula, saya boleh sahaja
makan di restoran lain yang berhampiran.
Memboikot adalah sebuah tindakan untuk tidak mengguna,
membeli atau berurusan dengan individu, organisasi mahupun negara sebagai tanda
protes. Di dalam kehidupan peribadi kita pun, boikot biasa terjadi. Contohnya, si
anak tidak mahu menegur kita kerana kita tidak membelikannya mainan. Emak
memuncung bibir dan membisu seribu bahasa kerana kita tidak menjamah masakannya
apabila sudah makan di luar. Atau kekasih yang mematikan telefonnya semata-mata
kerana kita terlupa mengucapkan selamat hari lahirnya.
Boikot di peringkat domestik mahupun di pejabat biasanya
berbentuk peribadi. Kita boleh berhenti memboikot apabila pihak yang kita boikot
itu berubah kerana sedar akan kesilapannya. Perhubungan yang renggang itu akan
bertaut kembali. Itulah yang sebaik-baiknya.
Tidak perlulah melampau hingga bukan sahaja tidak
bertegur sapa, malahan bermasam muka bila bertemu. Boikot yang pada asalnya hanya untuk
menunjukkan protes sudah melarat menjadi peraduan siapa yang lebih ego.
Akhirnya kita juga yang susah apabila wajah kita yang relaks tiba-tiba diketatkan
sebaik sahaja terpandang kelibatnya. Bila bertemu, sama-sama mencebir. Pura-pura
membenci, padahal di sudut hati terlonjak-lonjak mengharap pihak yang satu lagi
menghulurkan senyuman. Apa salahnya memulakan sapaan agar hati kedua-duanya
cair dan seteru bertahun-tahun itu gugur seperti gugurnya dosa-dosa menjarakkan
silaturrahim?
Boikot itu mesti tepat perpektif dan tujuannya. Ia
bukan dengan harapan pihak yang diboikot itu binasa. Jika itulah harapannya,
hati akan sakit dan terasa tewas apabila pihak yang diboikot itu tampak tidak terjejas,
malah lebih hebat. Yang sepatutnya ialah boikot itu dilakukan kerana kebencian
kita terhadap apa yang dibuat oleh pihak yang diboikot itu. Jika pun pihak yang
diboikot itu dilihat tidak menerima kesannya, ia bukan tugas kita untuk memaksa
ia terjadi.
Sepertimana boikot saya terhadap restoran dekat rumah
saya itu… saya memboikot kerana tidak setuju dengan layanan mereka. Walaupun ia
terus maju dengan amalan perniagaan yang saya tidak setuju, ia bukan lagi
masalah saya. Saya tidak kecewa dan sakit hati kerana boikot itu adalah tindakan
berlandaskan prinsip yang saya anuti. Siapa menang atau siapa yang kalah bukan
persoalannya. Yang lebih utama ialah manifestasi boikot itu sendiri.
Artikel ini insya-ALLAH akan terbit esok, 6/8/2014.
Artikel ini insya-ALLAH akan terbit esok, 6/8/2014.
No comments:
Post a Comment