Piccredit: gempakz.org
KISAH AMIN SI PENJUAL KARIPAP
KISAH AMIN SI PENJUAL KARIPAP
APABILA Amin mula berniaga secara kecil-kecilan dengan
menjual karipap, dia jugalah yang menjajanya sendiri. Dia tidak perlu menggaji
pekerja. Cukup sekadar anggota keluarganya yang membantu untuk menguli tepung,
mengupas keledek, mengisar lada dan rempah serta menggorengnya. Amin sendiri
yang akan menjaja keliling kampung. 30 butir karipap dengan untung 10 sen sudah
mendatangkan pulangan RM3.00 sehari atau RM90.00 sebulan. Cukup untuk menambah
pendapatan.
Apabila karipapnya semakin mendapat sambutan, dia
mula memikir untuk meletak karipapnya di gerai-gerai selain menjualnya sendiri.
Dia mula menggoreng 60 butir karipap. 30
dijualnya sendiri, sementara baki 30 butir lagi dihantar ke tiga buah gerai.
Pendapatannya dari gerai itu kurang sedikit kerana Amin terpaksa memberi dalal
atau komisyen kepada tuanpunya gerai yang menjualnya.
Jika dia memperoleh 5 sen untuk sebutir karipap yang
terjual di gerai, dia akan mendapat untung RM1.50 bagi 30 butir karipap. Amin mendapat
RM3.00 hasil jualan sendiri dan RM1.50 jualan di gerai. Kini pendapatannya
ialah RM4.50 atau RM135.00 sebulan.
Apabila pendapatannya bertambah, keyakinannya juga
akan meningkat. Kini Amin lebih berani untuk menjual 300 karipap sehari di
kedai-kedai pula. Kali ini, untuk menjimatkan masa, dia hanya mengedar karipap dan tidak
menjaja sendiri. Pendapatannya untuk 300 karipap sehari yang didarab dengan
keuntungan 5 sen akan menjadi RM450 sebulan.
Fikiran orang berniaga selalunya tidak terhenti di
situ. Cita-cita kian membara untuk melihat perniagaannya berkembang. Amin mula
mendapat khidmat nasihat daripada agensi kerajaan dan belajar memproses
karipapnya secara komersial. Jika sebelum ini kesemua kerjanya dilakukan secara
manual, kini Amin mula menggunakan mesin-mesin kecil. Atas nasihat pakar, dia
tidak lagi menjual karipap goreng. Sebaliknya jenis sejuk beku.
Jika sebelum ini dia menjaja dengan menjual 30 butir
karipap sehari, kemudian menjual 300 butir melalui jualannya di kedai, kini
dengan teknologi pengeluaran, dia boleh mengeluarkan 3,000 karipap sehari. Jika
sebungkus mengandungi 10 butir karipap, Amin boleh mengeluarkan 300 paket
karipap sehari atau 9,000 paket sebulan. Persoalan sekarang, di manakah tempat
yang baik untuk Amin mengedar karipap-karipapnya? Tentu sekali mengedarkannya
di pasaraya-pasaraya.
Tetapi, apakah masalah yang Amin hadapi? Amin
berdepan dengan pelbagai syarat daripada pihak pasaraya sebelum mereka
bersetuju untuk menjual karipapnya. Mereka mahukan diskaun yang tinggi sehingga
50 % daripada harga jualan dan kadar kredit melebihi 180 hari. Dia mesti
menghantar bekalan mengikut jadual yang ditentukan. Kegagalannya menghantar
stok karipap mengikut permintaan dan waktu akan dikenakan penalti. Kelewatan mengambil
stok yang sudah luput tarikh juga akan dikenakan penalti.
Amin juga disyaratkan untuk menyertai segala promosi
yang dijalankan oleh pasaraya itu. Jurujual untuk promosi itu juga terpaksa
Amin sediakan. Apabila pasaraya itu hendak mempromosikan pasarayanya, Amin
mesti membayar untuk mengiklankan karipapnya di dalam risalah pasaraya itu. Jika
dia mahu produknya dibariskan di peti sejuk bahagian hadapan, dia terpaksa pula
membayar kos sewa tempat dia mempamer produknya. Jika dia tidak sanggup,
produknya akan terperosok di peti sejuk bahagian belakang.
Amin yang tidak memahami situasi ini akan mempunyai
andaian bahawa pihak pasaraya mempunyai dasar diskriminasi yang tidak mahu
usahawan Melayu berjaya di dalam perniagaan. Kepercayaan ini akan membuatkan
Amin berasa terpinggir dan akhirnya tidak mahu membesarkan perniagaannya hingga
ke peringkat nasional. Inilah kepercayaan yang biasa dihadapi oleh sebilangan usahawan
Melayu.
Sebenarnya, inilah adat dalam dunia perniagaan. Ketika
mula berniaga, gerai di mana Amin meletak kuihnya hanya ‘membantu Amin menjual
karipap.’ Apabila dia menjual di kedai-kedai, ‘Amin memberi peluang kepada
kedai-kedai itu untuk menambah pendapatan dengan menjual karipapnya.’ Tetapi,
apabila Amin menjual di pasaraya, sebenarnya pasaraya hanya ‘menyewakan ruang
kepada Amin untuk menjual produknya.’
Pihak pasaraya sudah ada nama. Malah
mereka hanya menjual jenamanya. Segala barangan yang terjual di situ pula hanya
menumpang tempat mempamer dan menjual barangan mereka. Jika produknya laku,
pasaraya akan suka. Andaikata sebaliknya, pihak pasaraya tidak akan ragu-ragu
untuk menolak produk itu. Pendek kata, jika anda bagus, mereka tidak akan melihat warna kulit anda.
Inilah yang harus disedari oleh usahawan Melayu.
Saya kongsikan pandangan berdasarkan pengalaman saya menjual buku dari
gerai-gerai kecil, kedai-kedai besar dan juga di rangkaian gedung-gedung buku
yang juga mempunyai pendekatan yang sama. Amin mengangguk-angguk faham setelah
mengeluh dalam.
Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian esok, 20.8.2014.
No comments:
Post a Comment