Tuesday, July 15, 2014

ROH LAWAN NAFSU


Piccredit: islandaniman.blogspot
SANTAPAN MEWAH
UNTUK ROHANI


SATU-SATUNYA ketika bilamana orang kita begitu bersedia, berpandangan jauh dan fokus dengan matlamat walaupun sebelum tiba masanya ialah apabila kita hendak menyambut bulan Ramadan! Apabila bercakap sahaja mengenai bulan puasa, memang ramai yang hebat kerana sudah bersiap sejak awal-awal lagi. Namun, persediaannya bukan pula pada Ramadan, tetapi untuk menghadapi Syawal.

Belum puasa pun lagi kita sudah bersesak di stesen bas untuk mendapatkan tiket pulang ke kampung. Qada puasa tahun lalu belum selesai tetapi sudah siap menempah berpasang-pasang busana untuk hari raya. Puasa baharu sehari tetapi sudah sibuk menempah kuih raya. Seolah-olah, puasa itu hanyalah suatu fasa untuk dilangkaui tetapi bukan benar-benar suatu tempoh untuk diharungi. Ruginya jika kita begitu.

Hari Nuzul Quran sepatutnya dilihat sebagai pengingat bahawa kita sudah menempuhi lebih separuh tempoh berpuasa.  Seharusnya, semakin lama berpuasa, masa untuk beribadah itu makin ditambah. Tetapi sebaliknya yang berlaku. Ramai yang tergelincir, ketinggalan dan gugur daripada paksi ibadah Ramadan masing-masing menjelang pertengahan hingga ke akhir Ramadan.

Jika pada hari-hari awal bulan puasa, bacaan al-Quran dapat dibuat pada setiap waktu selepas solat, kini ia tidak lagi dapat dilakukan. Bila sempat, buat. Jika tak sempat, ia ditinggalkan. Bagi lelaki, kalaupun solat Terawih dapat ditunaikan saban malam di surau, kini memadai sahaja dilakukan di rumah. Jika sebelum ini, dapat juga bertahajjud sebelum menonton bolasepak Piala Dunia, (maaf cakap, bangun untuk qiamulail atau menonton bola?) kini dengan tamatnya Piala Dunia, ada yang tidur mati hingga selalu lewat untuk bangun sahur.

Puasa adalah tempoh untuk berubah ~ kembali kepada fitrah. Salah satu faktor untuk berubah ialah dengan mengubah suasana persekitaran. ALLAH SWT telah menyediakan Ramadan dengan set-up lengkap yang mampu mengubah fizikal, mental dan spiritual kita. Fizikal kita dikawal dengan larangan makan minum pada waktu siang, mental kita diperkuatkan dengan insentif bonus pahala dan subsidi pengampunan. Spiritual kita pula dibantu untuk hidup aktif dengan terbelenggunya syaitan.

Pola makan minum sebagai makanan fizikal kita berubah di bulan ini. Sahur menggantikan sarapan, berbuka mengganti makan tengahari dan moreh menggantikan makan malam. Waktu sahur itu dua jam sebelum waktu sarapan, berbuka pula lebihkurang lima jam lewat daripada waktu makan tengahari dan moreh itu pula dua jam lewat dari waktu makan malam. Larangan makan pada siang hari itu sendiri sudah mengubah pola tabiat harian.

Bila tidak mengingati untuk makan, maka kita tidak berasa lapar. Tiadanya sarapan dan makan tengahari, membolehkan kita mengguna masa itu untuk membaca al-Quran. Solat sunat terawih itu sendiri adalah latih tubi untuk meningkatkan kebiasaan untuk selesa di tikar sejadah. Tidur kita diawalkan agar dapat bangun bersahur dan kesempatan untuk berqiamulail.

“Apabila masuk sahaja Ramadan, maka pintu-pintu syurga pun dibuka, pintu-pintu neraka ditutup, dan syaitan-syaitan pula dibelenggu.” (Hadis riwayat al-Bukhari) Bila syaitan dibelenggu pada bulan ini, nafsu kita lebih mudah dikawal. Nafsu itulah yang mengawal minda kita untuk melakukan yang sia-sia. Sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”(Yusuf, 53)
Jika pada bulan puasa pun, kita tidak mengurangkan perkara-perkara yang membuat kita lalai seperti mendengar muzik, menyanyi, menonton wayang, tidak mengawal waktu melayari internet atau berbual kosong; kita hanya berpuasa dari segi fizikal, tetapi bukan daripada segi mental.

"Bukanlah puasa yang sebenar orang yang hanya tidak makan dan tidak minum, puasa yang sebenar adalah orang yang tidak melakukan perbuatan dan perkataan yang lagha dan tidak bercakap perkataan yang keji." (Hr Hakim, Ibnu Hibban & Baihaqi)
Andainya kita dapat berpuasa fizikal iaitu mengawal makan dan minum, berpuasa mental dengan mengawal nafsu yang mengajak kita melakukan perkara-perkara yang membuang masa, puasa spiritual pula sebaliknya. Jika makanan fizikal dan mental kita dikawal, makanan untuk spiritual atau roh pula dijamu sebanyak-banyaknya. Membaca al-Quran, berzikir, bersolat terawih dan solat malam adalah makanan untuk menghidup dan mengaktifkan roh yang pada bulan-bulan lain kita ketepikan.
Apabila ajal kita sampai, yang keluar dari tubuh dan terbang kembali ke alamnya ialah roh. Yang tinggal hanyalah jasad yang diperbuat daripada tanah. Ia hilang bersama nafsu. Puasa menghidupkan roh. Jika selama ini hubungan roh dengan tali ALLAH SWT itu terhijab dengan kekuasaan nafsu yang sentiasa diberi makan apabila kita sentiasa melayaninya, puasa itu menghidupkan roh dan membebaskan ia untuk mudah kembali kepada Yang Maha Pencipta.

Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 16.7.2014.

No comments:

Post a Comment