Tuesday, July 8, 2014

BERCAKAP DENGAN MESIN


Piccredit: scenicreflections.com

BILA KOMPUTER BERSUARA MANUSIA

LAZIMNYA saya akan menggunakan telefon bimbit untuk mendapat maklumat terkini bil telefon saya. Pada minggu lepas, bila saya mengirim SMS untuk mendapatkan maklumat itu, saya menerima mesej yang mengatakan bahawa perkhidmatan itu telah dihentikan.  Kerana itu, saya terpaksa menggunakan talian bebas tolnya untuk mendapatkan maklumat mengenai bil saya.

Seperti yang saya jangkakan, panggilan saya dijawab dengan suara berkomputer. Kerana tidak mahu menunggu, saya mematikan panggilan dan saya mendail lagi. Setelah lebih lima kali saya menelefon, akhirnya oleh sebab penat dan tidak mahu menangguhkan niat, saya layan jugalah arahan suara komputer yang menyuruh saya untuk ‘tekan satu,’ ‘tekan dua,’ dan ‘tekan tiga.’

Penyudahnya, panggilan tidak disambungkan tetapi muncul pula suara iklan produk syarikat itu pula! Oh, mengapalah saya terpaksa menunggu lama. Mengapa agaknya syarikat telco itu memasang iklan produk syarikatnya? Bukankah saya tidak ada masa dan perasaan untuk mendengar kempen produknya berulang-ulang kali pada saat saya hendak membayar bil telefon?

Tambahan lagi, bukankah saya sudah menjadi pelanggannya? Buat apa pancing saya ~ umpama pengail yang memberi umpan pada ikan yang sudah ditangkapnya? Daripada segi kos efektif pengiklanan, ia amat merugikan kerana hati saya meronta-ronta mahukan panggilan saya dijawab oleh suara manusia sebenar. Iklan itu tidak saya dengar dan justeru itu ia tidak berkesan.

Semakin canggih teknologi komunikasi, ia bukan merapat malah menjarakkan kita dengan orang lain. Sentuhan manusia semakin sukar kita terima. Pada hari ini, andainya kita menghubungi sebilangan syarikat-syarikat korporat dan jabatan-jabatan kerajaan, suara komputer juga yang akan kedengaran melayani panggilan kita.

Komunikasi yang baik adalah komunikasi dua hala. Bukannya sehala. Jika komputer sahaja yang menjawab, itu komunikasi sehala namanya. Dan, tentunya ia bukan komunikasi yang baik. Jika ia bukan cara berkomunikasi yang baik, akhirnya ia merugikan pihak yang mengaplikasikannya.

Kononnya, penggunaan komputer itu menjimatkan kos kakitangan. Memang betul, apabila komputer digunakan, pihak syarikat tidak perlu membayar gaji komputer. Tetapi itu hanya untung daripada segi material. Namun sebaliknya syarikat itu pula rugi daripada segi keinsanan. Ia sudah hilang perasaan terhadap pelanggannya kerana membiarkan mereka bercakap dengan mesin. Akhirnya para pelanggannya tiada hati lagi dengan jenamanya lagi. Brand loyalty akan terpadam, sedangkan perniagaan pada hari ini amat memerlukan kesetiaan para pelanggannya!

Kini, kehidupan dengan teknologi memaksa kita berkomunikasi dengan komputer. Suara komputer di dalam lif yang boleh menyeramkan jika kita bersendirian menaikinya di malam hari; suara alat GPS yang tidak henti-henti bebelannya seolah-olah kita tidak pandai memandu dan suara komputer di mesin bayar parkir yang menyebut ‘ringgit’ sebagai ‘ringit,’ terpaksa kita layani. Itu belum lagi suara komputer memanggil angka giliran kita tatkala berada di mana-mana bank dan jabatan kerajaan. Tiada suara lain ke selain daripada suara meleweh itu?

Perhubungan melalui e-mel juga menjarakkan perhubungan manusia. Memanglah penggunaannya ringkas dan cepat. Ia mengganti perhubungan melalui surat menyurat. Tetapi ia hanya baik seandainya dua pihak yang terlibat berada ribuan kilometer jaraknya.   Namun, amat tidak praktik apabila perhubungan secara e-mel itu digunakan apabila orang yang hendak dihubungi itu berada di sebelah meja sahaja di pejabat. Bukankah lebih molek bila dapat berhubung dengan cara bercakap?

Bayangkan... bagaimana perhubungan untuk memutuskan sesuatu perkara yang besar yang memerlukan perbincangan secara berdepan hanya dilakukan secara e-mel? Mana mungkin dia boleh membuat keputusan yang tepat kerana perhubungan melalui tulisan itu jauh sekali berbeza dengan perhubungan secara bersemuka.

Saya teringat kunjungan seorang pegawai tinggi kerajaan ke pejabat saya baru-baru ini. Setelah bersalam dan mengambil tempat, dengan wajah manis dan penuh senyuman, dia menyampaikan komennya terhadap sebuah kenyataan bosnya di dalam akhbar Sinar Harian. Dia hanya mahu membetulkan hanya sebaris ayat yang kami tersilap lapor.


Setelah memohon maaf, saya bertanya kepadanya, mengapa beliau datang ke pejabat saya semata-mata kerana hendak menyampaikan teguran yang begitu pendek? Bukankah memadai seandainya beliau menelefon sahaja saya? Jawabnya, ‘Kalau dengan cara telefon, nanti apa pula kata tuan, sebab tuan tak kenal saya dan tak nampak wajah saya. Bila kita berjumpa, kita boleh menjalinkan silaturrahim.’

Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian esok, 9.7.2014...

2 comments:

  1. Jika urusan rasmi khususnya, ada baiknya direkodkan hasil perbualan atau perbincangan melalui emel, walaupun sesama rakan sekerja dan duduk meja sebelah-menyebelah.

    Ada rekod hitam putih.

    Dan ya, emelkannya hanya selepas berbincang atau berbual secara lisan.

    Dahulukan sentuhan manusiawi, kemudian pendekatan luar-manuasiawi.

    ReplyDelete