Photo credit: eileenhsu01.blogspot.com
TIGA TIP MENJADI
BOS YANG PRIHATIN
BOS YANG PRIHATIN
AHAD
lalu, saya bertembung dengan Ershad di sebuah restoran kecil di Shah Alam. Beliau
adalah bekas pelajar praktikal dalam bidang penerbitan buku ketika saya
mengetuai Alaf 21, sayap Grupbuku Karangkraf. Dia yang dahulunya hensem, kini semakin
ganteng seperti anak pak Arab Dubai.
Setelah
bertanya khabar, Ershad bercerita yang dia baru sebulan memegang jawatan
Pengurus Pemasaran di sebuah syarikat import dan eksport buku. Selain daripada
begitu teruja mengetuai jabatan pemasaran yang dianggotai lapan orang petugas,
Ershad menzahirkan rasa bimbang andainya dia tidak mampu memikul tanggungjawab
yang padanya begitu berat. Berat bukan kerana tugasnya, tetapi sebaliknya berat
kerana terpaksa berdepan dengan kerenah manusia.
Pelantikannya
itu mengundang pelbagai gosip di pejabat. Maklumlah, dia melangkau orang nombor
dua iaitu Penolong Pengurus di jabatannya. Apabila ketuanya bersara, Ershad yang
berjawatan Eksekutif dipilih menjadi ketua. Dia dikatakan menjadi anak emas
tuanpunya syarikat. Dia juga dikatakan bakal dipilih menjadi menantu taukenya yang
bertugas di syarikat yang sama.
Ershad
terpaksa memimpin teman-teman sebayanya. Kalau dahulu, dia boleh sama-sama ngeteh dengan rakan-rakan sepejabatnya,
kini teman-teman sepejabatnya mula berasa kekok untuk bergurau senda dan bertepuk
tampar dengannya. Ini menjadikan Ershad tidak selesa. Dia ingin suasana yang
mesra seperti dahulu, tetapi keadaan sudah tidak begitu.
Dengan
wajah serius, Ershad meminta panduan dan nasihat daripada saya. Apa tip yang
boleh beliau gunakan agar dia boleh menjadi seorang ketua yang baik. Ershad minta sekurang-kurangnya tiga tip. Dia tidak
mahu panduan yang diperoleh daripada buku kerana semua teori itu sudah
dibacanya. Jadi, apa lagi yang saya boleh kongsikan kepada Ershad kecuali
menyampaikan apa yang terlintas di hati saya.
Kata
saya, di antara perkara yang perlu diingat sebagai ketua ialah keadaan timbal-balik.
Seandainya kita mahu staf kita lakukan sesuatu perkara itu, kita mesti peka
bagaimana jika kita sendiri yang melakukan tugas itu. Sebaliknya, jika kita
tidak mahu staf kita melakukan sesuatu itu, kita juga tidak boleh melakukan
perkara itu.
Perkara
pertama ialah pembawaan seseorang ketua. Jika dia tidak suka kepada staf yang
besar kepala, dia juga tidak boleh menjadi bos yang besar kepala. Ada staf yang
engkar secara diam-diam, melawan kata tanpa hujah munasabah dan degil bila
mengulangi kesilapan. Mereka ini harus ditegur dengan lisan, dengan tulisan dan
dengan hukuman.
Tidak
patut memarahi anak buah dengan cara menengking-nengking atau membaling kertas
kerja atau laporan staf yang tidak menepati kehendaknya. Ketua juga tidak boleh berkata kepada anak buahnya,
apa yang diputuskannya itu tidak boleh dipersoalkan kerana dia bos. Itu sikap ketua
yang besar kepala namanya. Bos yang besar kepala itu lebih teruk daripada orang
bawahan yang besar kepala.
Perkara
kedua ialah apabila berdepan dengan staf yang cuba memijak kepala ketuanya dengan
berpura-pura baik, berkomunikasi dengan ketuanya seperti seorang kawan, tetapi
sebenarnya melakukan tindakan yang menyalahi peraturan syarikat. Staf yang
berpakat menolak ketua secara halus dengan mengadakan konspirasi dengan staf
lain untuk memboikot arahan ketua juga patut menerima tindakan.
Dalam
pada itu, ketua pula tidak boleh memijak kepala stafnya. Dia perlu adil dalam memberi
arahan dan tugasan. Tidak boleh memerintah staf menyiapkan sesebuah laporan pada
tempoh masa yang dia sendiri tidak boleh lakukan. Tidak boleh memberi tugas
yang bertimpa-timpa sedangkan dia sendiri tidak mahu diperlakukan sedemikian.
Perkara
ketiga ialah jika seseorang ketua itu terkilan kerana stafnya tidak mempunyai
pengetahuan dalam sesuatu bidang tugasnya, dia perlu melengkapkan dirinya
dengan pengetahuan yang tidak diketahui oleh stafnya itu. Seseorang ketua mesti
tahu apa yang stafnya tahu. Sebaliknya, stafnya tidak semestinya tahu apa yang
dia tahu. Pendek kata, ketua sudah semestinya lebih pandai daripada stafnya.
Ketiga-tiga
perkara yang diperkatakan itu kesemuanya berkaitan dengan sikap. Sikap adalah
soal hati dan hati pula adalah soal semangat. Sesebuah organisasi itu wujud,
berdiri dan bergerak dalam satu pasukan kerana semangat. Dalam bahasa motivasi;
team spirit atau esprit de corps. Ketua sebagai pembawa obor pasukannya perlu ada
semangat. Tanpa semangat, segala keputusan syarikat akan diputuskan tanpa roh
organisasinya.
Ershad
terangguk-angguk dan tersenyum bila mendapat tiga tip daripada saya.
Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 3.7.2013, insya-ALLAH...
Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 3.7.2013, insya-ALLAH...
No comments:
Post a Comment