Tuesday, July 23, 2013

RAIKAN PERBEZAAN DAN RAIKAN PERUBAHAN


Photo credit: pdphoto.org
MARI KITA RAIKAN
PERUBAHAN

HUJUNG minggu lalu, saya pulang daripada umrah di tanah suci Makkah. Saya mendaftar untuk ke sana pada akhir Mei lalu. Namun, tarikh pemergian saya masih belum ditentukan lagi walaupun tarikh berangkat telah dinyatakan lebih awal.

Sepatutnya saya pergi pada 5 Julai, namun status visa saya masih belum dipastikan oleh ejen walaupun Julai sudah menjelma.  Pengurangan pemberian visa oleh kedutaan Arab Saudi kerana renovasi di Masjidilharam membuatkan banyak permohonan rakyat Malaysia ditunda atau dibatalkan terus.

Kerana itu, saya terima berita penundaan tarikh pemergian itu dengan hati terbuka. Malah, saya sudah bersedia untuk menerima berita bahawa permohonan visa saya tidak diluluskan. Namun, alhamdulilah saya peroleh jua kebenaran untuk ke sana pada 10 Julai, bersamaan dengan 1 Ramadan.

Penantian adalah satu siksaan. Perubahan pula adalah sesuatu yang menyukarkan. Dalam kehidupan seharian bila mana kita sudah punyai rutin harian dan polanya, apa sahaja perubahan pada pelan harian akan mengganggu emosi.

Bila saya sudah bersedia untuk menekan minyak tatkala lampu trafik bertukar hijau, kereta yang berada di hadapan memandu begitu perlahan sehingga saya tak lepas kerana lampu trafik bertukar merah kembali. Tatkala saya sudah mula menaip untuk menyiapkan artikel ini, ada pula mesyuarat panjang penting yang mesti saya hadiri dari tengahari hingga santak ke waktu berbuka.

Hendak marah? Hendak marah siapa? Pada mesyuarat tergempar yang wajib dihadiri, pada anggota mesyuarat yang berhujah panjang lebar atau marah pada diri sendiri kerana tidak duduk menulis artikel ini lebih awal? Bukankah bila tiada mesyuarat tergempar itu, artikel ini boleh siap pada waktu yang dirancangkan?

Tidak. Saya tidak pasti itu akan terjadi kerana saya mengambil masa yang lebih lama untuk menulis jika masanya panjang. Sebaliknya, saya mengambil masa yang pendek untuk menulis jika masanya suntuk. Apakah saya suka bekerja last minute? Tidak. Saya tidak suka. Tetapi saya lebih produktif bila bekerja pada saat-saat akhir! Ada bezanya, tu.

Berbalik kepada perjalanan ke tanah suci, ia berbeza dengan kali pertama saya lalui sebelum ini. Malah, sememangnya banyak sekali perubahan yang perlu saya hadapi. Pertamanya, saya tidak pernah berpuasa hingga 18 jam. Oleh kerana perbezaan zon waktu Malaysia – Arab Saudi, saya kena hadapi perubahan itu.

Saya ke Madinah dua tahun lalu di musim sejuk di mana hembusan anginnya dingin seperti berdiri di hadapan alat penghawa dingin. Kini suhu Madinah sudah membahang seperti berdiri di hadapan unggun api. Saya biasa berterawih kurang daripada 20 minit di Malaysia tetapi berterawih lebih 40 minit di Makkah.

Oleh kerana pada hari sebelumnya saya selesa bersolat di satu sudut berhawa dingin di Masjidilharam, pada hari berikutnya saya bercadang untuk ke situ lagi. Rupa-rupanya, umrah di bulan Ramadan berbeza dari waktu lain. Rancangan saya berubah bila saya tidak dibenarkan ke situ pada hari berikut kerana kesesakan jemaah. Malah, laluan harian saya ke masjid biasa terhalang apabila kawasan itu ditutup secara tiba-tiba kerana pembersihan.

Makkah adalah tempat menerima apa sahaja perubahan. Perubahan pergerakan, masa dan juga tenaga sudah menjadi satu adat di sana. Kita tidak boleh merancang untuk memperoleh sesuatu pada kadar waktu yang kita jangka. Malah, tiada perancangan itu lebih baik kerana rancangan yang terlewat itu akan menyebabkan kita berasa kecewa. Cukuplah sekadar berniat melakukan sesuatu. Biarlah pelaksanaan cepat atau lambatnya diserahkan kepada Yang Maha Memelihara.

Makkah menjadikan kita ingat kembali bahawa kita tidak berkuasa memenuhi kehendak target dengan segala usaha dan motivasi. Yang berkuasa tentunya ALLAH SWT. Justeru itu, di Makkah, kita perlu akur mengikut arus manusia dan suasana. Yang penting, kita berjaya melakukan apa yang kita niatkan. Tempoh masa yang kita kerjakan itu menjadi tidak mustahak kerana apa yang dipentingkan adalah kualiti hasilnya.

Perubahan perlu dimuliakan atau dihormati. Bukan dicemuh bila kita tidak dapat sesuatu itu, sekarang. Jika kita sentiasa ingat bahawa Dialah yang mengatur segala, apa sahaja perubahan perlu diraikan dengan hati yang sabar sambil berdoa agar memperoleh juga apa yang kita hajati.

Kali ini, meraikan segala perubahan adalah makna pada semua yang saya lalui di sana.
Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 24.7.2013, insya-ALLAH...

No comments:

Post a Comment