Photo credit: bluesriders.blogspot
MENJADI POPULAR
DAN TERUS DIINGATI
DAN TERUS DIINGATI
BARU-BARU ini saya pulang ke kampung dan berkunjung ke rumah saudara jauh. Nek Noi dan
Tok Jali amat berbesar hati dengan kunjungan saya sekeluarga. Nek Noi terus
menggoreng mihun sebagai hidangan. Aromanya menyelerakan. Namun, bila dia
menghidangkan mi, saya sedikit kaget melihat sudu yang disertakan. Dia
menggunakan sudu yang terukir jenama Tonik Chap Gajah.
Pasti
sebahagian besar daripada anda tidak tahu apakah itu Tonik Chap Gajah. Ia
adalah di antara minuman tonik yang terkenal pada tahun-tahun 60an-70an. Setiap
belian tonik itu akan dihadiahkan sebatang sudu yang dilekatkan dibotolnya.
Seingat saya ada juga ketika di mana hadiahnya ialah sebuah gelas plastik berwarna
coklat. Tonik keluaran syarikat A.S Mohamed Kassim & Co itu begitu terkenal
kerana kerap mengiklankan produknya di akhbar dan radio. Malah, syarikat itu pernah
menaja rekod EP kugiran The Sangam Boys
untuk mempromosi produknya.
Sambil
membelek sudu, saya teringatkan rasa tonik yang payau itu. Betapa, sebuah
produk yang begitu terkenal entah masih wujud atau sebaliknya. Pulang ke rumah,
saya melayari internet. Dan ya, saya dapati Tonik Chap Gajah masih terjual di
pasaran. Tetapi, oleh kerana kurang promosinya, jenama itu semakin tenggelam
dari ingatan.
Langsung
saya teringatkan beberapa jenama yang sudah lama saya tidak temui seperti minyak
angin Cap Lang, Minyak Geliga, minyak
rambut Warda, bedak AAA, sabun basuh Sunlight, Swastika, Drive serta ubat pening kepala Aspro, Vinac dan Dusil. Lalu saya teringat pula kepada Restoran Bilal, medan selera makanan laut di belakang pasaraya Campbell, Kuala Lumpur dan restoran Pines di Brickfields, Kuala Lumpur.
Carian
di laman web menemukan saya dengan sebahagian besar jenama-jenama itu. Hampir
kesemuanya masih wujud. Minyak angin Cap
Lang, Minyak Geliga, bedak AAA dan Restoran Bilal masih terus beroperasi. Sabun basuh Sunlight, Swastika dan Drive tidak saya temui. Aspro, Vinac dan Dusil pula mungkin tidak dimport lagi ke negara ini.
Begitulah
kita sebagai pengguna. Kesetiaan kepada sesebuah jenama itu akan terlerai apabila
ia tidak rajin melakukan mempromosi. Maklumlah, pada hari ini terdapat ribuan
produk yang lahir untuk memenuhi rak-rak di pasaraya. Andainya sesebuah produk
itu tidak membuat pemasaran untuk mempromosi kewujudannya secara berkala, kehadirannya
akan dilupai. Apabila ia sudah tidak diingati, para pengguna akan mencari
jenama yang lain. Tentunya jenama lain yang dicari adalah jenama yang sering
muncul di dalam iklan.
Untuk
itu, saya kagum dengan jenama Milo.
Satu-satunya jenama yang begitu lama wujud di negara kita. Sejak muncul di
pasaran Malaysia pada tahun 1950, Milo masih
terus menerus teguh dengan strategi pemasarannya. Seperti saya juga, anak-anak
saya gembira beratur untuk mendapatkan Milo
percuma bila van Milo sampai di
sekolah mereka. Ia adalah pengalaman unik di usia kecil yang kekal dalam
fikiran saya.
Pada
hari ini, iklan-iklannya muncul di pelbagai tempat. Di akhbar, radio,
televisyen, majalah, internet, billboard,
sepanduk tajaan, papan tanda dan pelbagai lagi terus mengiklankan jenama itu. Ia
mengukuhkan Milo sebagai minuman
kesihatan dan memahat kehariannya di dalam minda kita. Seingat saya, hanya
restoran makanan segera francais antarabangsa di Malaysia sahaja yang
menghidangkan minuman itu. Itu belum lagi di restoran mamak dan gerai-gerai,
apatah lagi di rumah.
Manusia
juga umpama produk. Mereka jadi terkenal kerana biasa muncul di televisyen,
radio, akhbar dan majalah di peringkat nasional. Golongan ahli politik,
agamawan, aktivis sosial atau artis berpeluang diingati di kalangan masyarakat
kerana pendedahan itu. Kita sebagai individu juga berpeluang menjadi terkenal
seandainya mempunyai kebolehan yang unik hingga menjadi perhatian orang ramai.
Saya
teringat kepada penyanyi Korea, PSY yang terkenal seantero dunia kerana tarian gangnam stylenya. Begitu juga gadis
Ukraine, Anastasiya Shpagina yang mendandan dan membentuk dirinya hingga
menjadi kartun anime Jepun yang hidup. Ada pelbagai cara manusia menarik
perhatian hingga menjadi sebutan ramai.
Pokoknya,
apakah seseorang itu dapat bertahan kekal diingati? Andainya seseorang itu
tidak rajin muncul di mata dan hati khalayak ramai, walau betapa bagus dan
popularnya dia, seseorang itu akan cepat dilupakan.
Saya
dan anda bagaimana? Mana lebih bagus?
Diingati kerana kebagusan atau dilupakan meskipun bagus?
Diingati kerana kebagusan atau dilupakan meskipun bagus?
Apa kata ahli politik pula?
Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 3.10.2012, insya-ALLAH...
Jika saudara perasan, satu lagi produk yang sangat lama juga di pasaran ialah Minyak Afiat, bermula sejak tahun 1924 lagi. Sampai sekarang ianya terus laku di pasaran. Saya salah seorang stafnya. Penambahbaikan akan sentiasa dilakukan dari masa ke semasa seiring dengan kepercayaan dan permintaan pelanggan. Namun, ciri-ciri labelnya sedikit sebanyak masih mengekalkan rupanya yang asal.
ReplyDeleteAlhamdulilah, saudara Mahadzar. Beruntung bekerja di sebuah syarikat yang tahan lama. Saya pernah menggunakan minyak ini satu ketika dahulu.
DeleteTerima kasih saudara Eyman kerana pernah menggunakan Minyak Afiat.Agak susah juga hendak melihat syarikat bumiputera sepenuhnya sebegini yang mampu bertahan lama sehingga 4 keturunan.
Deletebetul... sye setuju
DeleteItulah kuasa iklan..
ReplyDelete1 lg jenama zaitun...gunakn tanpa was2..klu ade lg keluaran zaitun ni ramai org islam urut dada..100% halal..tp syg...x bertahan...😒
ReplyDelete