Photo credit: rudysyah.blogspot.com
NICHE DALAM
DUNIA PERNIAGAAN
DUNIA PERNIAGAAN
SEJAK menggunakan telefon bimbit, saya kian malas menyarung jam tangan. Jika ingin
melihat waktu, saya buka sahaja telefon bimbit saya. Ada waktu semasa yang
terpapar di situ. Dengan sebuah telefon bimbit, saya boleh mengubah bentuk
paparan jam saya samada secara analog atau digital. Angka yang terpancar pun
boleh saya pilih sama ada besar mahu pun kecil; berwarna merah, hijau atau
ungu.
Bingkai
jam yang terpapar di skrin telefon saya pun boleh diubah-ubah sama ada dalam
bentuk bulat, bundar atau bersegi-segi. Pendek kata, bentuk jam tangan di
telefon bimbit saya boleh digubah setiap hari mengikut kesukaan saya. Kerana
itu, lama kelamaan saya sudah tidak
memakai jam tangan lagi. Dan saya dapati semakin ramai teman-teman sepejabat
yang tidak menggunakan jam tangan kerana sebab yang sama.
Namun,
meskipun ramai yang mempunyai lebih seutas jam tangan, sebahagian besar
teman-teman yang saya kenali hanya mempunyai seutas jam tangan. Walaupun ada
juga yang mempunyai dua utas, tetapi saya tidak jumpa teman yang mempunyai
lebih daripada lima utas jam tangan. Jam bukannya makanan yang perlu diambil
setiap hari. Biasanya seutas jam tangan
yang dibeli boleh tahan bertahun-tahun lamanya.
Tetapi
anehnya, saya lihat di mana-mana kompleks perniagaan, terdapat banyak sekali
kedai jam. Nama-nama rangkaian kedai jam seperti Watatime, Time Galerie, Solar Time dan The Hour Glass terdapat di kebanyakan kompleks membeli-belah.
Itupun belum termasuk kedai-kedai jam jenama
khusus seperti Rolex, Titus, Guess
dan Chopard. Biasanya, apabila saya
melewati kedai-kedai jam ini, ia dikunjungi para pelanggan.
Ertinya,
meskipun kian ramai yang tidak memerlukan jam tangan dan kalau memerlukan hanya
membeli seutas jam setahun sekali kerana tahannya produk itu, bagaimana mungkin
semakin banyak kedai jam yang wujud? Seolah-olah orang ramai membeli jam tangan
pada setiap hari!
Sama
juga dengan kedai cermin mata. Kita tidak membeli cermin mata sebulan sekali.
Namun, kita akan dapati kedai-kedai cermin mata seperti Focus
Point, England Optical, Menara Optical dan Cambridge Optical terdapat di hampir kesemua kompleks
membeli-belah.
Apakah
ertinya? Ertinya, penduduk Malaysia semakin ramai. Oleh itu, seandainya jumlah
orang yang tidak memakai jam tangan seperti saya semakin meningkat, ada ramai
lagi orang yang akan membeli jam tangan. Anggaran penduduk Malaysia Pertengahan Tahun
2012 yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia menunjukkan penduduk
Malaysia sudah menjangkau kepada 29,336,800 orang atau menghampiri 30 juta
penduduk.
50
tahun yang lalu, kita pernah dengar kisah bagaimana jika ada dua perniagaan
yang sama pada satu-satu tempat, salah sebuah perniagaan akan bungkus.
Perniagaan orang Melayu ketika itu biasanya hanya membuka kedai songkok, kedai
runcit dan kedai makan. Dengan jenis perniagaan, kawasan dan jumlah pelanggan
yang terhad, tentu sekali dua buah perniagaan yang sama tidak boleh wujud di
tempat yang sama.
Namun,
pada hari ini, keadaan sudah jauh sekali berubah. Dengan meningkatnya jumlah
penduduk, perniagaan yang sama jenisnya pun boleh hidup jika dibuka berdekatan.
Malah, perniagaan yang terhimpun di sesebuah kawasan itu menjadikan ia bagai
besi berani kerana dapat menarik lebih ramai pelanggan ke sesebuah tempat.
Pada
hari ini, tidak hairanlah jika di medan-medan selera, semua kedai makan boleh
mendapat sambutan dan maju. Kedai peralatan sukan, pakaian, permainan, kasut,
jam dan cermin mata boleh dibuka bersebelahan dan mendapat sambutan. Malah,
tempat seperti pusat perniagaan yang mempunyai lebih 100 buah premis di Low Yat
di Bukit Bintang, Kuala Lumpur dan Digital Mall di Petaling Jaya, Selangor
hampir kesemuanya menjalankan perniagaan yang sama iaitu komputer.
Kita
lihat pada hari ini, hampir kesemua kompleks perniagaan yang muncul dikunjungi
orang ramai daripada waktu mula berniaga hingga lewat malam. Kawasan parkirnya sesak,
concoursenya padat dan medan seleranya pun sendat dengan pengunjung. Semakin
banyak kompleks membeli-belah dibuka, semakin ramai pelanggan mengunjunginya.
Justeru
itu, pandangan bahawa kemunculan sesebuah rangkaian perniagaan itu akan
mematikan perniagaan yang lain kerana kurangnya pelanggan, sudah tidak tepat. Malah,
ia adalah pandangan yang sudah ketinggalan zaman.
Tidak
timbul soal perniagaan yang besar menyebabkan perniagaan yang kecil boleh
gulung tikar. Malah, banyak perniagaan yang besar memudahkan
perniagaan-perniagaan yang kecil memperoleh bekalan barangan dengan harga yang
lebih murah dan berkualiti. Peniaga-peniaga kecil ini boleh menjualnya dengan
harga yang berpatutan di kawasan mereka.
Setiap
perniagaan mempunyai niche
masing-masing. Niche adalah faktor keunikan
dalam dunia pemasaran, perniagaan dan kepenggunaan. Justeru itu, perniagaan
yang besar tidak boleh mematikan yang kecil, dan yang kecil tidak boleh
meruntuhkan perniagaan yang besar. Yang boleh meranapkan sesebuah perniagaan
itu hanyalah sikap tuanpunya perniagaan itu terhadap perniagaan itu sendiri.
Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 10.10.2012, insya-ALLAH...
Semasa saya student dulu, saya beli jam tangan setiap bulan kerana jam tangan yang saya beli berharga RM2/= sahaja. Tahan dalam tiga minggu. Nak beli mahal tiada fulus. Tak beli jam, mcm mana nak bajet masa masuk kuliah dan sebagainya. Satu masa tu sy beli jam tangan harga RM40. Bila malam ada cahaya biru menunjukkan waktu - tak perlu picit punat jam atau buka lampu. Tapi itu tahan beberapa bulan sahaja.
ReplyDeleteSekarang ini saya seperti saudara, tiada jam tangan kerana melihat waktu daripada telefon bimbit. Kunci jam pun guna telefon bimbit.
Saya menghadiri peperiksaan bertulis untuk pelbagai jawatan : dewan peperiksaan tiada jam dinding. Telefon bimbit tidak boleh guna. Hmm ... mengharapkan pengumuman pengawas peperiksaan untuk memaklumkan "Masa tinggal 15 minit lagi" ...
Ya, mmg skrg kita guna telefon bimbit utk tgk waktu. Tp kita kena ambil dlm poket seluar dulu n kdg2 kena tkn btg telefon utk tgk waktu. Jd jam tangan lebih mudah dan mnjimtkn masa utk tgk waktu.
ReplyDeleteSatu lagi, mmg pnduduk Malaysia smkin brtmbh, namun peratus kenaikan pnduduk kita sbnrnya smkin brkurang; jmlh pratus kelahiran smkin menurun akibat prkhwinan lambat n rmai mmilih utk tdk brkhwin. Diramalkn lmbt laun Malaysia akan mengalami penurunan pnduduk n jmlh pratus warga tua akan mningkat.