Tuesday, July 10, 2012

UNTUNG DENGAN BERBOHONG



Photo credit: psychologytoday.com
KETIKA menghadiri sebuah seminar baru-baru ini, saya berkenalan dengan Robert Miles yang berkelulusan sarjana sains komputer dari Massachusetts Institute of Technology.  Lelaki Armenia, pakar formula algorithm yang berambut kusut masai dan berusia 30an ini pernah bertugas di pelbagai syarikat komputer, antaranya Ingram Micro, Hewlett-Packard dan juga IBM.

Ketika berbual, Robert menceritakan bagaimana kefahaman mengenai pengkomputeran membolehkan seseorang itu menipu komputer pula! Antaranya ialah, bagaimana kita   boleh memprogram kad perakam waktu elektronik (swipe card) agar sentiasa merakam kedatangan kita supaya masuk awal bila datang lewat atau merakam waktu selepas waktu pejabat jika kita ingin pulang awal! Apakah anda ingin tahu caranya?

Sebenarnya, kita boleh memprogram waktu kedatangan kita mengikut kehendak sendiri. Andainya kita tiba lewat ke pejabat, misalnya pada jam 8.10 pagi tetapi ingin menukar waktunya lebih awal agar tidak nampak lewat, kita boleh melakukannya.

Caranya ialah, sebaik sahaja kita menggores kad dan memasukkan nombor pin, kita masukkan pula nombor kad pengenalan, diikuti dengan waktu yang kita ingini. Bila kita memasukkan waktu, jika kita ingin waktu yang terakam ialah jam 7.59 minit pagi, kita perlu menekan butang ‘7’ diikuti dengan ‘#’ dan angka ‘5’ dan ‘9.’ Secara automatik, angka yang terakam di sistem komputer ialah 7.59 pagi.

Untuk makluman, setiap kad perakam waktu menyimpan data nombor kad pengenalan, selain daripada nombor pin kita. Nombor pin hanyalah untuk merakam waktu yang tertera, sementara nombor kad pengenalan kita pula bertindak seperti katakunci untuk membolehkan sistem komputer mengubah entri data kepada waktu yang diingini. Mudah, bukan?

Tetapi, jangan percaya dengan apa yang anda baca ini. Robert Miles dan segala maklumat mengenai lelaki ini hanya rekaan. Cara mengubah waktu di kad perakam juga adalah rekaan saya semata-mata. Andainya anda cuba juga apa yang saya nyatakan di atas, anda tergolong di kalangan mereka yang terpesona dengan maklumat yang diada-adakan atau make believe information.
Penipuan atau auta yang menggunakan benda seperti batu, air dan bahan kimia sudah kurang daya memperdaya bila kita semakin cerdik. Kerana itu, cara menipu yang lebih mudah dengan menggunakan statistik, angka dan penemuan-penemuan palsu digunakan untuk mempersona.

Maklumat-maklumat tipu ini disolek dan disalut dengan ayat yang menyakinkan seolah-olah ia menimbulkan keajaiban. Sesetengah produk untuk perut, muka, minda, tapak kaki malah untuk mana-mana bahagian tubuh menjadi mujarab kerana kesan placebo, iaitu tindakbalas psikologi kerana kita yakin.  

Bayangkan, sebuah produk andam wajah yang baru dan tiada maklumat makmal boleh melicinkan wajah seseorang, bukan kerana bagusnya produk itu tetapi kerana wajah si pemakai jadi licin akibat digenyeh berpuluh kali dalam sehari. Begitu juga, ubat melangsing tubuh yang diikuti dengan pantang larang jangan makan nasi, jangan minum ais dan jangan makan berlemak sudah tentu boleh menguruskan tubuh.

Maklumat, angka, statistik dan testimonial  yang diperbesar-besarkan inilah yang membeli jiwa kita bila kita meyakininya setelah dipersembahkan dengan cara yang menyakinkan seperti contoh yang saya lakarkan di atas.

Dan, akhir-akhir ini, orang politik juga pandai menggunakan statistik dan maklumat untuk menyakinkan  kita. Banyak sekali sidang-sidang akhbar atau pengumuman dibuat di majlis-majlis rasmi yang mendakwa kejayaan sesuatu program dengan memaparkan angka-angka yang cantik tetapi menyembunyikan statistik yang hodoh.

Terdapat juga dakwaan salahlaku atau salah tadbir diuar-uarkan dengan istilah-istilah yang kabur seperti ‘dibimbangi,’ ‘dikhuatiri’ dan ‘seolah-olah’ diikuti dengan gesaan agar pihak polis dan SPRM menyiasat apa yang dibimbangi dan dikhuatiri itu. Padahal, bukti dakwaan tidak dikemukakan.

Kita yang menyaksikan make-believe information ini akan mudah terpedaya dengan segala pengumuman dan dakwaan ini kerana mana kita ada masa untuk memeriksanya kecuali jika ada pihak yang menyelidikinya.

Akhir-akhir ini, banyak teori konspirasi dan penipuan ini dilaung-laungkan seolah-olah ia benar. Ramai sekali tukang karut yang mereka cerita. Hal-hal yang tidak berfaedah dan fitnah ini menghimpun dosa. Seharusnya gunakan andaian, spekulasi atau teori make believe information ini dalam menghasilkan sebuah novel. Ia tidak mendatangkan dosa, malah mereka akan memperoleh pendapatan lumayan.
 
Artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 10.7.2012, insya-ALLAH...

No comments:

Post a Comment