Tuesday, January 5, 2016

KEMBALI KEPADA FITRAH


Piccredit: revolutionflame.com
PERUBAHAN YANG TAK TERASA

TIDAK lama dahulu, saya menelefon Surena, Pengurus kilang Sinar Harian Cawangan Kelantan dengan untuk berurusan mengenai hal kerja. Baharu sahaja saya bercakap sedikit, Surena berkata, ‘Encik Norden ni selalu sangat bersuara tinggi… sikit-sikit nak marah… sikit-sikit nak marah. Kenapa?’ Saya terkedu dengan komennya. Tidak menyangka yang nada saya yang meninggi itu memberi kesan kepada Surena. Lantas saya terus mengendurkan suara.
Sebaik sahaja meletak telefon, saya bertanya kepada diri, mengapa saya bersuara meninggi sehingga Surena menyangka yang saya memarahinya. Saya tidak marah. Tetapi mungkin kerana ingin jawapan yang pantas kerana mengejar masa, maka saya bercakap cepat dan bersuara mendesak. Saya tahu yang saya bukan jenis manusia yang sentiasa suka memaksa. Namun, mungkin ini juga kesan hipertensi yang saya hidapi. Sesungguhnya ini adalah di antara perubahan diri yang tidak saya sedari kerana mengikut katanya, saya ‘selalu sangat bersuara tinggi.’ Seandainya Surena tidak menegur, mungkin saya tidak tahu yang saya berkelakuan sebegitu.
Perubahan. Lazimnya ia adalah perkara positif yang kita hasratkan apabila hendak memperbaiki prestasi. Dalam konteks peribadi, biasanya kita sengaja merangka dan menjangka sesuatu perubahan itu. Kemudian kita akan berazam untuk laksanakannya. Dalam konteks kumpulan, samada kita menjadi pengendali perubahan mahupun sebagai anggota pasukan, kita memainkan peranan untuk menerima dan melaksanakan sesuatu perubahan yang telah diumumkan.
Kumpulan yang berubah akan mempunyai dinamika tersendiri agar sesuatu perubahan itu berkekalan sebagai standard pasukan, sehinggalah sesuatu perubahan lain dirangka untuk mempertingkatkan kemajuan. Maknanya, sesuatu perubahan itu lazimnya adalah sesuatu yang dilakukan dengan penuh kesedaran.
Namun, bagaimanakah jika perubahan itu sesuatu yang tidak dirancang kerana ia tidak disedari? Perubahan sebegini biasanya memberi kesan negatif. Dalam sesebuah organisasi, perubahan tanpa disedari itu adalah petanda bahawa standardnya mula goyah kerana anggotanya tidak berpegang teguh kepada  prinsip-prinsip dan etika yang disepakati oleh kumpulan. Bahayanya ialah apabila perubahan yang tidak disedari itu telah diterima sebagai suatu norma atau standard baharu sesebuah organisasi itu.
Sesebuah syarikat yang tidak sedar terhadap perubahan dari garisan standard yang termaktub akan menjadikan anggotanya kian longgar berpegang kepada disiplin kumpulan. Lama kelamaan, apabila sesuatu perubahan yang tanpa disedari itu menyelinap dan meresap ke dalam organisasi itu, akan terdapat kelompok-kelompok yang berbuat sesuatu ikut pandai sendiri. Organisasi itu menjadi caca marba kerana mempunyai pendekatan serta hala tuju matlamat yang pelbagai. Ia menjadi rapuh dan lumpuh. Akhirnya ia tersungkur menyembah bumi.
Individu yang berubah tanpa dia sendiri sedari mungkin sekali longgar berpegang kepada sesuatu pendirian yang menjadi identitinya. Analoginya seperti seseorang yang pada mulanya rajin ke masjid pada setiap waktu, oleh kerana kesibukan kerja, mula melewatkan kehadiran berjemaah, tidak datang satu-dua waktu solat dan akhirnya bersolat sendirian.
Timbangrasa seorang bos kepada pekerjanya, toleransi pemimpin kepada pengikutnya, layanan seorang ayah kepada anaknya mahupun layanan isteri kepada suaminya boleh berubah kepada yang tidak baik tanpa disedari kerana kita adalah manusia mahu selesa dan ikut selera sendiri dalam perhubungan kita dengan orang lain. Namun, orang di sekeliling yang sedar akan perubahan itu. Mereka akan bertoleransi pada mulanya. Tetapi akhirnya akan bertindak untuk menegur secara baik, mengkritik, memarahi ataupun memboikot kita yang dianggap sudah berubah dan tidak sama seperti yang sepatutnya.
Di peringkat organisasi, adalah mudah untuk kita menyemak perubahan negatif yang melanda. Pelbagai laporan, rekod, rajah dan geraf boleh menjadi rujukan bagi memperbetul kelemahannya. Tetapi di peringkat individu, bagaimana kita hendak menyedari akan perubahan ini? Salah satu cara yang mudah ialah dengan bertemu dengan mereka yang pernah menghiasi hidup kita.

Mulakan dengan bertemu dengan kawan-kawan bekas tempat kerja, kawan sekampung, sekariah, kawan-kawan sekolah, saudara-mara dan sesiapa sahaja yang sudah lama tidak kita temui. Mereka semua menjadi penanda diri kita. Jika kita seorang yang ceria di zaman sekolah, pertemuan dengan mereka akan mengembali dan memperbetul diri. 
Jika kita seorang yang alim ketika di kampus, ziarah kita ke rumah mereka akan menghidupkan ‘ustaz’ dalam diri kita yang dahulu. Menyusurlah jalan kenangan, lorong kehidupan dan denai yang pernah kita lalui untuk bertemu diri kita yang dahulu. Kita akan melihat diri kita yang putih, yang belum lagi berconteng dengan pelbagai warna yang kelam, kelabu mahupun hitam.   
Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 6.1.2016.

No comments:

Post a Comment