Piccredit: thenextweb.com
SUSAH ORANG
YANG SENANG
MINGGU LEPAS, saya terserempak dengan seorang bekas staf Sinar
Harian yang berkunjung ke pejabat untuk bertemu kawan-kawan lamanya. Faryna
sudah jadi usahanita sejak berhenti bertugas sebagai wartawan. Dia mengusahakan
kek dan pastri secara dalam talian. Itulah cita-cita yang dinyatakan kepada
saya apabila menyerahkan surat berhenti kerja tiga tahun yang lalu.
Apabila bertanya mengenai perniagaannya, Faryna tersenyum tawar.
Kini, bisnesnya meleset. Pelanggan tetapnya sudah tidak kerap memesan kek dan pastri
daripadanya. Untuk mengekalkan kestabilan perniagaan, Faryna terpaksa menambah customer base secara agresif agar kebarangkalian pesanan jualannya tidak
merosot. Apabila saya bertanya kepadanya, apakah dia tidak mahu naikkan harga
jualan untuk mengekalkan kadar keuntungan? Ibu muda itu segera menggeleng.
‘Pelanggan pun manusia. Kalau
dia suka, dia akan terus beli kek dan pastri saya. Kalau dia mula benci, dia
boleh cari penjual lain. Mereka ada pilihan. Lagipun, 90 peratus pelanggan saya
adalah kawan-kawan, saudara mara dan jiran-jiran. Saya tak boleh naikkan harga
sesuka hati. Kita bukan syarikat tol nak naik kadar untuk kekal margin
keuntungan!’
Opps… selamba sahaja dia mengenen komennya terhadap kenaikan tol. Sebagai
orang yang pernah berada di dunia persuratkhabaran, kepekaan Faryna terhadap
hal-hal semasa memang masih tajam. Saya bertanya dia mengenai isu kenaikan
harga barang. Katanya, ramai orang yang hidup sederhana selama ini sudah masuk
ke golongan orang miskin.
‘Bulan lepas, dalam satu hari, saya sendiri berdepan dengan tiga
insiden yang menginsafkan. Selepas membeli barang dapur, saya beratur di
kaunter bayaran. Saya berdiri agak lama menunggu seorang pelanggan di kaunter
membuat bayaran. Saya nampak dia terseluk ke kiri, terseluk ke kanan poket
seluarnya. Dia hanya membeli sekampit
beras 5kg! Tak ada barang lain. Kenapa lama sangat? Rupa-rupanya dia membayar
menggunakan wang syiling! Si juruwang asyik memuncung dan membebel.’
‘Pada sebelah petang pula, saya ke kedai makan berhampiran dengan
rumah kerana hendak membeli juadah petang. Saya terpandang sepasang suami
isteri muda dengan seorang anak yang masih berpakaian sekolah rendah. Mereka sedang
makan nasi lemak bunjut. Padahal, di restoran itu ada banyak lauk-pauk yang
tersedia. Apa maknanya? Mereka berjimat dengan memilih makanan yang murah!’
‘Sebelah malamnya pulak, saya mendapat pesanan daripada seorang wanita.
Rumahnya kira-kira 10 kilometer daripada rumah saya. Saya hantar juga walaupun
nilai pesanannya hanya RM20 kerana dia pelanggan baharu. Setibanya saya di
kawasan perumahan tanah lot, saya mengirim mesej kepadanya. Oleh kerana jalan
masuk ke rumahnya sempit, saya hanya menanti di jalan besar. Pelanggan itu
meminta saya tunggu sebentar kerana menanti suaminya balik bagi mendapatkan
wang. Katanya, wang gajinya belum masuk lagi.
Alahai. Terpaksalah saya menunggu. Setelah lebih setengah jam, dia
muncul dengan segenggam duit. Semuanya wang kertas seringgit. Katanya, dia tak
mahu saya lama menunggu. Sebab itu, dia terpaksa meminjam wang daripada tabung
anaknya!’
Kisah Faryna melakar senario kehidupan, menunjukkan golongan yang
benar-benar susah sudah tak ada masa hendak kompelin. Hidup sudah kais pagi
makan pagi, kais petang makan petang. Saban hari berfikir bagaimana hendak
mencukupkan tambang ke tempat kerja. Menangguhkan bayaran yuran tuisyen anak.
Membeli biskut dalam bentuk kilogram daripada yang paket kerana itu lebih murah
buat bekal sekolah anak.
Soal pakaian, menonton wayang atau makan di luar sudah tidak
menjadi keutamaan keluarga. Berehat cukuplah sekadar berjalan ke taman rekreasi,
makan-makan itu sekadar menjamah char kue
tiau yang dibeli di pasar malam dan menonton sahaja televisyen sebagai ganti
menonton di pawagam. Jangankan tidak, kata orang supaya anak-anak tetap gembira
seperti anak-anak orang lain. Kerana kekangan dan tekanan hidup, mereka lebih
berhati-hati mengawal bajet.
Kita yang masih sempat meluahkan kemarahan melalui laman sosial sebenarnya bukannya marah sangat kerana masih berharap orang lain melihat kemarahan kita. Sama seperti orang yang kononnya hendak bertumbuk, tetapi minta kawan-kawan menyabarkan! Masalah negara kita ambil jadi masalah kita. Kita menyelar kononnya untuk menolak
pemimpin yang kita rasa menyeleweng, korup, lupa bangsa dan tidak adil. Kita membidas
masalah kejatuhan ringgit seolah-olah ia penyebab harga barang naik. Walhal
harga barang sudah lama meningkat. Artis
yang pakai baju sendat pun kita selar sedangkan dia sudah kalis kritik dan tak
makan saman.
Setelah puas mengata bagai nak rak mengenai sesuatu isu, kita pergi
ke laman sembang yang lain untuk memuat naik foto makan tengahari, cincin yang
baru kekasih hadiahkan, dan juga video si tompok tidur di atas sofa. Seolah-olah
kata-kata dan tulisan yang panjang lebar mengenai sesuatu perkara yang kononnya
kita prihatin itu hilang entah ke mana bila mood kita berubah.
Lihatlah masa yang semakin sedikit bagi mereka yang kian
terhimpit. Bersyukurlah masa banyak yang kita ada meskipun untuk mengata!
Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian esok, 14.10.15.
Sedih...terasa sgt..
ReplyDeleteNilai wang ...teruk sgt..
Yg bergaji rendah terasa yg amat..kesian yg kerja2 bawaham
Yg gaji rm3k pun..tersempit wpun berusaha jd pengguna yg bijak..
Yg ad rmai ank xtau la cmner..msti kje siang dan mlm utuk mnpung kos sara yg tinggi..dan yg sedih.,ad yg kayaaaaaa.bertambah kayaaaa...
Begitulah kita. Kita makan hati.
Deleterakyat marhaen hidup susah, pemimpin hidup senang lenang, dinegara yg pemimpinnya org islam. tak malu kpd non muslim? tunggulah balasan tuhan....
ReplyDeleteMalu itu sebahagian daripada iman. Jika hilang malu, apakah iman dah hilang?
DeleteUncle... betul sangat kata-kata uncle tu..
ReplyDeleteinsyaAllah, ni cabaran untuk generasi saya, sekarang dan akan datang. Kita kena lahirkan lebih ramai economists dan ajar generasi muda survival.
hargai masa yang ada untuk belajar dan bukan mengeluh, kan uncle?
Betul kata awak... cuma ekonomis tu biarlah ekonomi Islam... sebab ekonomi barat banyak yang menerima riba sebagai kemestian dalam perniagaan
Delete