Piccredit: youtube
APA YANG
PELANGGAN MAHU?
PELANGGAN MAHU?
ALHAMDULILAH. Alhamdulilah kerana jualan akhbar Sinar Harian
meningkat lagi. Pada bulan Ogos lalu, jumlahnya bertambah lebih 15,000
naskhah sehari. Kami hampir tidak
percaya kerana jualannya meningkat sebegitu banyak. Dalam keadaan keseluruhan pasaran
akhbar yang kian merosot, dua atau tiga
ribu kenaikan jualannya ia boleh dikatakan logik. Tetapi, kenaikan 15,000
naskhah boleh dianggap mustahil meskipun ia benar.
Kejayaan itu membuatkan kami gembira bercampur bimbang. Gembira
kerana akhbar ini kian mendapat sambutan pembaca. Bimbang kerana pada bila-bila
masa sahaja jumlah yang meningkat itu boleh sahaja merosot. Kemerosotan jualan
akhbar ini telah kami rasa pada tahun lalu. Kami tidak dapat meneka mengapa ia mula
merosot pada tahun lepas kecuali kerana trend pembaca beralih untuk melayari
berita di internet.
Tetapi, kenaikan pada bulan Ogos lalu tidak sekali-kali pula bererti
pembaca sudah melupakan internet dan mula membaca akhbar versi cetak kembali. Oleh sebab itu, hasil kenaikan hingga 15,000
naskhah tanpa apa-apa promosi itu adalah kerana apa? Secara spesifik, kami
tidak tahu! Namun, tabiat pelanggan mutakhir ini mungkin berpunca daripada
sikap mereka yang mudah beralih selera.
Ini adalah kerana, kemajuan dalam pelbagai bidang pembuatan,
ciptaan mahupun pengeluaran menawarkan aneka pilihan kepada para pelanggan. Semakin
banyak pilihan, semakin mudah dan cepat mereka berubah selera. Jika kita ambil
contoh mengenai tabiat membeli-belah di pasaraya bagi orang Kuala Lumpur, pada
tahun-tahun 70an, pilihan warga kota hanyalah di Ampang Park dan Pasaraya Campbell. Di situlah tempat tumpuan mereka
berlibur dan berbelanja.
Hanya setelah Kompleks Pertama muncul, mereka beralih ke situ. Kemudian Plaza Bukit
Bintang dan Plaza Sungai Wang menjadi tumpuan. Apabila muncul Plaza Yow Chuan, Subang
Parade, Lot 10 dan seterusnya Pavilion, orang Kuala Lumpur mempunyai lebih
banyak pilihan. Begitu juga dengan munculnya hypermarket iaitu daripada era emporium
seperti Emporium Keramat, Yaohan, Carrefour, Jaya Jusco(Aeon), Giant dan
kemudiannya Mydin, tumpuan pelanggan sudah terpecah menjadi pelbagai.
Makan nasi beriyani yang sedap sudah bukan lagi di Restoran Bilal.
Mereka boleh menjamahnya di Restoran Syed, Restoran Hakim, Restoran Kayu, malah
di hampir kesemua restoran mamak. Ini belum termasuk beriyani Melayu seperti di
JM Beriyani atau nasi di restoran Arab seperti di Al Rawsha, Hadralmaut atau de
Arab. Pelanggan juga punyai pilihan untuk merasa masakan Thai, Jepun, Korea, Perancis,
Itali apatah lagi ala-Amerika dengan burgernya.
Pada hari ini, pelanggan singgah ke sesebuah restoran bukan
semata-mata kerana lapar dan hendak makan. Mereka makan kerana hanya ingin
merasa masakan di sesebuah restoran itu. Meskipun sedap, ia belum menjamin
pelanggan itu datang lagi kerana pada hari esok dia hendak merasa masakan di
restoran lain pula.
Kita lihat munculnya pelbagai restoran konvensional, ala-bistro, café
dan juga yang menggunakan konsep hipster. Semakin banyak restoran, semakin
banyak pilihan. Semakin banyak pilihan, semakin mudah sesebuah restoran itu
hilang pelanggan dan gulung tikar! Jika tidak punyai rangkaian dan jenama
besar, amat sukar sesebuah restoran itu dapat bertahan lama.
Kepelbagaian pilihan inilah yang memunculkan tabiat pelanggan yang
tidak setia kepada sesuatu barangan. Jika lebihkurang 15 tahun yang lalu,
seseorang rakyat Malaysia hanya dapat menonton tidak lebih 10 saluran, pada
hari ini mereka mempunyai pilihan untuk menonton daripada lebih 70 saluran.
Setiap saluran mempunyai tarikan dan keistimewaan sendiri hinggakan seseorang
itu boleh sahaja, menekan lebih 10 saluran rancangan berita mengikut kehendaknya.
Jika seseorang itu boleh
menukar 10 saluran berita dalam 10 saat, bayangkan betapa mudah dia mengubah
selera hingga ia menjadi suatu tabiat. Kepelbagaian pilihan telah menjadikan
kita manusia yang mudah bosan dengan sesuatu dan menukar selera pada bila-bila
masa. Apa yang dikatakan sebagai customer
loyalty mahupun brand loyalty
sudah tiada lagi. Relationship marketing,
atau cara pemasaran mendekati pelanggan agar mereka terus setia kepada sesuatu
jenama semakin sukar diaplikasikan. Inilah yang memeningkan mereka yang ada
dalam bidang pemasaran.
Generasi X yang lahir di antara tahun 1966-1976 adalah meraka yang
lebih sukar mengubah selera berbanding dengan generasi Y yang lahir di antara
tahun 1977-1994. Sedangkan generasi Z yang lahir di antara tahun 1995-2012
adalah generasi yang semakin bebas memilih apa yang mereka suka. Merekalah
golongan yang terdedah kepada dunia internet yang cepat pantas dan
berubah-ubah. Oleh kerana pantasnya perubahan apa sahaja di depan mata, mereka
boleh suka dan benci dalam sekelip mata. Mereka yang daripada generasi X dan Y
tidak akan terkejar dengan pola perubahan minat generasi Z ini. Generasi Z ini
semakin ramai. Kita tidak akan dapat mengubah mereka. malah kitalah yang harus
berfikir seperti mereka agar dapat menangani kehendak mereka.
Orang politik dari ‘generasi V atau W’ nampaknya dah tak dapat
menjiwai aspirasi mereka.
Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian pada 21.10.15.
No comments:
Post a Comment