Tuesday, July 21, 2015

CHANGING PERCEPTIONS


 
Piccredit: business2community.com
 
BAGAIMANA MENDEPANI  PERUBAHAN

SEWAKTU kecil, saya diajar bahawa selain daripada beribadah, berpuasa itu juga mengajar saya merasai lapar dan dahaga orang miskin. Dengan berpuasa, saya akan lebih prihatin dengan orang susah kerana saya merasai kesengsaraan mereka. Apabila saya dewasa, saya mendapat pengetahuan baharu pula. Saya mendapati, berpuasa itu bagus untuk kesihatan kerana berpuasa itu adalah suatu bentuk diet.

Terkini, saya mendapat satu lagi pengetahuan baharu. Melalui pembacaan, saya memahami bahawa berpuasa itu mengubah sistem tubuh badan untuk memulakan proses detoksifikasi. Ertinya, segala racun di dalam badan akan dinyahkan apabila kita berpuasa. Mengantuk itu adalah isyarat kepada tubuh badan supaya shut down atau tidur agar proses pemuliharaan tubuh lebih mudah dilakukan.

Tatkala kecil dahulu, apabila saya demam, emak akan suruh saya makan pil demam jenama Vinac dan terus berselimut. Kata emak, selepas badan berpeluh, demam akan cepat kebah. Kini, apabila anak saya demam, saya akan suruh dia segera mandi dan makan pil demam Panadol. Kata saya, biar panas badan itu disejukkan dengan air agar demam cepat hilang.

Dahulu, apabila saya sakit tekak, emak akan suruh saya minum air panas. Katanya, air panas akan bunuh kuman di tekak dan batuk cepat hilang. Kini, apabila anak saya sakit tekak, saya akan suruh dia makan aiskrim. Kata saya, ais yang sejuk itu akan redakan bengkak di tekak dan batuk akan hilang.

Dahulu, apabila kita sakit, kita akan ke hospital. Ada juga di kalangan kita yang mempercayai bomoh hingga ada frasa ‘sakit moden’ iaitu penyakit berbentuk fizikal dan ‘sakit Melayu’ untuk penyakit yang melibatkan hal-hal spiritual. Kini, selain daripada allopathy iaitu perubatan hospital dan perbomohan, kita terdedah kepada perubatan seperti homeopathy, accupunture, ayurveda, detox, syifa dan juga ruqyah. 

Samada kita sedar atau tidak, pandangan kita terhadap sesuatu perkara itu akan berubah apabila datangnya penemuan dan ilmu baharu. Kita perlu sentiasa terbuka dan belajar agar dapat menyesuaikan diri dengan segala penemuan baharu itu. Jika kita tidak peka dengan segala perubahan yang berlaku di sekeliling kita, kita akan ketinggalan dari segi pemikiran dan pengetahuan.

Saya masih ingat lagi, betapa pandangan masyarakat terhadap pelukis. Dahulu, pelukis adalah seniman jalanan. Dia berpakaian kusam dan duduk di tepi-tepi jalan untuk melukis. Orang ramai akan berdiri di sekeliling untuk melihat dia melukis. Harga lukisannya yang berpuluh ringgit dianggap mahal. Ketika itu, tak ramai yang mahu jadi pelukis. Malah, ramai yang mencemuh kerana tidak nampak pelukis boleh cari makan.

Kini, golongan pelukis adalah golongan profesional yang bergaya dan kaya raya. Hanya sebilangan daripada mereka sahaja yang melukis di kanvas. Tetapi lebih ramai lagi yang melukis di komputer kerana mereka adalah pelukis grafik, seni tekstil, seni perusahaan, seni fesyen, pereka dalaman dan juga arkitek.

Sebenarnya, masih banyak lagi pandangan-pandangan yang sudah ketinggalan dan tidak lagi praktikal menjadi pegangan kita pada hari ini.  Dalam bidang perniagaan, misalnya terdapat kepercayaan yang di antaranya ialah, ‘kalau nak berniaga, mestilah pandai menipu,’ ‘harga barangan di kedai Melayu biasanya lebih mahal’ dan ‘hanya orang Cina yang tahu menjual barangan komputer.’

Pada hari ini, ada banyak sekali premis perniagaan yang maju dengan perniagaan yang bersih dan beretika. Mereka mendapat pengiktirafan ISO, pensijilan halal JAKIM atau sijil premis yang bersih. Begitu juga, semakin banyak premis-premis perniagaan Melayu yang menjual barangan dengan harga yang setanding dengan harga barangan di kedai-kedai lain, misalnya di Gedung Mydin. Kedai-kedai barangan komputer kepunyaan orang Melayu juga semakin banyak yang muncul untuk bersaing dengan kedai-kedai lain.

Ia menafikan pandangan selama ini bahawa jika orang Melayu hendak berniaga, mereka mesti akan mengalibabakan lesen dan premis perniagaan mereka. Kedai-kedai yang bernamakan ‘Enterprise’ pun kini ada yang berniaga dengan nilai pendapatan ratusan ribu. Perniagaan di rumah kini pun bukan sekadar di sekitar kawasan kampung, malah menjangkau ke seluruh dunia dengan kemudahan interet yang ada. Semuanya sudah berubah. Yang masih kekal dan tidak mahu berubah mungkin hanya pandangan kita sahaja.

Perubahan yang berlaku di pelbagai bidang ekonomi, politik serta masyarakat menuntut kita mengubah pendirian dan world view kita. Segala perubahan ini seharusnya dirangkul atau embrace. Tidak boleh dijadikan pendirian yang kekal kerana pada hari esok, perubahan baharu akan melanda lagi.

Namun, biar betapa pantasnya dunia berputar, langkah kita mesti tertib. Walaupun segala keindahan dan kilauan dunia terdampar bersilih ganti di hadapan mata, nafsu kita tidak boleh gelojoh. Jika manusia semakin lantang dan terbuka percakapannya, pertuturan kita tidak boleh celupar.

Kerana, walaupun kita perlu menangani segala pembaharuan, pegangan agama kita tidak boleh sekali-kali berubah. Ia harus kekal terpahat di dalam diri kerana ia adalah pasak agar kita tegap berdiri mendepani arus kehidupan.
Insya-ALLAH artikel ini akan terbit di akhbar Sinar Harian esok, 22.7.2015.

No comments:

Post a Comment